REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: wymiana żarówek

Robert Kuśpiel
Opel Omega B/B FL wymiana żarówek Fot. Opel
Opel Omega B/B FL wymiana żarówek Fot. Opel

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana żarówek może wydawać się bardzo łatwa. Problemy pojawiają się kiedy musimy wymienić przepaloną żarówkę podczas nocnej podróży. W poradniku tym przeprowadzimy wymianę wszystkich żarówek zewnętrznych i wewnętrznych w Oplu Omega B i B FL.

Do Omegi jak i każdego innego samochodu zalecamy kupić zestaw zapasowych żarówek. Nie jest to duży wydatek a mamy pewność, że znajdują się w nim wszystkie odpowiednie żarówki do naszego auta.

REKLAMA

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana świec żarowych

Przednie lampy

REKLAMA

Tutaj mamy dwa warianty lamp. Omega była wyposażona w tradycyjne lampy jak i lampy ksenonowe. Na początku przedstawimy wymianę świateł mijania a następnie drogowych (długich) i na końcu postojowych. Zaczniemy od tradycyjnych lamp wyposażonych w żarówkę typu H1. Pierwszy krok to otworzenie maski. W zależności od posiadanej wersji musimy zdemontować plastikową pokrywę. Czynność tą wykonujemy w celu ułatwienia sobie dostępu do tylnej części reflektora.

Przekręcamy zamek pokrywy za pomocą blaszki. Zdejmujemy pokrywę i przystępujemy do wymiany żarówki. W przypadku lewego reflektora może okazać się, że będziemy musieli wymontować akumulator. Wszystko uzależnione jest od tego czy mamy dostatecznie zwinne ręce. Teraz zdejmujemy gumową osłonę i odpinamy złącze od żarówki. Następnie musimy odblokować sprężystą obejmę.

Zobacz też: Jakie są plusy i minusy reflektorów ksenonowych?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym celu dociskamy ją do reflektora i zwalniamy z zaczepów. Odchylamy ją na zewnątrz i przesuwamy do dołu. W tym momencie możemy wyjąć żarówkę z reflektora.

Z lampami ksenonowymi czeka nas trochę więcej pracy. Różnica jest również w cenie. Za dwa żarniki ksenonowe możemy kupić kilka dobrych żarówek.

Zaczynamy od odłączenia klem akumulatora. Następnie musimy odłączyć akumulator i wyjąć go całkowicie z auta. Teraz przechodzimy do demontażu filtra powietrza. Musimy go całkowicie wyjąć (górna i dolna obudowa)

Po wymontowaniu tych elementów powinniśmy zobaczyć metalową osłonę żarnika ksenonu. Kształtem przypomina puszkę, do której podłączony jest kabel. Puszka ta przykręcona jest za pomocą 3 śrub typu Torx 15. Niestety, są one tak umiejscowione, że trzeba trochę pokombinować, żeby je wykręcić. Dobrym rozwiązaniem jest również odpięcie wtyczek od kierunkowskazów i od silniczka odpowiedzialnego za regulację ksenonów. W ten sposób ułatwimy sobie demontaż.

Zobacz też: Czy opłaca się montować czujniki, kamery parkowania – co to daje? Czy systemy fabryczne są lepsze?

REKLAMA

Zdejmujemy pokrywę puszki i mamy już dostęp do wtyczki żarnika. Przekręcamy wtyczkę przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Sprawdzamy stan wtyczki, czy nie widać śladów korozji. W tym samym kierunku obracamy pierścień trzymający żarnik. Wyjmujemy żarnik i montujemy nowy tak jak wskazują wycięcia na dnie odbłyśnika. Żarniki wymieniamy parami. Należy pamiętać, żeby nie dotykać palcami szklanej bańki żarnika.

Przechodzimy do świateł drogowych (długich). Tutaj w zależności od rocznika były montowane dwa typy żarówek – H1 i H7. Wymiana jest bardzo łatwa. Chwytamy za złącze i dociskamy żarówkę do dołu. Wyjmujemy ją z obudowy. Wymieniamy na nową i instalujemy ją w odwrotnej kolejności. Na końcu zakładamy osłonę i montujemy akumulator jeśli był wcześniej wymontowany.

Na końcu pozostają nam światła postojowe. Tutaj również może być wymagany demontaż akumulatora. Wszystko zależy od tego czy zmieścimy rękę w przestrzeń, która jest dostępna. Na początku wyjmujemy gumową osłonę żarówki światła drogowego. Następnie wyciągamy oprawkę razem z żarówką światła postojowego. Teraz wyjmujemy żarówkę z oprawki i wkładamy nową. Instalujemy oprawkę z żarówką do reflektora i montujemy akumulator na swoje miejsce jeśli był wcześniej wymontowany.

Zobacz też: Uciekający prąd w samochodzie: gdzie szukać?

Kierunkowskazy przednie

W przypadku kierunkowskazów przednich również może wystąpić konieczność wymontowania akumulatora. Podobnie jak w poprzednich żarówkach liczą się zwinne ręce. Teraz dociskamy i obracamy oprawkę żarówki przeciwnie do ruchów wskazówek zegara. Wyjmujemy oprawkę i wciskamy delikatnie żarówkę i również obracamy w lewo. Wkładamy nową żarówkę i obracamy ją w oprawce zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Instalujemy ją w reflektorze. Montujemy akumulator jeśli był wcześniej wymontowany i zakładamy gumową osłonę.

Światła przeciwmgielne przednie

Na początku przedstawimy zasadę postępowania dla aut wyprodukowanych do września 1999 roku. Pierwszy krok to odkręcenie kratki znajdującej się bezpośrednio przy halogenie. Następnie odkręcamy śrubkę mocującą lampę przeciwmgielną. Teraz obracamy osłonę z tyłu lampy i odpinamy złącze elektryczne. Żarówka zamocowana jest za pomocą sprężystej klamry. Odczepiamy ją z zaczepu i odchylamy. W tym momencie możemy wyjąć żarówkę.

Zobacz też: Prosty komputer diagnostyczny – czy to zadziała? Czy mogę sobie takiego kupić?

Instalujemy nową żarówkę w taki sposób, żeby weszła idealnie w wycięcia reflektora. Zapinamy drucianą sprężynę i podpinamy złącze elektryczne. Zakładamy pokrywę ochronną i montujemy całą lampę na swoje miejsce. Na końcu przykręcamy plastikową kratkę, która umiejscowiona jest obok halogenu.

Tylna lampa - sedan

W lewej lampie należy wcisnąć 2 przyciski a następnie odchylić do dołu osłonę koła zapasowego, które wyjmujemy z bagażnika samochodu. W przypadku prawej lampy wystarczy otworzyć osłonę od apteczki. Teraz musimy wyjąć cały panel razem z żarówkami. W tym celu ściskamy dwa zatrzaski mocujące i wyjmujemy go z oprawki. Na samej górze znajduje się kierunkowskaz, na dole po zewnętrznej stronie – światło stopu i pozycji, na dole pośrodku – światło pozycyjne.

Jeżeli potrzebujemy wymienić żarówki, które są zamontowane w klapie bagażnika to należy ścisnąć dwa zatrzaski mocujące osłonę. Na samej górze znajduje się światło cofania a na dole, światło przeciwmgielne.

Zobacz też: Dlaczego reflektory słabiej świecą?

Przechodzimy do wymiany żarówki. Wciskamy ją lekko w oprawkę i obracamy w lewo. W jej miejsce montujemy nową, dociskamy i przekręcamy zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Montujemy panel do oprawki i zatrzaskujemy go. Na samym końcu montujemy osłonę lampy i wkładamy koło zapasowe jeśli było wyjęte.

Tylna lampa – kombi

Wymiana żarówek w kombi jest równie łatwa jak w przypadku sedana. Najpierw obracamy zacisk tylnej osłony po czym otwieramy ją. Następnie wciskamy do dołu zatrzask na oprawce i wyjmujemy panel z żarówkami z oprawki. Patrząc od góry rozkład żarówek jest następujący: światło stopu, kierunkowskaz, światło cofania, światło postojowe, światło przeciwmgielne. Lokalizujemy spaloną żarówkę i wymieniamy ją.

Wciskamy żarówkę w oprawkę i obracamy ją w lewo. W jej miejsce montujemy nową, dociskamy i przekręcamy zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Montujemy panel do oprawki i zatrzaskujemy go. Na samym końcu montujemy osłonę lampy i wkładamy koło zapasowe jeśli było wyjęte.

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: kontrola układu chłodzenia i wymiana płynu

Oświetlenie tablicy rejestracyjnej

Tutaj również jest podział na nadwozia. W sedanie wyjmujemy lampkę ze zderzaka za pomocą małego śrubokręta.  Następnie ściskamy boczne zatrzaski i wyjmujemy klosz lampy z obudowy. Wciskamy żarówkę w oprawkę i obracamy ją w lewo. Montujemy nową w odwrotnej kolejności. Lampkę wciskamy w zderzak, nie będzie nam do tego potrzebny śrubokręt.

W kombi wymiana przebiega trochę inaczej. Najpierw otwieramy klapę bagażnika. Teraz odkręcamy lampkę oświetlenia tablicy rejestracyjnej od uchwytu tylnej klapy bagażnika. Przepaloną żarówkę wciskamy w kierunku sprężystego styku i wyjmujemy ją. Nową żarówkę instalujemy w odwrotnej kolejności.

Zestawienie żarówek

  • Światła mijania: H1 lub ksenon D2s
  • Światła drogowe: H1 lub H7
  • Świtała pozycyjne: W5W
  • Kierunkowskazy przednie: PY21W
  • Światła przeciwmgielne: HB4 lub H1
  • Kierunkowskazy boczne: W5W
  • Światła stopu/pozycyjne: P21/5W
  • Światła przeciwmgielne tylne, cofania: P21W
  • Kierunkowskazy tylne: P21W
  • Oświetlenie tablicy rejestracyjnej: R10W
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA