REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Eksploatacja silnika 1.6 HDI

Jakub Miłkowski
Silnik 1.6 HDI spotkamy między innymi w: Peugeocie, Fordzie, Citroenie, Maździe.
Silnik 1.6 HDI spotkamy między innymi w: Peugeocie, Fordzie, Citroenie, Maździe.

REKLAMA

REKLAMA

Stosunkowo niskie zużycie paliwa, oraz dobre osiągi to cechy diesla HDI o pojemności 1.6 litra. Jest to jednostka w miarę udana, jednak należy o nią dbać.

Motor diesla o pojemności 1.6 HDI to bardzo popularny silnik w pierwszej dekadzie XXI wieku. Został on stworzony przez francuski koncern PSA przy współpracy inżynierów z Forda. Silnik ten spotkamy pod maską: Peugeotów, Citroenów, Fordów, Mazd, Suzuki, Volvo, a nawet Mini.

REKLAMA

Tak naprawdę był to drugi wspólny projekt PSA i Forda, pierwszym ich dzieckiem był mniejszy diesel o pojemności 1.4 HDI. Dzięki współpracy tych firm powstały także inne jednostki takie jak: 2.0 HDI, 2.2 HDI, czy też 3.0 HDI. Jak możemy się domyśleć współpraca tych dwóch firm pozwoliła rozłożyć ciężar finansowy, dzięki czemu możemy kupić taniej wybrane modele.

Zobacz też: Jak działają pompowtryskiwacze w silnikach Diesla?

Wysokoprężny motor powstaje we francuskiej fabryce zlokalizowanej w miejscowości Tremery. Pierwsza 16-zaworowa generacja (DV6) występuje w kilku wersjach mocy: 75, 90 i 109 KM, natomiast nowszy, debiutujący w 2010 roku 8-zaworowy motor 1.6 HDI (DV6D) rozwija również zbliżoną moc: 75, 92 lub 112 KM. Wszystkie te motory wyposażone są we wtrysk common rail. Jego producentem jest firma Bosch, która stosuje wtryskiwacze elektromagnetyczne. Dla użytkownika jest to bardzo duża zaleta, ponieważ jeżeli uszkodzi się wtryskiwacz możemy go naprawić za 450 zł. Natomiast w systemach Siemensa wykorzystywane są wtryskiwacze piezoelektryczne, których niestety się nie naprawia, a ich cena wynosi około 3078 zł. Koszty naprawy układu wtryskowego są dość wysokie w autach z przebiegiem zbliżającym się do 200 tys. km. Jest to również moment, w którym w większości nowoczesnych diesli ujawniają się jeszcze inne dość kosztowne problemy, takie jak np. zużyta turbosprężarka czy koło dwumasowe zamachowe.

Polecamy: PITY 2015 z płytą CD

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto przyjrzeć się jednostce o mocy 90 KM oznaczonej symbolem 9HX (DV6ATED4), ponieważ nie występuje w niej dwumasowe koło zamachowe, ani turbosprężarka ze zmienną geometrią. Dzięki temu jest to jeden z nielicznych diesli, w których duży przebieg nie musi oznaczać wysokiej awaryjności i dużych wydatków. Nawet, jeśli konieczna już będzie wymiana turbosprężarki, to nową kupić można już za 1700 zł, a jej regeneracja kosztuje od 600 do 1200 zł. Ceny turbin ze zmienną geometrią zaczynają się natomiast od 2700 zł i nie powinno się tych elementów regenerować (pojawia się tu problem z regulacją). Spotkamy je w dieslu 90 KM (9HV) i standardowo w 109 KM (9HZ, 9HY).

Zobacz też: W jaki sposób oczyszczane są spaliny w silnikach Diesla?

REKLAMA

Tematowi awarii turbosprężarek warto przyjrzeć się dokładniej, ponieważ w silniku 1.6 HDI zdarza się to częściej niż w wersji 2.0 HDI. Jednak nie jest temu winna turbina jak można by myśleć (firmy MHI lub Garett), a jej pogarszające się z czasem smarowanie.

Dokładniej chodzi o to, że niedrożny staje się przewód doprowadzający olej lub zapycha się sitko na jego wejściu. Jedną z przyczyn takiego stanu jest krystalizowanie się oleju w specyficznych warunkach jazdy. Może to być zbyt duże obciążenie, jazda na krótkich odcinkach. Jest to proces długi i niezauważalny, dlatego właściciele aut z motorem 1.6 HDI raz na jakiś czas, np., co 50 tys. km, powinni zainwestować w nowy przewód olejowy – koszt jego jest bardzo niski i niewspółmierny do ceny turbosprężarki.  Ważnym elementem jest również to, aby częściej niż zaleca producent zmieniać olej, najlepiej nie rzadziej, niż co 15 tys. km. Nie jest to duży koszt, bo w najpopularniejszych wersjach potrzeba tylko 3, 75 l oleju, a w autach dostawczych do 5 l.

Na przebieg eksploatacji aut z silnikiem wysokoprężnym 1.6 HDI wpływ ma także to, czy ma on zamontowany filtr cząstek stałych FAP? Niestety, możliwe było to w wersjach 90 i 109 KM.

Obsługa tego systemu polega na wymianie filtra i uzupełnianiu specjalnego dodatku do paliwa (Eolys), co 120 tys. km. Koszt takiej operacji wyniesie nas w ASO około 3, 5 tys. zł, chociaż może się w istotny sposób różnić w zależności od marki auta.

Zobacz też: Ford – zestawienie żarówek w najpopularniejszych modelach

REKLAMA

Koszty te są jednak przewidywalne, ale układ ten czasami zaskakuje też nieoczekiwanymi usterkami. Ma np. problem z wypaleniem sadzy podczas zbyt długotrwałej jazdy miejskiej. Może wtedy przejść w tryb awaryjny i ograniczyć moc silnika. Zdarzają się też uszkodzenia czujnika różnicy ciśnień, lub czujnika obecności korka wlewu paliwa. Wszystko to sprawia, że najspokojniejszą eksploatację gwarantuje najprostsza 90-konna wersja. Oferuje nieco gorsze osiągi, ale ma za to bardzo niskie zużycie paliwa.

Pierwszy silnik wysokoprężny 1.6 HDI (DV6)powstał w 2002 roku i spełniał normę Euro 4. Jest to 4-cylindrowa jednostka wysokoprężna, z 4 zaworami na cylinder i wtryskiem common rail. Występuje on w kilku wariantach mocy. Najpopularniejsze są odmiany 90 i 109 KM. Nawet silniki o tej samej mocy mogą się różnić osprzętem, np. rodzajem turbiny. 90-konny diesel może być wyposażony w turbinę o zmiennej geometrii TGV (DV6TED4 – 9HV, dwumasowe koło zamachowe), lub turbinę ze stałą geometrią TGF z zaworem upustowym west gate  (DV6ATED4 – 9HX, jednomasowe koło zamachowe). Mocniejsza, 109-konna (DV6TED4 – 9HY, 9HZ) wersja występuje tylko z turbiną o zmiennej geometrii i dwumasowym kołem zamachowym, ale podobnie jak słabsza odmiana, może współpracować z filtrem cząstek stałych (FAP) lub nie

Co możemy naprawić sami w silniku 1.6 HDI?

Zobacz też: Peugeot – zestawienie żarówek w najpopularniejszych modelach

Proponujemy, aby obsługę zlecić profesjonalnemu warsztatowi naprawczemu.  Jednostka ta jest bardzo nowoczesna, naszpikowana elektroniką i przypadkowymi działaniami możemy jej tylko zaszkodzić. Sami możemy wykonać wymianę filtra powietrza, olej też możemy wymienić sami. Ale uwaga trudniej będzie zamontować nam filtr oleju, drugi problem to, co zrobić ze zużytym olejem.

W motorze 1.6 HDI musimy koniecznie pilnować wymiany oleju. Najlepiej robić to nie rzadziej, niż co 15 tys. km. Zdarzają się też usterki takie jak: uszkodzenie dwumasowego koła zamachowego, nieszczelność wtryskiwaczy, awaria zaworów ciśnieniowych w układzie common rail, rozciągnięcie łańcucha łaczącego wałki rozrządu, wycieki oleju. Na szczęście na tle innych ceny części do silnika 1.6 HDI nie są wygórowane.

   Orientacyjne ceny części (w złotych)

                                                  ASO                                        Zamienniki

Filtr oleju/powietrza              47/44                                       od 17/ od 26

Klocki hamulcowe(przód)    170                                          od 86

Sprzęgło                                 600                                          od 467

Reflektor                                 550                                          od 235         

Zobacz też: Eksploatacja silników 1.4 HDI

Czynności obsługowe silnika 1,6 HDI:

Wymiana oleju:, co 20 tyś. km

Wymiana świec zapłonowych:, co 60 tyś. km

Wymiana filtra powietrza:, co 60 tyś. km

Jeżeli chcemy mieć przyjemność z jazdy lepiej wypada silnik 1.6 HDI o mocy 110 KM, ale ze względu na koszty serwisowania i awaryjności warte polecenia są najprostsze wersje o mocy 90 KM, w których niema turbosprężarki ze zmienną geometrią, dwumasowego koła zamachowego czy filtra cząstek stałych FAP. Awaryjność nie jest jednak bardzo duża, ale należy pamiętać o częstej wymianie oleju.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • moj
    2022-08-15 20:54:21
    Spoko silnik 450k nalotu na org turbo i sprzegle mimo 2/3kierowcow przez 400k teraz jestem jedynym uzytkownikiem i 2wlascicielem i silnik grama oleju nie bierze berlingo 10r 90km
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

REKLAMA

Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

"Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

REKLAMA

Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

REKLAMA