REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: wymiana świec zapłonowych

Robert Kuśpiel
Wielu kierowców zapomina o wymianie według zaleceń producenta, pokonując znacznie większe przebiegi.
Wielu kierowców zapomina o wymianie według zaleceń producenta, pokonując znacznie większe przebiegi.

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana świec zapłonowych w silniku benzynowym jest bardzo ważna. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić świece zapłonowe w Oplu Astra F.

Producent zaleca wymianę świec zapłonowych w Oplu Astrze F co 4 lata lub co 60 000 kilometrów. Wielu kierowców zapomina o tej wymianie pokonując znacznie większe przebiegi. Jeśli zależy nam na dobrym stanie auta, powinniśmy stosować się do wytycznych producenta. Zanim przejdziemy do wymiany należy zakupić odpowiedni komplet świec zapłonowych. Zazwyczaj po wykręceniu świec jest problem ze znalezieniem takich samych. Producenci często wycofują dany model. wprowadzając go na rynek pod zupełnie inną sygnaturą. Dlatego zalecamy podać sprzedawcy rok produkcji, wszystkie dane silnika oraz numer nadwozia. Na podstawie tych danych dobierze nam odpowiedni zestaw dla naszego auta.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana oleju silnikowego

Do wymiany będzie nam potrzebny specjalny klucz, który jest do kupienia w każdym sklepie motoryzacyjnym i serwisie aukcyjnym. Do silników OHC, które były montowane do sierpnia 1994 roku jest potrzebny klucz o rozwartości 20.8mm. Natomiast do silników montowanych od września 1994 oraz wszystkich silników DOHC, jest potrzebny klucz do świec o rozwartości 16mm.

Silniki OHC w Oplu Astrze F

Zaczynamy od silników OHC. Otwieramy przednią maskę i odłączamy przewody zapłonowe od świec. Ciągniemy tylko i wyłącznie za nasadkę świecy, nie można ciągnąć za przewód. Zalecamy oznaczyć kolejność przewodów. Podczas montażu nie należy zmieniać ich kolejności. Teraz czyścimy dokładnie gniazda świec zapłonowych. Potrzebujemy do tego sprężonego powietrza lub tradycyjnego odkurzacza. Nie można pozwolić na wprowadzenie zanieczyszczeń do otworów po świecach.

Zobacz też: Naprawa pompy wody w Oplu Astra F 1.4

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przechodzimy do wykręcenia świec. Temperatura silnika powinna być na tyle niska, żebyśmy byli w stanie dotknąć go ręką. Jeśli silnik jest zbyt gorący to można podczas wykręcania uszkodzić gwint w głowicy. Zazwyczaj nie ma problemów z wykręceniem świec, tak jak w przypadku silników wysokoprężnych. Należy zwrócić szczególną uwagę na zamocowanie klucza. Nie może być osadzony ukośnie. Przy odrobinie doświadczenia możemy dokonać pewnej analizy dotyczącej stanu silnika. Sugerujemy się następującymi barwami i stanem wykręconych świec:

  •  stalowo – szare: to prawidłowe działanie świecy oraz właściwa regulacja gaźnika
  • czarne: zbyt bogata mieszanka
  •  jasno – szare: zbyt uboga mieszanka
  • zaolejone - przerwy w pracy danej świecy. albo niezdatne do dalszej pracy pierścienie tłokowe. Chcąc się upewnić, sprawdzamy ciśnienie sprężania

Zobacz też: Opel Astra F: odkręcenie przedniego zderzaka

Przechodzimy do montażu. Nowe świece wkręcamy ręcznie do momentu aż oprą się o głowicę. Zakładamy klucz i dokręcamy je. Należy zwrócić uwagę na zamocowanie klucza - nie może być prowadzony ukośnie. Po zamontowaniu wszystkich świec podłączamy nasadki z przewodami według naniesionej wcześniej kolejności. Na końcu chwytamy za nasadki i poruszamy na boki w celu sprawdzenia poprawności osadzenia.

Silniki DOHC w Oplu Astrze F

Na początku odkręcamy pokrywę nad świecami zapłonowymi. Następnie przechodzimy do demontażu nasadek ze świec. Do tego będziemy potrzebować specjalnego uchwytu, który znajduje się na jednej z nasadek. W tym momencie przechodzimy do demontażu świec zapłonowych. Na początku czyścimy dokładnie gniazda świec zapłonowych. Potrzebujemy do tego sprężonego powietrza lub tradycyjnego odkurzacza. Nie można pozwolić na wprowadzenie zanieczyszczeń do otworów po świecach.

Zobacz też: Opel Astra F: kontrola układu wydechowego i obwodu recyrkulacji spalin

Przechodzimy do wykręcenia świec. Temperatura silnika powinna być na tyle niska, żebyśmy byli w stanie dotknąć go ręką. Jeśli silnik jest zbyt gorący to można podczas wykręcania uszkodzić gwint w głowicy. Zazwyczaj nie ma problemów z wykręceniem świec jak w przypadku silników wysokoprężnych. Należy zwrócić szczególną uwagę na zamocowanie klucza. Nie może być osadzony ukośnie. Przy odrobinie doświadczenia możemy dokonać pewnej analizy dotyczącej stanu silnika. Sugerujemy się następującymi barwami i stanem wykręconych świec:

  • stalowo – szare: to prawidłowe działanie świecy oraz właściwa regulacja gaźnika
  • czarne: zbyt bogata mieszanka
  • jasno – szare: zbyt uboga mieszanka
  • zaolejone- przerwy w pracy danej świecy albo niezdatne do dalszej pracy pierścienie tłokowe. Chcąc się upewnić sprawdzamy ciśnienie sprężania

Zobacz też: Opel Astra H/Zafira B: przegląd układu wydechowego

Wkładamy świece i dokręcamy je ręcznie do momentu aż oprą się o głowicę. Następnie dokręcamy je kluczem dynamometrycznym momentem 25Nm. Zwracamy uwagę, żeby klucz był prosto prowadzony. Zakładamy na świece nasadki razem z przewodami. Na końcu przykręcamy pokrywę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA