REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: kontrola manualnej skrzyni biegów

Robert Kuśpiel
Kontrolę skrzyni biegów przeprowadzamy co roku
Kontrolę skrzyni biegów przeprowadzamy co roku
moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Regularne kontrole skrzyni biegów zapewniają przekładni poprawną pracę. W poradniku tym sprawdzimy szczelność i poziom oleju w namulanej skrzyni biegów w modelu Omega B i B FL.

Kontrolę skrzyni biegów przeprowadzamy co roku. Nie zalecamy wydłużać tego okresu tym bardziej, że jest to praca niewymagająca zbyt dużego wkładu a będziemy spokojni, że stan naszej skrzyni jest prawidłowy. Poważna awaria przekładni na pewno zatrzyma nasz samochód. W poradniku tym przyjrzymy się dokładnie przekładni manualnej jak i automatycznej.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: demontaż półosi

REKLAMA

Zaczynamy od skrzynki manualnej. Jakiekolwiek wycieki bywają trudne do zlokalizowania z racji lokalizacji przekładni. Na samym początku zaczniemy od sprawdzenia miejsc gdzie najczęściej mogą się pojawić. Do tego będzie nam potrzebny kanał lub tradycyjny podnośnik i dwie „kobyłki”. Najwygodniejsze są dwie pierwsze opcje, jednak jak wiadomo nie każdy ma dostęp do takiego miejsca.

Wjeżdżamy na kanał lub unosimy samochód i przystępujemy do oględzin. Pierwsze miejsce to połączenie kadłuba silnika ze skrzynią biegów. Kolejne miejsca to korek wlewowo - kontrolny oleju oraz miejsce połączenia półosi ze skrzynią biegów. W celu dokładnego sprawdzenia musimy umyć obudowę skrzynki środkiem do mycia na zimno. Wszystkie połączenia należy posypać kredą i udać się na jazdę próbną.

Zobacz też: Dobra żarówka, czyli jaka? Poradnik

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prowadzimy ją do momentu aż olej będzie dostatecznie rzadki. Najlepiej około 30km. Unosimy samochód i oglądamy wszystkie miejsca gdzie jest naniesiona kreda. Przechodzimy do sprawdzenia poziomu oleju w skrzyni biegów. Należy to wykonywać, co 20 000 razem z przedstawionym wyżej sprawdzeniem szczelności. Bardzo ważne jest, żeby samochód był równo uniesiony.

REKLAMA

Do wykonania pomiaru będzie nam potrzebny specjalny przyrząd w kształcie litery L. Dłuższe ramię powinno mieć długość około 20cm, natomiast krótsze około 2cm. Teraz odkręcamy korek wlewowy skrzyni biegów. Umiejscowiony jest na obudowie po prawej stronie, stojąc przodem do kierunku jazdy. Warto mieć przy sobie kilka czystych szmatek i puste naczynie do zebrania oleju.

Jeżeli podczas wykręcania korka olej będzie intensywnie wypływał to świadczy to o zbyt wysokim poziomie. Może się to przekładać na trudności z działaniem skrzyni biegów. Wkładamy wcześniej skonstruowany przyrząd pomiarowy w otwór po korku. Prawidłowy stan jest wtedy, gdy poziom jest 9mm poniżej krawędzi otworu. W przypadku kiedy jest niewystarczająca ilość oleju należy uzupełnić braki.

Wykonujemy to poprzez ten sam otwór. Do wykonania tej pracy będzie potrzebny gumowy wężyk. Podczas wykonywania dolewki należy robić to ostrożnie i w małych ilościach. Olej przekładniowy jest gęsty i nie spływa od razu. Zaleca się stosowanie tego samego oleju. Wymieszanie dwóch różnych olejów może doprowadzić do nieprawidłowej pracy przekładni lub wycieków. Pojemność skrzyni biegów to około 1.2 litra. Zakręcamy korek kontrolny i opuszczamy auto.

Zobacz też: Jak działa dyfuzor?

Wymiana oleju w przekładni manualnej nie jest konieczna. Jednak zdarzają się sytuacje kiedy jest to wymagane. Jeżeli zauważymy, że każdy bieg włącza się z oporem i czuć jak dźwignia się zacina, jest to pierwszy znak o konieczności zmiany oleju. Nie radzimy czekać z wymianą. Dalsza eksploatacja może doprowadzić do całkowitego uszkodzenia skrzyni biegów lub jej elementów.

W celu wymiany najpierw należy przepłukać skrzynię. Odkręcamy korek spustowy znajdujący się w na dole obudowy skrzyni biegów i spuszczamy olej do pustego naczynia. Przed wykonaniem tej czynności zalecamy rozgrzać skrzynię biegów do temperatury roboczej. Należy uważać, gdyż istnieje ryzyko poparzeń. Przekładnie napełniamy nowym olejem.

Polecamy oryginalny GM. Olej wlewamy powoli. Zalewamy skrzynię do dolnej krawędzi otworu. Udajemy się na jazdę próbną, najlepiej pokonać około 30kilometrów, żeby olej dokładnie rozprowadził się po całej skrzyni. Po powrocie spuszczamy olej do naczynia i przy okazji kontrolujemy czy nie pojawiły się wycieki. Jeśli ich nie ma to napełniamy ponownie przekładnie. Tym razem należy przestrzegać, żeby poziom był 9mm poniżej dolnej krawędzi otworu.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana żarówek

Zakręcamy korek i udajemy się na jazdę próbną. Powinniśmy poczuć różnicę w pracy przekładni. Dźwignia powinna pracować płynnie i bez zacinania. Zużyty olej oddajemy do punktu utylizacji. Nie można go wyrzucać do normalnych odpadów lub wylewać w dowolne miejsce. Do wykonania całej pracy wystarczy nam około 3 litrów oleju.

Radzimy nie pomijać płukania skrzyni biegów. Warto zużyć więcej oleju i mieć pewność, że wymiana została przeprowadzona poprawnie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA