REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Eksploatacja silników JTD

Jakub Miłkowski
Silniki JTD pracują w: Fiatach, Alfach Romeo, oraz Lanciach. Fot. Moto.wieszjak.pl
Silniki JTD pracują w: Fiatach, Alfach Romeo, oraz Lanciach. Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

JTD, czyli uniJet Turbo Diesel, to pełna nazwa fiatowskich silników diesla, wykorzystujących bezpośredni wtrysk paliwa typu Common Rail. Pierwszy silnik JTD pojawił się w 1997 roku i został zamontowany w Alfie Romeo 156.

Silniki JTD znajdziemy pod maskami takich samochodów jak: Fiat, Lancia, Alfa Romeo, czy Iveco. Tę samą konstrukcję, tylko pod innym oznaczeniem znajdziemy także w: Oplu (CDTi), Saabie (TiD/TTiD), Suzuki (DDiS), Cadillacu (D), czy autach indyjskiego producenta Tata (Quadra-Jet). Druga generacja silnika JTD, mająca możliwość wtrysku paliwa w kilku dawkach, nazwana została MultiJet.

REKLAMA

Zobacz też: Czy silniki Diesla można zasilać olejem roślinnym?

REKLAMA

Najmniejszy silnik z tej rodziny, 1,3 16V, o pojemności 1248 cm3, jest produkowany wyłącznie w Bielsku-Białej. Podstawowa 70-konna odmiana otrzymała w roku 2005 prestiżowy tytuł International Engine of the Year w kategorii jednostek od 1.0 do 1.4 litra.

Produkowane seryjnie są dwie wersje tego silnika. Podstawowa o mocy 70 KM, oraz mocniejsza osiągająca moc 90 KM. Wersję mocniejszą odróżnia turbosprężarka o zmiennej geometrii. Jest ona montowana w Fiacie Grande Punto i Fiacie Linea. Jest to najmniejszy 4-cylindrowy turbodoładowany silnik Diesla. Motory te oczywiście spełniają normę emisji spalin Euro 4 bez zastosowania filtra cząstek stałych.

Rocznie takich silników powstaje około 700 tys. sztuk z przeznaczeniem do kilkunastu modeli osobowych i dostawczych takich jak np.: Fiat Albea, Fiat 500, Fiat Grande Punto, Lancia Ypsilon, Opel Astra, Opel Corsa, czy też Suzuki Swift.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Diesel na gaz CNG: czy to możliwe?

Następnym silnikiem w gamie JTD jest szesnastozaworowa konstrukcja oparta na motorze o pojemności 1,6 litra. Produkowany jest w trzech wersjach mocy - 90 KM, 105 KM, oraz najmocniejszej o mocy 120 KM, która dodatkowo wyposażona jest w filtr cząstek stałych. Jednostka ta swoją premierę miała w marcu 2008 roku.

Silniki 1.6 znajdziemy pod maską następujących modeli: Fiat Bravo, Fiat Grande Punto, Lancia Delta, czy też Alfa Romeo MiTo.

Pierwszym silnikiem o oznaczeniu JTD był motor o pojemności 1,9 litra, który zadebiutowała w 1997 roku i posłużył do napędu modelu Alfa Romeo 156. Jednostka ta osiągała moc 130 KM.

Zobacz też: Jak przygotować silnik Diesla do zimy?

Odmiany modelu 1,9 JTD to:

 UniJet

8v, od 80 do 115 KM

 MultiJet

8v, od 100 do 130 KM, 16v, od 136 do 150 KM, oraz 16v, od 180 do 190 KM.

Silnik MultiJet o pojemności 2,0 litra jest rozwinięciem silnika 1,9 MultiJet o mocy 150 KM. Pojemność skokowa w stosunku do starszego silnika została zwiększona z 1910 cm³ do 1956 cm³. Uzyskano to dzięki zwiększeniu średnicy cylindra z 82 do 83 mm. Obniżono także emisję tlenków azotu, dzięki zmniejszeniu ciśnienia sprężania (z 17, 5: 1 na 16,5:1). Silnik 2,0 MultiJet osiąga moc 165 KM, i jest dostępny W Fiatach i Lancii. W Alfie Romeo moc tego motoru wynosi 170 KM.

Zobacz też: Czy wiesz jak jeździć autem z silnikiem diesla?

Silniki te znajdziemy w autach: Alfa Romeo Giulietta, Fiat Bravo, Fiat Doblo, Opel Insignia oraz Suzuki SX4.

Wersja 5-cylindrowa o pojemności 2,4-litra i mocy od 136 do 150 KM była montowana w Fiacie Marea, Alfie Romeo 156, oraz w niektórych Lanciach. Została zaprojektowana do montażu poprzecznego w samochodach przednionapędowych. Wersja Multijet tego silnika, występuje w dwóch wariantach mocy: 175 KM, oraz 200 KM.

Co polecamy?

Polecamy silnik 1.9 JTD. Motor ten dał się poznać jako trwały, oraz względnie niezawodny napęd do aut osobowych. Cieszy jego dobra dynamika, a także umiarkowany apetyt na paliwo. Silnik ten odporny jest także na gorszej jakości benzynę, a części zamienne są łatwo dostępne i mają niewygórowane ceny. Głównym zastrzeżeniem w związku z tym silnikiem, jest kultura jego pracy, która szczególnie w gorzej wyciszonych modelach skutkuje przenoszeniem wibracji na nadwozie. Uciążliwy może być też wysoki poziom hałasu przy podwyższonych obrotach. Podatna na uszkodzenia jest także miska olejowa, która jest za nisko umieszczona. Silniki Multijet są nieco droższe w eksploatacji od starszych odmian silnika JTD.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA