REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mercedes W202: przegląd hamulca postojowego

Robert Kuśpiel
Regularne przeglądy hamulca postojowego w Mercedesie W202 zapewnią nam jego prawidłowe działanie
Regularne przeglądy hamulca postojowego w Mercedesie W202 zapewnią nam jego prawidłowe działanie

REKLAMA

REKLAMA

Regularne przeglądy hamulca postojowego zapewnią nam jego prawidłowe działanie. W poradniku tym pokażemy jak wymienić szczęki hamulca postojowego (zwanego też ręcznym) i dokonać jego regulacji.

W Mercedesie W202 – nazwa hamulec ręczny nie odzwierciedla autentycznego położenia i zastosowań tego urządzenia. Zastosowany został specjalny pedał po lewej stronie, który naciskamy chcąc aktywować hamulec. Najlepszym określeniem jakie możemy zastosować dla takiego rozwiązania to hamulec postojowy. Na początku pokażemy jak prawidłowo wymienić szczęki hamulca postojowego.

REKLAMA

Zobacz też: Mercedes W202: kontrola i wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów

REKLAMA

Pierwszy krok jaki musimy wykonać to demontaż tarczy hamulcowej. Do przeprowadzenia tej operacji wystarczy nam tradycyjny lewarek razem z podstawkami. Luzujemy śruby koła i unosimy samochód. Zdejmujemy koło i mamy dostęp do tarczy hamulcowej. Na początku odkręcamy śruby korpusu zacisku. Następnie podwieszamy go do sprężyny zawieszenia tak, żeby nie wisiał na przewodach hamulcowych.

Nie ma potrzeby rozpinania przewodów. Kolejny krok to odkręcenie śrub trzymających tarczę. Robimy to za pomocą klucza imbusowego. Zdejmujemy tarczę i odkładamy ją na bok. Teraz należy zdemontować tylną kanapę. W tym celu naciskamy dwie dźwignię odblokowujące i unosimy siedzenie. Następnie wyjmujemy je zwracając uwagę na zapięcia pasów bezpieczeństwa. Pozostaje nam wykręcić śruby mocujące po obu stronach oraz na samym środku. Unosimy do góry oparcie i wyjmujemy z auta.

W tym momencie należy napiąć pokrętło odpowiedzialne za regulacje długości linki. Robimy to za pomocą klucza imbusowego. Wkładamy go w trzpień zapadkowy i przekręcamy go w prawo. Jednocześnie należy przesuwać go do tyłu w widocznym rowku. Robimy to do momentu aż nie usłyszymy, że zatrzasnął się w klamrze sprężystej. Następnie obracamy kołnierz półosi do momentu aż otwór gwintowany znajdzie się bezpośrednio nad sprężyną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Teraz należy docisnąć delikatnie sprężynę dociskową po czym obrócić o około ¼ obrotu a następnie odczepić. W identyczny sposób demontujemy sprężynę dociskową w drugiej szczęce. Za pomocą śrubokręta odczepiamy sprężynę powrotną. Odciągamy szczęki i zdejmujemy je poprzez kołnierz półosi. Odczepiamy sprężynę powrotną ze szczęki i wyjmujemy cały mechanizm regulacyjny. Wciskamy sworzeń, który znajduje się na rozpieraczu i zdejmujemy go z linki hamulcowej.

Przechodzimy do montażu. W przypadku kiedy okładziny były mocno zużyte należy wymienić sprężynę powrotną szczęk. Na początku smarujemy wszystkie elementy, które się poruszają za pomocą smaru odpornego na wysokie temperatury. Na rynku jest duży wybór takich preparatów, więc nie będzie problemu z zakupem. Następnie mocujemy linkę hamulcową na rozpieraczu i dociskamy go do pierścienia ochronnego.

Sam mechanizm regulacyjny również warto nasmarować. Chodzi tutaj dokładnie o gwint elementu dociskowego oraz o elementy kółka nastawnego. Możemy wykorzystać taki sam smar, co ostatnio – odporny na wysokie temperatury. Montujemy element dociskowy a następnie wkręcamy w kółko nastawcze. Teraz możemy całość zamontować w tulejce. Mechanizm instalujemy pomiędzy szczękami. Musi być zamontowany w ten sposób, żeby kółko nastawcze było skierowane do kierunku jazdy.

Kolejnym krokiem jest zamocowanie górnych sprężyn powrotnych w szczękach. Następnie odciągamy od siebie obie szczeki hamulca w ten sposób, żeby można było je założyć poprzez kołnierz półosi i zamocować w rozpieraczki. Montujemy sprężynę dociskową poprzez otwór gwintowany w szczęce. Instalujemy sprężynę dociskową drugiej szczęki i sprawdzamy czy zostały dobrze się trzyma.

Teraz zakładamy dolne ucho (krótkie) sprężyny powrotnej na przedniej szczęce. Większe ucho mocujemy na tylnej szczęce za pomocą śrubokręta. Odkręcamy pokrętło regulacji długości linki. Chcąc to zrobić należy odbezpieczyć klamrę sprężystą. Doprowadzi to do automatycznego ustawienia pokrętła. Zakładamy pokrywę ochronną pokrętła regulacji długości linki i montujemy tylną kanapę. Pozostaje nam zamontować tylne tarcze a następnie przykręcić koła.

Zobacz też: Mercedes W202: wymiana żarówek

Przechodzimy do regulacji hamulca postojowego. Unosimy tył auta i zdejmujemy koła. Następnie obracamy koło tak, żeby otwór śruby był skierowany do góry i odchylony do tyłu o kąt 45˚. Wkładamy śrubokręt w otwór gwintowany i zaczynamy obracać koło. Jednocześnie obracamy kółko nastawcze. Robimy tak do momentu aż koło się zablokuje. W przypadku koła prawego, wykonujemy ruch od góry do dołu. W kole lewym – z dołu do góry.

Teraz przekręcamy koło nastawcze w odwrotnym kierunku tak, żeby dało się poruszyć ręcznie koło samochodu. Wykonujemy to do momentu aż szczęki przestaną ocierać o bęben.

Następnie zaciągamy kilka razy hamulec postojowy i zwalniamy go. Na końcu sprawdzamy czy koła samochodu obracają się swobodnie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA