| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Opisy silników > Eksploatacja silników 1.4 HDI

Eksploatacja silników 1.4 HDI

Dieslowski silnik 1.4 HDI cechuje się prostą budową, oraz niskimi kosztami napraw. Czym jeszcze może nas zaskoczyć ten mały diesel?

Większość popularnych odmian silnika 1.4 HDI występuje bez kłopotliwego osprzętu, takiego jak np. dwumasowe koło zamachowe. Dzięki temu silnik ten jest jednym z najtańszych w eksploatacji nowoczesnych diesli.

Silnik 1.4 HDI pojawił się końcem 2001 roku. Jego pracę natomiast zaczęły się już pod koniec lat 90 XX wieku. Silnik ten był następcą wolnossącego diesla o pojemności 1.5. Motor o pojemności 1.4 litra rozpoczęto montować w Peugeocie 206 i Citroënie C3, a z czasem zaczął trafiać też do innych aut. W roku 2003 był już pod maską Forda modelów Fiesty, Fusiona, od 2003 do 2007 był montowany w Maździe 2, oraz w Toyocie Aygo w latach 2005-2010.

29.90 złPodróże służbowe - Raporty INFOR - PDF

Zobacz też: Eksploatacja silnika 2.0 D-4D

Pierwsza wersja silnika 1.4 HDI, oznaczona była symbolem DV4TD, oraz osiągała moc 68 KM i zasilana była bezpośrednim wtryskiem common rail Siemensa, potem wymieniono ją na Boscha. Miała: aluminiowe zarówno blok z żeliwnymi tulejami cylindrowymi, jak i 8-zaworową głowicę, oraz doładowanie turbosprężarką Garrett o stałej geometrii. Jednostka ta w niemal niezmienionej formie produkowana była przez blisko 7 lat, aż do momentu pojawienia się w 2008 r. nowszego motoru o oznaczeniu DV4CTD (o tej samej mocy), wyposażonego w filtr cząstek stałych III generacji.

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

 Pozwoliło to spełnić wymaganą obecnie normę Euro 5. Dostawcą układu wtryskowego do tego motoru była firma Delphi. W 2002 roku obok wersji 68-konnej pojawiła się mocniejsza 90-konna odmiana diesla 1.4 HDI, oznaczona symbolem DV4TED4. Wprowadzono w niej innowacyjne zmiany konstrukcyjne, m.in. zastosowano 16-zaworową głowicę, turbosprężarkę o zmiennej geometrii i chłodnicę powietrza doładowującego.

Popularność tej jednostki nie była jednak tak duża jak 68 KM diesla. Dlaczego? Ponieważ w większości modelach wykorzystywano silnik o pojemności 1.6 litra i mocy 90 KM.

Zobacz też: Eksploatacja silnika 1.4 D-4D

Rok 2005 był rokiem przełomowym dla tego silnika. W związku z pojawieniem się 3 braci z Kolina, czyli Citroëna C1, Peugeota 107, oraz Toyoty Aygo opracowano 54-konną wersję silnika 1.4 HDI, bazującą na jednostce 8-zaworowej. Pozwalała ona uzyskać niskie zużycie paliwa – średnie około  4,1 l/100 km.

Wersja 8-zaworowa wypada najlepiej w eksploatacji. Jej podstawowy atut to uproszczona w stosunku do większych diesli konstrukcja i niskie koszty napraw. Nie ma tu dwumasowego koła zamachowego i intercoolera. Turbosprężarka kosztuje tu około 1.5 tyś. złotych, a awarie układów wtryskowych, nawet jeżeli takowe wystąpią, nie pociągną za sobą dużych kosztów.

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

PAŹ23
TydzieńPWŚCPSN
40293012345
416789101112
4213141516171819
4320212223242526
4427282930310102

Ostatnio na forum

Narzędzia przedsiębiorcy

Eksperci infor.pl

Vaillant Sp. z o.o.

Producent kompletnych rozwiązań systemów grzewczych.

Zostań ekspertem Infor.pl »