REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Focus MK2 i C-MAX: kontrola układu chłodzenia i wymiana płynu

Robert Kuśpiel
Kontrola układu chłodniczego powinna być przeprowadzona minimum raz w roku
Kontrola układu chłodniczego powinna być przeprowadzona minimum raz w roku
Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Sprawny układ chłodzenia zapewnia silnikowi odpowiednie warunki pracy. W poradniku tym dokonamy przeglądu układu chłodzenia i wymienimy płyn w modelu Focus MK2 i C-MAX.

Kontrola układu chłodniczego powinna być przeprowadzona minimum raz w roku. Do przeprowadzenia tej czynności nie są potrzebne żadne specjalistyczne narzędzia. Najpierw przeprowadzimy przegląd całego układu a następnie wymienimy płyn chłodniczy. Sprawdzamy dokładnie opaski mocujące. Wyjątkowo małe wycieki mogą być trudne do zlokalizowania.

REKLAMA

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana świec zapłonowych

REKLAMA

Wykręcamy korek i dokładnie go czyścimy razem z wlewem zbiorniczka wyrównawczego. Płyn znajdujący się w nim powinna być dostatecznie przezroczysta. Jeżeli jest rdzawego koloru oznacza to, że nasz układ potrzebuje przepłukania. Jest to również znak, że nasza chłodnica może mieć nieszczelności wywołane przez korozję. Do płukania polecamy użyć czystej wody. Pamiętajmy, że robimy to do momentu aż nie zacznie wypływać z korka spustowego ciecz bez przebarwień.

W takim przypadku zaleca się przeprowadzić próbę ciśnieniową. Niestety jest ona do wykonania w specjalistycznych warsztatach. Zazwyczaj jest to jedyne rozwiązanie jak mamy niewidoczne nieszczelności. Przechodzimy do kontroli przewodów. W zależności od ich stanu możemy wstępnie ocenić, w jakiej kondycji znajduje się nasz układ chłodzenia.

Zobacz też: Jak zabezpieczyć podwozie przed rdzą?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawdzamy czy nie są widoczne żadne przetarcia, pęknięcia lub nadpalenia.

  • Wyczuwalnie miękki przewód – świadczy o wewnętrznym uszkodzeniu. Jest to dosyć poważna usterka. Jego cząstki mogą zanieczyścić cały układ i co gorsza skutecznie zapchać chłodnicę.
  • Stwardniały przewód – istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia w każdej chwili. Nawet solidne dokręcenie obejmy nie zatrzyma wszelkiego rodzaju wycieków. Tak jak w powyższym przypadku konieczna jest wymiana.
  • Spuchnięty przewód – jeżeli mamy spuchnięty przewód lub nasiąknięte olejem końcówki świadczy to o zanieczyszczeniu olejem lub smarem. Podobnie jak wyżej istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia.

Zalecamy kontrolę cieczy chłodzącej, co miesiąc. Nie wymaga to od nas dużo czasu. Wystarczy unieść maskę i sprawdzić stan w zbiorniczku. Do uzupełniania ewentualnej różnicy stosujemy płyn tego samego rodzaju. O ile na niewielkie ubytki można przymknąć oko na jakiś czas, to zbyt duże utraty płynu mogą być wyraźnym znakiem, że z naszym autem nie jest najlepiej. W najlepszym przypadku może być to nieszczelny układ, w najgorszym usterka silnika.

Zobacz też: Jak używać kobyłek?

Płyn może być zalewany tylko na zimny silnik. W innym przypadku może dojść do uszkodzenia silnika. Odkręcając pokrywę wlewu należy zachować szczególną ostrożność. Istnieje ryzyko poparzenia.

REKLAMA

W drugiej części poradnika przeprowadzimy wymianę płynu chłodniczego. Producent nie przewiduje regularnej wymiany płynu jeśli układ jest zalany oryginalnym płynem o kolorze czerwonym lub pomarańczowym. Mimo wszystko warto wymieniać ciecz chłodzącą co 2 lata. Zalecamy wybierać produkty oryginalne Forda. Mamy wówczas pewność, że części ze stopów lekkich nie ulegną uszkodzeniu.

Pierwszy krok to odkręcenie korka od zbiorniczka wyrównawczego. W ten sposób zredukujemy ciśnienie w całym układzie. Jeżeli silnik jest rozgrzany nie należy odkręcać go zbyt gwałtownie. Istnieje ryzyko poparzenia. Teraz musimy ułatwić dobie dostęp do korka spustowego. W tym celu należy zdemontować dolną osłonę silnika. Obracamy w lewo o 90 stopni siedem śrub mocujących i zdejmujemy osłonę.

Podkładamy puste naczynie pod chłodnicę i odkręcamy zawór spustowy. Znajduje się on po lewej stronie chłodnicy. Czekamy aż spłynie cała ciecz chłodząca i sprawdzamy jej stan. Jeżeli jest rdzawego koloru to zalecamy przepłukanie całego układu za pomocą czystej wody. Wkręcamy ponownie korek spustowy i przechodzimy do napełnienia układu. Jeżeli nasz silnik jest jeszcze ciepły to należy się wstrzymać.

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana świec żarowych

Zalanie rozgrzanego sinika zimnym płynem może doprowadzić do jego uszkodzenia. Jeżeli jest wystarczająco chłodny to wlewamy płyn do zbiorniczka aż do oznaczenia MAX. Uruchamiamy silnik i czekamy aż otworzy się termostat. Należy zachować cierpliwość, gdyż ten proces może potrwać dłuższą chwilę. Jeżeli będzie potrzeba to ponownie uzupełniamy płyn do oznaczenia MAX.

Zakręcamy korek i udajemy się na jazdę próbną. Najlepiej na dystans około 20 – 30 kilometrów. W ten sposób doprowadzimy do całkowitego odpowietrzenia układu chłodzenia poprzez zawór zbiorniczka wyrównawczego. Po powrocie odkręcamy delikatnie korek i czekamy aż załączy się wentylator. Jeżeli stan płynu obniży się to należy go uzupełnić do nominalnego poziomu (MAX).

Pozostaje nam zakręcić korek i oddać spuszczony płyn do punktu utylizacji. Zalecamy kontrolować poziom w zbiorniczku przez kilka najbliższych dni.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA