REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: sprawdzanie ciśnienia sprężania

Robert Kuśpiel
Opel Omega B/B FL: sprawdzanie ciśnienia sprężania
Opel Omega B/B FL: sprawdzanie ciśnienia sprężania

REKLAMA

REKLAMA

Kontrola ciśnienia sprężania pozwala na ocenę stanu technicznego silnika. W poradniku tym zaprezentujemy jak sprawdzić ciśnienie sprężania w Oplu Omega B i B FL.

W każdym samochodzie silnik ulega zużyciu. Wszystko uzależnione jest od warunków eksploatacji i stylu jazdy. Jeśli chcemy jednak ocenić stan zużycia najważniejszych elementów silnika (gładzie cylindrów, tłoki, pierścienie tłokowe czy uszczelniacze zaworowe) najlepiej jest zmierzyć ciśnienie sprężania.

REKLAMA

Do przeprowadzenia tej czynności będzie nam potrzebny próbnik do ciśnienia sprężania. Takie manometry można kupić w specjalistycznych sklepach motoryzacyjnych i na serwisach aukcyjnych. Jeżeli mamy silnik Diesla to należy zwrócić uwagę, żeby zakres był do 4MPa. Podczas wykonywania pomiaru najważniejsza jest różnica pomiędzy poszczególnymi cylindrami. Nie powinna wynosić ponad 0.1MPa.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: kontrola układu chłodzenia i wymiana płynu

REKLAMA

Jeżeli uzyskane różnice są większe to może to świadczyć o uszkodzeniu zaworów lub zużyciu pierścieni tłokowych. Podczas wykonywania pomiaru silnik musi być rozgrzany. Wykręcanie świec przy takiej temperaturze (około 90 stopni) jest ryzykowne (istnieje możliwość poparzenia), jednak przy zimnym silniku nie uzyskamy dokładnych wyników.

Kontrolę zaczniemy od silników benzynowych. Zasada demontażu jest prawie taka sama dla wszystkich jednostek. Na początku należy wykręcić świece zapłonowe. Pamiętajmy o wyczyszczeniu powierzchni wokół nich za pomocą sprężonego powietrza. W silniku 2.0 i jednostkach V6 dodatkowo należy odpiąć złącze modułu zapłonowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Następnie zdejmujemy pokrywę ze skrzynki przekaźników. Lokalizujemy przekaźnik pompy paliwa i wyjmujemy go. W ten sposób zatrzymamy wtrysk paliwa do cylindra podczas uruchomienia silnika. Jeżeli nie mamy rozkładu przekaźników to może być problem z ustaleniem, który przekaźnik należy wymontować. Jest on na pierwszej pozycji, w 10 rzędzie licząc od lewej strony.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana paska klinowego

REKLAMA

Teraz zaciągamy hamulec ręczny i obracamy kilkakrotnie rozrusznikiem w celu wydmuchania niespalonego paliwa i sadzy. Teraz podłączamy przyrząd pomiarowy. W zależności od modelu, najczęściej jest on wciskany lub wkręcany. Do dalszych czynności przyda nam się pomoc drugiej osoby. Musi ona wcisnąć do oporu pedał gazu i zacząć obracać rozrusznikiem.

Jeżeli ciśnienie ustabilizuje się to kończymy wykonywanie pomiaru. Podobnie postępujemy z pozostałymi cylindrami. Na koniec porównujemy wartości i obliczamy różnicę pomiędzy nimi. Dla silnika benzynowego ciśnienie sprężania powinno się kształtować na poziomie od 1.2 do 1.5 MPa.

Wkręcamy świece zapłonowe kluczem dynamometrycznym z momentem 25Nm. W silniku 2.0 i V6 podpinamy złącze od modułu zapłonowego. Wciskamy przekaźnik pompy paliwa na swoje miejsce.

Silnik Diesla

Przechodzimy do silników wysokoprężnych. W silniku 2.5 należy wymontować kolektor dolotowy. Na początku należy zdemontować osłony silnika a potem zdjąć sztywny przewód powietrza doładowującego. Odpinamy przewód czujnika temperatury powietrza doładowującego, przewód podciśnienia od zaworu recyrkulacji spalin oraz dolnej części kolektora dolotowego. Odkręcamy kolektor od głowicy i zdejmujemy razem z uszczelkami. Nie ma potrzeby demontażu EGR z kolektora.

Dodatkowo w tym silniku należy odkręcić przewód od zaworu odcinającego dopływ paliwa na pompie wtryskowej. W ten sposób unikniemy wtryskiwania paliwa podczas wykonywania pomiaru. Demontujemy również przewody wysokociśnieniowe od wtryskiwacza 3 i 4 cylindra – dwa środkowe. Podczas tej operacji wypłynie nam paliwo, które należy wytrzeć za pomocą suchej szmatki.

W jednostkach 2.0 i 2.2 należy odpiąć złącze od sterownika pompy wtryskowej. Nie będzie wtedy możliwe podawanie paliwa podczas przeprowadzania testu. Urządzenie sterujące znajduje się nad pompą wtryskową. Teraz możemy wykręcić świece żarowe. Należy robić to bardzo delikatnie, żeby ich nie uszkodzić. W miejsce po świecy wkręcamy lub wciskamy końcówkę przyrządu pomiarowego.

Podobnie jak w silniku benzynowym, jedna osoba uruchamia silnik (kręci rozrusznikiem) a druga odczytuje najwyższą ustabilizowaną wartość. Dla silników 2.0 i 2.2 powinno to być 2.5 – 2.8 MPa. Poprawna wartość dla jednostki 2.5 to minimum 2.0 MPa. Różnica pomiędzy poszczególnymi cylindrami nie powinna być większa jak 0.1MPa. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Wkręcając świece żarowe należy uważać, żeby ich nie ukręcić. Najlepiej zastosować klucz dynamometryczny.

Tak przeprowadzony test daje nam realny obraz odnośnie stanu technicznego naszego silnika. Jeżeli różnice pomiędzy cylindrami są znaczące to czeka nas poważna naprawa lub wymiana silnika.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA