| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zrób to sam > Ford Focus MK2 i C-MAX: kontrola manualnej skrzyni biegów

Ford Focus MK2 i C-MAX: kontrola manualnej skrzyni biegów

Nowoczesne skrzynie biegów również wymagają kontroli. W poradniku tym pokażemy jak dokonać kontroli przekładni manualnej w modelu Focus MK2 i C-MAX.

W dzisiejszych czasach trwałość oleju w skrzyni biegów prawie dorównuje skrzyni biegów. Coraz więcej producentów nie przewiduje wymian okresowych. W modelu Focus MK2 i C-MAX zostały zastosowane dwa typy przekładni manualnych – 5 i 6 biegowa. W przypadku skrzyń 5 biegowych rozróżniamy:

Zobacz też: Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów?

  • IB5 – silniki Duratec 1.4, 1.6, 1.8
  • MTX75 – silnik 2.0 Duratec i 1.6, 1.8 Duratorq

Skrzynie 6 biegowe

  • MMT6 - silniki 2.0 Duratorq
  • M66 – silnik 2.5 Duratec

Zobacz też: Jak wygląda racjonalna eksploatacja skrzyni biegów i elementów napędzających koła?

Przechodzimy do czynności związanych z kontrolą skrzyni biegów. W tym celu musimy unieść samochód lub skorzystać z kanału najazdowego. Podnosimy samochód i oglądamy obudowę skrzyni biegów. Jeśli nie ma żadnych śladów wycieków to na tym kończy się nasza kontrola. Skrzynia jest praktycznie bezobsługowa i nie wymaga wymiany oleju.

Jeżeli zobaczymy ślady oleju w okolicy odpowietrznika nie należy się tym przejmować. Jest to normalny objaw i nie zapowiada żadnej drogiej napraw. Jeżeli odpowietrznik jest suchy i zakurzony lub widzimy plamy oleju przy dźwigni zmiany biegów to jest to znak, że mamy problem ze skrzynią. W takim przypadku zalecamy wykręcić rurkę odpowietrznika i przedmuchać ją sprężonym powietrzem od dołu do góry.

Zobacz też: Jak działa skrzynia CVT?

Po tej operacji należy sprawdzić poziom oleju. Niestety skrzynie biegów montowane w Focusie MK2 i C-MAX mają zaślepiony wlew. W przypadku konieczności uzupełnienia oleju należy wykonywać to poprzez włącznik świateł cofania. Znajduje się on około 2 cm nad wlewem. Prawidłowy stan powinien sięgać około 2.5 cm poniżej krawędzi.

Najlepszym narzędziem do sprawdzenia stanu będzie kawałek zagiętego druta. Wprowadzamy go w otwór i odczytujemy jaki jest stan. W skrzyni MTX75 prawidłowy stan jest 5mm poniżej dolnej krawędzi wlewu. W tej skrzyni nie został on zaślepiony. Do uzupełniania zalecamy używać olej dedykowany przez Forda. Mamy wówczas pewność, że posiada on odpowiednią specyfikację (WSD-M2C200-C).

Zobacz też: Jak dbać o sprzęgło?

Mieszanie lub używanie nieodpowiedniego oleju może doprowadzić do uszkodzenia lub rozszczepienia skrzyni biegów. W takim wypadku musimy się liczyć z dużymi kosztami jakie możemy ponieść. Poprawna naprawa i zestrojenie po naprawie wymaga dużego doświadczenia a pamiętajmy, że nie wszystkie warsztaty sobie z tym poradzą.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Justyna Godlewska

Prawnik, aplikantka radcowska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »