REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: przegląd układu hamulcowego i wymiana płynu

Robert Kuśpiel
Przegląd ukladu hamulcowego w modelu Omega B i B FL
Przegląd ukladu hamulcowego w modelu Omega B i B FL

REKLAMA

REKLAMA

Od sprawnego układu hamulcowego zależy nasze bezpieczeństwo na drodze. W poradniku tym pokażemy jak wykonać przegląd układu hamulcowego oraz wymienić płyn hamulcowy w Oplu Omega B/B FL.

Zanim przejdziemy do wymiany płynu hamulcowego w Oplu Omedze B/B FL, wykonajmy przegląd całego układu. W ten sposób będziemy mogli wyeliminować ewentualne usterki. Najlepiej wykonywać taki  przegląd 2 razy do roku. Wiemy wtedy w jakim stanie są poszczególne podzespoły. Do wykonania tej pracy nie będzie nam potrzebny specjalistyczny sprzęt, wystarczy dobre oświetlenie i podstawowe klucze (opcjonalnie).

REKLAMA

Zaczynamy od sprawdzenia płynu hamulcowego. Zbiorniczek znajduje się w przedziale silnika. Podzielony jest na dwie części, osobne dla każdego obwodu. Korek ma otwór odpowietrzający, który powinien być zawsze drożny. Sam zbiorniczek jest przezroczysty, co ułatwia nam kontrolę

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana filtru paliwa w silniku Diesla

Poziom płynu nie powinien przekroczyć górnego oznaczenia „MAX” oraz nie opaść poniżej „MIN”, kiedy zbiornik jest szczelnie zamknięty. W celu uzupełnienia używamy tylko i wyłącznie płynu z oznaczeniem DOT4. Z czasem klocki hamulcowe zmniejszają się, jest to normalny efekt zużycia. Efektem tego może być nieznaczne obniżenie się poziomu płynu hamulcowego. Nie należy się tym przejmować.

Powodem do zmartwień może być szybki ubytek płynu. Świadczy to o możliwym, niezlokalizowanym wycieku. W takim przypadku należy obejrzeć cały układ w poszukiwaniu nieszczelności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przechodzimy do sprawdzenia stanu klocków hamulcowych. Wzrokowo sprawdzamy ich grubość. Oczywiście nie wliczając do tego metalowej płytki. Najlepiej zrobić to od góry zacisku. Granica grubości klocka to 3mm. Jeżeli według naszej oceny nie pozostało zbyt wiele, warto je wymienić. Nie ma potrzeby wyjmowania go i mierzenia suwmiarką.

Sposób przedstawiony powyżej tyczy się aut wyposażonych w alufelgi. Najczęściej ich budowa pozwala na oględziny z zewnątrz bez konieczności zdejmowania koła. W przypadku felg stalowych należy unieść auto i zdjąć koło. Na końcu sprawdzamy zaciski hamulcowe, nie może wyciekać z nich płyn. Przed założeniem koła oglądamy tarczę hamulcową. Jeżeli rant jest zbyt duży to kwalifikuje się do wymiany.

Jeżeli nie znaleźliśmy żadnych usterek w układzie to możemy zająć się wymianą płynu hamulcowego. Jest to czynność serwisowa, którą należy wykonywać co dwa lata. Po tym okresie płyn hamulcowy traci swoje właściwości. Nasze auto będzie nadal hamować, jednak zdecydowanie straci na skuteczności. Jeżeli dodamy do tego zużyte klocki to nasza droga hamowania może się wydłużyć.

Dalej: wymiana płynu hamulcowego


Zanim rozpoczniemy wymianę płynu hamulcowego należy zebrać odpowiednie narzędzia i materiały eksploatacyjne:

  • Klucz oczkowy 9
  • Wężyk gumowy
  • Około 1 litra płynu hamulcowego DOT 4
  • Czyste szmatki
  • Puste naczynie
  • Strzykawka

Kupując płyn hamulcowy warto przemyśleć zakup oryginalnego GM. Jest dostępny w autoryzowanych serwisach i portalach aukcyjnych.

REKLAMA

Na początku należy odessać stary płyn hamulcowy ze zbiorniczka. Najlepiej zrobić to za pomocą strzykawki. Operację tą prowadzimy do momentu aż poziom płynu spadnie do oznaczenia MIN. Jeżeli doprowadzimy do całkowitego opróżnienia zbiorniczka to należy przeprowadzić odpowietrzanie całego układu w specjalistycznym warsztacie.

Teraz nalewamy płynu hamulcowego aż do oznaczenia MAX i unosimy samochód. Najlepiej skorzystać z platformy warsztatowej. Oczywiście poradzimy sobie również za pomocą tradycyjnego lewarka z podstawkami. Zaczynamy od prawego tylnego hamulca. Zdejmujemy kapturek odpowietrznika, czyścimy go i zakładamy na niego wężyk gumowy. Jego drugi koniec wkładamy do naczynia z płynem hamulcowym (napełnione do połowy).

W tym momencie będzie nam potrzebna pomoc drugiej osoby. Zaczyna ona pompować pedałem hamulca do momentu aż stanie się twardy. My odkręcamy wtedy odpowietrznik i czekamy aż pedał się zapadnie. Zakręcamy odpowietrznik i powtarzamy ta czynność do momentu aż nie zacznie wypływać czysty płyn pozbawiony pęcherzyków powietrza. W taki sam sposób postępujemy z pozostałymi zaciskami, w kolejności:

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana oleju silnikowego

  • Prawy tył
  • Lewy tył
  • Prawy przód
  • Lewy przód

Pamiętajmy o dobrym zakręceniu odpowietrzników. Podczas całego procesu należy kontrolować poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym. Jest to częsty błąd podczas wymiany płynu. Zdarzają się przypadki całkowitego opróżnienia zbiorniczka a co za tym idzie zapowietrzenia układu.

Zużyty płyn gromadzimy do jednego zbiornika, który na koniec oddajemy do punktu utylizacji.

Na koniec wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca i sprawdzamy poziom płynu w zbiorniczku. Jeżeli jest go zbyt mało to uzupełniamy brakującą ilość. Zalecamy kontrolować jego poziom jeszcze przez kilka dni.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

REKLAMA

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

REKLAMA