| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Opisy silników > Kompendium: silnik Citroen/Peugeot/Renault 3,0 V6 24v ES9/L7X. Wady, zalety, eksploatacja, modyfikacje, LPG

Kompendium: silnik Citroen/Peugeot/Renault 3,0 V6 24v ES9/L7X. Wady, zalety, eksploatacja, modyfikacje, LPG

Trzylitrowy silnik z serii ES lub L7X to jeden z niewielu przykładów spólnej pracy wszystkich trzech największych francuskich producentów aut. Praktycznie ta sama jednostka pracuje pod maskami limuzyn Renault, jak i koncernu PSA, czyli Citroena i Peugeota. Jakie wady i zalety ma to klasyczne 3.0 V6? Jak go eksploatować, jakie ma wady i zalety?

Silnik 3.0 V6 z serii ES (lub jak nazywała go Renault L7X) powstał w bardzo wczesnych latach 90-tych, więc już ponad 20 lat temu. To jednostka stosunkowo nowoczesnej konstrukcji – cała aluminiowa i dostępna tylko w wersji 4 zaworami na cylinder (razem 24 zawory) – ale korzystająca wyłącznie ze sprawdzonych technologii. Do tego założenie konstrukcyjne od początku mówiło również, że ma być to silnik bardzo komfortowy, do limuzyn, a nie jednostka sportowa.

Wypada jeszcze wspomnieć pod maskami jakich samochodów znajdziemy silniki ES9/L7X. W przypadku Peugeota są to modele: 406, 406 coupe, 605 oraz 607. Citroen montował tę samą jednostkę w modelach: Xantia II, XM, C5 oraz C6. Renault z silnikiem 3.0 v6 rozstało się stosunkowo szybko, ale spotkamy go w modelach: Clio V6, Laguna, Safrane i Espace.

Silnik ES9/L7X to klasyczne V6 z dwoma rzędami cylindrów rozwartymi pod kątem 60 stopni. Blok jest aluminiowy, podobnie jak obydwie głowice mieszczące 12 zaworów i dwa wałki rozrządu każda. Napęd rozrządu odbywa się - zgodnie z modą lat 90-tych – za pomocą paska rozrządu . (ciekawostka: Silniki z serii ES/L7X mają jeden z najdłuższych produkowanych pasków zębatych – ma blisko 3 metry!).

Zobacz też: Jak eksploatować i dbać o silnik 1.9 TDI?  

Zasilanie w paliwo odbywa się za pomocą wielopunktowego wtrysku EFI i jest to konstrukcja tzw. pośrednia, z wtryskiem w kanale dolotowym, a nie komorze. Dolot powietrza jest plastikowy i zakrywa silnik od góry, ale jest też stosunkowo krótki.

Wydech składa się z dwóch par kolektorów wspólnych, choć w silnikach wykonywanych w kooperacji z TVR i RenaultSport montowane były kolektory 6 w 1.

Podsumowując... Nie jest to silnik bardzo nowoczesny, ale zdecydowanie jeszcze nie przestarzały.

Warto też dodać, że po 2005 roku silnik ten przeszedł poważną modernizację i pod symbolem IA/ES9 jest wciąż produkowany. Zmieniono głównie konstrukcję głowicy, która została przystosowana do zmiennych faz rozrządu.

3-litry, 6 cylindrów i 24 zawory obiecują wiele, ale w rzeczywistości silnik ES/L7X nie jest demonem mocy. Jednostki z początków w produkcji osiągały 194 konie mechaniczne i około 220 Nm. Od 2000 roku moc wynosi 207 KM, a w Renault Clio V6 możemy spotkać też dwie mutacje sportowe o mocy 230 KM (tuning TVR) lub 260 KM (tuning RenaultSport).

Dodajmy, że silnik kręci się jedynie do 6500 obrotów na minutę - dla jednostki benzynowej DOHC jest to wartość bardzo niska!

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Magdalena Dąbrowska

Ekspert z zakresu doradztwa personalnego  

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »