| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zrób to sam > Skoda Octavia I: obsługa sprzęgła Haldex

Skoda Octavia I: obsługa sprzęgła Haldex

Właściciele aut z napędem na 4 koła powinni pamiętać o regularnym serwisie sprzęgła Haldex. W poradniku tym pokażemy jak wymienić olej i filtr sprzęgła Haldex w Skodzie Octavii I.

Producent zaleca wykonanie takiego serwisu co 4 lata lub co 60 000 kilometrów. Wielu kierowców zapomina, że napęd na 4 koła wymaga dodatkowych czynności. Efektem takiego zaniedbania jest wadliwe funkcjonowanie tego napędu. Na początku warto przybliżyć kilka informacji na temat samego sprzęgła.

Zobacz też: Skoda Octavia I: przegląd automatycznej skrzyni biegów

W modelach Octavii I z napędem na cztery koła przekładnia główna tylnej osi jest połączona z wałem napędowym sprzęgłem Haldex. Znajduje się ono przed przekładnią główną osi tylnej. Za jego pomocą realizowane jest włączanie lub odłączanie napędu tylnych kół. Wszelkie zaniedbania w serwisowaniu tego napędu mogą doprowadzić do kosztownych napraw.

W celu przeprowadzeniu wymiany oleju i filtru będziemy musieli zebrać potrzebne materiały eksploatacyjne oraz narzędzia. Przede wszystkim musimy zakupić 0.25L oleju do sprzęgła Haldex oraz filtr oleju z pierścieniem uszczelniającym. Warto poszukać gotowych zestawów (olej + filtr). Zawiera się w nich 0.27L oleju i odpowiedni filtr. Na serwisach aukcyjnych można znaleźć takie oferty w cenie około 200 złotych. Oczywiście można kupić całość w serwisie Skody.

Warto wiedzieć, że w sprzęgle jest 0.42L oleju, natomiast do wymiany jest potrzebne 0.25L. Do wykonania tej czynności będą nam potrzebne specjalne narzędzia. Przede wszystkim wymagany jest klucz do filtru oleju. Jest on dostępny w handlu pod oznaczeniem T10066. Oczywiście można próbować różnych sposobów odkręcenia tej śruby, jednak najczęściej kończy się to uszkodzeniem gwintu.

Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana świec zapłonowych

Dodatkowo będziemy potrzebować ręcznej smarownicy i pustego naczynia do zlania oleju przekładniowego.

Podczas wykonywania całej operacji ważna jest kolejność wymiany. Najpierw wymieniamy filtr oleju a na końcu olej. Pierwsza czynność jaką musimy wykonać to krótka przejażdżka w celu rozgrzania oleju w sprzęgle (temperatura około 30 – 40 stopni).

Przystępujemy do wymiany. Na początku podkładamy pod sprzęgło puste naczynie. Za pomocą specjalnego klucza (T10066). Filtr oleju znajduje się po prawej stronie samochodu. Wyjmujemy go i przygotowujemy nowy do zamontowania. Zakładamy na niego nowy pierścień uszczelniający, pamiętając o nawilżeniu w oleju do sprzęgła Haldex. Wkręcamy filtr oleju i solidnie dokręcamy za pomocą klucza.

Kolejną czynnością będzie wymiana oleju. Na początku należy ustawić samochód na poziomej powierzchni. Do tej pracy najlepiej skorzystać z kanału, ewentualnie z platformy warsztatowej. Praca z pozycji „kobyłek” nie jest zalecana. Teraz podstawiamy puste naczynie pod korek spustowy i odkręcamy go. Czekamy aż spłynie cały olej. Przechodzimy do napełnienia układu nowym olejem.

Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana filtra paliwa w silniku Diesla

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Brzezińska Narolski Adwokaci sp.p

Kancelaria prawna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »