| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Opisy silników > Kompendium: silnik ATE/AER Volkswagen, Seat - 1.0 8v, 50 KM. Wady, zalety, słabe punkty, eksploatacja, modyfikacje, gaz LPG

Kompendium: silnik ATE/AER Volkswagen, Seat - 1.0 8v, 50 KM. Wady, zalety, słabe punkty, eksploatacja, modyfikacje, gaz LPG

Czterocylindrowy silnik o pojemności 1 litra i mocy równych 50 koni mechanicznych przez kilkanaście lat był najtańszą i najbardziej ekonomiczną z benzynowych jednostek napędowych Volkswagena. Ten wybitnie niskobudżetowy silnik ma kilka znaczących zalet, warto jednak pamiętać, że koncernowi Volkswagena zdarzyła się też poważna wpadka przy unowocześnianiu jednostek AER.

Historia

Historia

Volkswagen, choć produkuje kilkadziesiąt dość poważnie różniących się od siebie silników, zawsze dążył do uniwersalizacji. W przypadku tzw. jednostek napędowych jest ona tak mocno zaawansowana, że możemy mówić tylko o dwóch (!)  podstawowych rodzinach silników.

Volkswagen, choć produkuje kilkadziesiąt dość poważnie różniących się od siebie silników, zawsze dążył do uniwersalizacji. W przypadku tzw. jednostek napędowych jest ona tak mocno zaawansowana, że możemy mówić tylko o dwóch (!)  podstawowych rodzinach silników.

Jednostka 1.0 o pojemności 999 cm3 pochodzi od typoszeregu EA827/EA11, a zatem spokrewniona jest ze wszystkimi cztero- i ośmiocylindrowymi jednostkami benzynowymi z pośrednim wtryskiem paliwa. Jest to konstrukcja stosunkowo stara – sięgająca korzeniami do lat 80. – ale mocno zmodyfikowana specjalnie na potrzeby samochodu miejskiego.

Jednostka 1.0 o pojemności 999 cm3 pochodzi od typoszeregu EA827/EA11, a zatem spokrewniona jest ze wszystkimi cztero- i ośmiocylindrowymi jednostkami benzynowymi z pośrednim wtryskiem paliwa. Jest to konstrukcja stosunkowo stara – sięgająca korzeniami do lat 80. – ale mocno zmodyfikowana specjalnie na potrzeby samochodu miejskiego.
49,90 złJazda z Hołkiem
Jazda z Hołkiemhttp://sklep.infor.pl/811073,jazda-z-holkiem.html ?utm_source=mojafirma.infor.pl%2Fmoto&utm_medium=link-artykul&utm_campaign=l inki-artykuly-id10030http://sklep.infor.pl/okladki/31/11/47/311147.jpg81107349,90Najsłynniejszy polski kierowca rajdowy dzieli się w przystępny i ciekawy dla każdego kierowcy sposób swoim bogatym …

Zobacz też: Kompendium: silnik Renault FR4/FR4T 2,0 R4 16v i 2,0 R4 16v turbo. Wady, zalety, słabe punkty, eksploatacja, modyfikacje, gaz LPG

Zobacz też: Kompendium: silnik Renault FR4/FR4T 2,0 R4 16v i 2,0 R4 16v turbo. Wady, zalety, słabe punkty, eksploatacja, modyfikacje, gaz LPG

Początkowo, czyli od września 1996 roku, silniki o kodzie AER montowane były w drugiej generacji Seata Ibiza i była to jednostka podstawowa, zarówno najtańsza jak i najsłabsza ze wszystkich dostępnych.

Początkowo, czyli od września 1996 roku, silniki o kodzie AER montowane były w drugiej generacji Seata Ibiza i była to jednostka podstawowa, zarówno najtańsza jak i najsłabsza ze wszystkich dostępnych.

Ten sam silnik występował też pod nazwami kodowymi ALD, ALL, ANV, ATE oraz AUC i był montowany od 97 roku w Seacie Cordobie oraz Volkswagenach: Polo, Lupo i niskobudżetowym modelu Fox.

Ten sam silnik występował też pod nazwami kodowymi ALD, ALL, ANV, ATE oraz AUC i był montowany od 97 roku w Seacie Cordobie oraz Volkswagenach: Polo, Lupo i niskobudżetowym modelu Fox.

Budowa

Budowa

Silniki AER z założenia miały być proste i – a może przede wszystkim – tanie. Czterocylindrowa jednostka początkowo miała blok wykonany z żeliwa, a pojemność ustalał rodzaj tulei oraz długość skoku tłoka. Taka konstrukcja była toporna i ciężka dlatego silnik dostał aluminiową głowicę z pojedynczym górnym walkiem rozrządu i dwoma zaworami na cylinder (SOHC). Napęd rozrządu od początku produkcji zapewniał pasek rozrządu.

Silniki AER z założenia miały być proste i – a może przede wszystkim – tanie. Czterocylindrowa jednostka początkowo miała blok wykonany z żeliwa, a pojemność ustalał rodzaj tulei oraz długość skoku tłoka. Taka konstrukcja była toporna i ciężka dlatego silnik dostał aluminiową głowicę z pojedynczym górnym walkiem rozrządu i dwoma zaworami na cylinder (SOHC). Napęd rozrządu od początku produkcji zapewniał pasek rozrządu.

Warto dodać, że mimo małej pojemności i spokrewnienia z silnikami o pojemności nawet 1,8 litra, jednostki 1.0 zachowały tzw. długi skok. Oznacza to, że długość skoku tłoka w cylindrze jest większa niż średnica denka tłoka, co poważnie podnosi wartość momentu obrotowego, choć niezbyt korzystnie wpływa na kulturę pracy.

Warto dodać, że mimo małej pojemności i spokrewnienia z silnikami o pojemności nawet 1,8 litra, jednostki 1.0 zachowały tzw. długi skok. Oznacza to, że długość skoku tłoka w cylindrze jest większa niż średnica denka tłoka, co poważnie podnosi wartość momentu obrotowego, choć niezbyt korzystnie wpływa na kulturę pracy.

Konstrukcja AER od początku miała dwa katalizatory, w tym jeden zintegrowany z kolektorem wydechowym, ale zmieniały się komputery sterujące. Początkowo za wtrysk i spalanie odpowiadał system Bosch Digifant, później zastąpiono go prostszym Bosch Motronic 9. Dolot od początku do końca produkcji był plastikowy.

Konstrukcja AER od początku miała dwa katalizatory, w tym jeden zintegrowany z kolektorem wydechowym, ale zmieniały się komputery sterujące. Początkowo za wtrysk i spalanie odpowiadał system Bosch Digifant, później zastąpiono go prostszym Bosch Motronic 9. Dolot od początku do końca produkcji był plastikowy.

Jeśli chodzi o zmiany między kolejnymi ewolucjami – kody: ALD, ALL, ANV, ATE oraz AUC - największym przełomem był rok 2001 kiedy zmieniono technologię produkcji i klasyczny blok żeliwny zastąpiono 30 procent lżejszym aluminiowym. Taki silnik był lżejszy, dlatego producent chwalił się, że poważnie spadło spalanie. Poza blokiem nic się jednak w silnikach nie zmieniało – cały osprzęt był bliźniaczy i wymienny ze starszymi modelami.

Jeśli chodzi o zmiany między kolejnymi ewolucjami – kody: ALD, ALL, ANV, ATE oraz AUC - największym przełomem był rok 2001 kiedy zmieniono technologię produkcji i klasyczny blok żeliwny zastąpiono 30 procent lżejszym aluminiowym. Taki silnik był lżejszy, dlatego producent chwalił się, że poważnie spadło spalanie. Poza blokiem nic się jednak w silnikach nie zmieniało – cały osprzęt był bliźniaczy i wymienny ze starszymi modelami.
avatar

2014-07-14 10:23 Zgłoś

lol45 a jaka konkretna instalacje z jakimi podzespolami?

avatar

2014-04-29 21:20 Zgłoś

Dużo nieścisłości w artykule...  1. typoszereg silników EA827/EA11 siega swojej historii w początku lat 70-tych  a nie jak piszecie od lat 80-tych... 2. silnik AER na początku produkcji miał 1 katalizator  i 1 sondę lambda (polo 6N do 1999r.) 3. AER od samego początku produkcji miał blok z aluminium!! 4. takiego samego typu silniki czyli tez niskobudżetowe montowane w polo 86c wytrzymywały ponad 400 tyś km...   5. główny problem tych silników - zatarcia - następują przez niewłaściwe użytkowanie. głównym założeniem konstruktorów było stworzenia auta tylko do miasta - małą pojemność  mała moc, niskie zużycie paliwa, ale jak i krótka skrzynia biegów. Jak ktoś myśli że bedzie mieć auto w którym bedzie jeździć autostradą 140 km/h to sie nie ma co dziwić  że zajedzie silnik - przy 100 km/h silnik na 5 biegu ma ponad 3,5 tys obr.     Posiadam polo 6N z tym silnikiem dla uściślenia- odma jest taka sama jak we wszystkich silnikach  1.4 16V 75KM, i wielu innych... problemów z zamarzającą odmą nie miałem,  jakiegoś tajemniczego ogrzewania odmy u mnie, jaki w innych silnikach tez nie widziałem ( jestem mechanikiem). Polo użytkuję TYLKO w mieście, ma aktualnie 200 tys km przebiegu, ostatnie 50 tys na LPG 4 generacji. Nie wiem gdzie tu nieopłacalność w montażu LPG.. bo moje polo spala ok 7 litrów na 100 km,  co przy aktualnych cenach  benzyny daje mi oszczędność  ponad 20 zł  na 100 km. Co do przeglądów (rozumiem że autor ma na myśli tylko wymianę oleju) to aktualnie jest niewiele aut które mają przeglądy przy 20 tys km wiec gdzie tu niski okres miedzy przeglądowy?? rozumiem gdyby miały po 5 czy 7,5 tyś km....     bzdury i tyle...

avatar

2012-04-04 21:56 Zgłoś

A ja własnie szukam głowicy z wałem ALL na allegro ani inncyh portalach nie ma kompletnie NIC! była jedna glowica ANV i to tyle... masakra

HITY INFORU

TERMINARZ

LIP25
TydzieńPWŚCPSN
2730123456
2878910111213
2914151617181920
3021222324252627
3128293031010203

Ostatnio na forum

zobacz więcej »

Narzędzia przedsiębiorcy

Eksperci infor.pl

Małgorzata Słomka

Doradca podatkowy nr wpisu 09900, prawnik, zatrudniona w Instytucie Studiów Podatkowych na stanowisku konsultanta podatkowego

Zostań ekspertem Infor.pl »