REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Focus MK2 i C-MAX: kontrola układu chłodzenia i wymiana płynu

Robert Kuśpiel
Kontrola układu chłodniczego powinna być przeprowadzona minimum raz w roku
Kontrola układu chłodniczego powinna być przeprowadzona minimum raz w roku
Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Sprawny układ chłodzenia zapewnia silnikowi odpowiednie warunki pracy. W poradniku tym dokonamy przeglądu układu chłodzenia i wymienimy płyn w modelu Focus MK2 i C-MAX.

Kontrola układu chłodniczego powinna być przeprowadzona minimum raz w roku. Do przeprowadzenia tej czynności nie są potrzebne żadne specjalistyczne narzędzia. Najpierw przeprowadzimy przegląd całego układu a następnie wymienimy płyn chłodniczy. Sprawdzamy dokładnie opaski mocujące. Wyjątkowo małe wycieki mogą być trudne do zlokalizowania.

REKLAMA

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana świec zapłonowych

REKLAMA

Wykręcamy korek i dokładnie go czyścimy razem z wlewem zbiorniczka wyrównawczego. Płyn znajdujący się w nim powinna być dostatecznie przezroczysta. Jeżeli jest rdzawego koloru oznacza to, że nasz układ potrzebuje przepłukania. Jest to również znak, że nasza chłodnica może mieć nieszczelności wywołane przez korozję. Do płukania polecamy użyć czystej wody. Pamiętajmy, że robimy to do momentu aż nie zacznie wypływać z korka spustowego ciecz bez przebarwień.

W takim przypadku zaleca się przeprowadzić próbę ciśnieniową. Niestety jest ona do wykonania w specjalistycznych warsztatach. Zazwyczaj jest to jedyne rozwiązanie jak mamy niewidoczne nieszczelności. Przechodzimy do kontroli przewodów. W zależności od ich stanu możemy wstępnie ocenić, w jakiej kondycji znajduje się nasz układ chłodzenia.

Zobacz też: Jak zabezpieczyć podwozie przed rdzą?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawdzamy czy nie są widoczne żadne przetarcia, pęknięcia lub nadpalenia.

  • Wyczuwalnie miękki przewód – świadczy o wewnętrznym uszkodzeniu. Jest to dosyć poważna usterka. Jego cząstki mogą zanieczyścić cały układ i co gorsza skutecznie zapchać chłodnicę.
  • Stwardniały przewód – istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia w każdej chwili. Nawet solidne dokręcenie obejmy nie zatrzyma wszelkiego rodzaju wycieków. Tak jak w powyższym przypadku konieczna jest wymiana.
  • Spuchnięty przewód – jeżeli mamy spuchnięty przewód lub nasiąknięte olejem końcówki świadczy to o zanieczyszczeniu olejem lub smarem. Podobnie jak wyżej istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia.

Zalecamy kontrolę cieczy chłodzącej, co miesiąc. Nie wymaga to od nas dużo czasu. Wystarczy unieść maskę i sprawdzić stan w zbiorniczku. Do uzupełniania ewentualnej różnicy stosujemy płyn tego samego rodzaju. O ile na niewielkie ubytki można przymknąć oko na jakiś czas, to zbyt duże utraty płynu mogą być wyraźnym znakiem, że z naszym autem nie jest najlepiej. W najlepszym przypadku może być to nieszczelny układ, w najgorszym usterka silnika.

Zobacz też: Jak używać kobyłek?

Płyn może być zalewany tylko na zimny silnik. W innym przypadku może dojść do uszkodzenia silnika. Odkręcając pokrywę wlewu należy zachować szczególną ostrożność. Istnieje ryzyko poparzenia.

REKLAMA

W drugiej części poradnika przeprowadzimy wymianę płynu chłodniczego. Producent nie przewiduje regularnej wymiany płynu jeśli układ jest zalany oryginalnym płynem o kolorze czerwonym lub pomarańczowym. Mimo wszystko warto wymieniać ciecz chłodzącą co 2 lata. Zalecamy wybierać produkty oryginalne Forda. Mamy wówczas pewność, że części ze stopów lekkich nie ulegną uszkodzeniu.

Pierwszy krok to odkręcenie korka od zbiorniczka wyrównawczego. W ten sposób zredukujemy ciśnienie w całym układzie. Jeżeli silnik jest rozgrzany nie należy odkręcać go zbyt gwałtownie. Istnieje ryzyko poparzenia. Teraz musimy ułatwić dobie dostęp do korka spustowego. W tym celu należy zdemontować dolną osłonę silnika. Obracamy w lewo o 90 stopni siedem śrub mocujących i zdejmujemy osłonę.

Podkładamy puste naczynie pod chłodnicę i odkręcamy zawór spustowy. Znajduje się on po lewej stronie chłodnicy. Czekamy aż spłynie cała ciecz chłodząca i sprawdzamy jej stan. Jeżeli jest rdzawego koloru to zalecamy przepłukanie całego układu za pomocą czystej wody. Wkręcamy ponownie korek spustowy i przechodzimy do napełnienia układu. Jeżeli nasz silnik jest jeszcze ciepły to należy się wstrzymać.

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana świec żarowych

Zalanie rozgrzanego sinika zimnym płynem może doprowadzić do jego uszkodzenia. Jeżeli jest wystarczająco chłodny to wlewamy płyn do zbiorniczka aż do oznaczenia MAX. Uruchamiamy silnik i czekamy aż otworzy się termostat. Należy zachować cierpliwość, gdyż ten proces może potrwać dłuższą chwilę. Jeżeli będzie potrzeba to ponownie uzupełniamy płyn do oznaczenia MAX.

Zakręcamy korek i udajemy się na jazdę próbną. Najlepiej na dystans około 20 – 30 kilometrów. W ten sposób doprowadzimy do całkowitego odpowietrzenia układu chłodzenia poprzez zawór zbiorniczka wyrównawczego. Po powrocie odkręcamy delikatnie korek i czekamy aż załączy się wentylator. Jeżeli stan płynu obniży się to należy go uzupełnić do nominalnego poziomu (MAX).

Pozostaje nam zakręcić korek i oddać spuszczony płyn do punktu utylizacji. Zalecamy kontrolować poziom w zbiorniczku przez kilka najbliższych dni.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA