REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

BMW seria 3 E36: wymiana filtru paliwa i powietrza

Robert Kuśpiel
BMW serii 3. Fot.Newspress
BMW serii 3. Fot.Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana filtrów paliwa i powietrza w BMW E36 ma istotny wpływ na kondycję silnika. W poradniku tym opisaliśmy wymianę filtrów - paliwa i powietrza w BMW serii 3 (E36).

Zaczniemy od opisu wymiany filtra powietrza w BMW E36, a następnie opiszemy wymianę filtra paliwa. W pierwszych akapitach opiszemy prace na przykładzie silnika benzynowego, w kolejnych na przykładzie silnika wysokoprężnego.
Wymianę filtra powietrza producent zaleca dokonać co dwa lata. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, żeby wykonywać to częściej np. co roku. Jeżeli zdecydujemy się na wymianę co dwa lata to warto przeczyścić samą wkładkę w połowie tego okresu (1 rok). Koszt zakupu zamiennika dobrej firmy to wydatek około 30 złotych.

REKLAMA

Zobacz też: BMW seria 3 E36 obsługa pasków klinowych

REKLAMA

Przystępujemy do wymiany. Warto wiedzieć, że w zależności od wersji silnikowej BMW E36, zostały zastosowane różne wkładki powietrza. W silniku 316i, 318i, 318is, 318ti w celu demontażu musimy otworzyć klamry mocujące. Dokładnie są cztery. Teraz zdejmujemy górną pokrywę filtru i wyjmujemy wkład. Wnętrze obudowy zalecamy przetrzeć wilgotną a następnie suchą szmatką.

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. W modelach 320i, 323i, 323ti, 325i i 328i wymiana przebiega w trochę inny sposób. Na początku należy wcisnąć lewy i prawy zatrzask specjalnego korytka z wkładem filtry powietrza. Wyjmujemy je a razem z nim wkład. W tym przypadku też zalecamy przeczyszczenie go za pomocą wilgotnej i suchej szmatki. Jeżeli wykonujemy czyszczenie to należy go solidnie wytrzepać. Można używać sprężone powietrze jeśli jest pod niskim ciśnieniem. W innym przypadku może dojść do uszkodzenia.

Przechodzimy do wymiany filtra paliwa w BMW E36. Zaczniemy od silnika benzynowego. Tutaj wymiana przewidziana jest co 80 000 kilometrów. Nie musimy czekać do tego okresu. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby wymieniać filtr paliwa co roku, jest to na pewno zdrowe dla naszego silnika. Do przeprowadzenia wymiany będzie nam potrzebny podnośnik samochodowy oraz dwie podstawki. Bardzo przydatne okazują się zaciski do przewodów paliwa.  Do montażu będą nam potrzebne dwie opaski zaciskowe na przewody paliwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Filtr zamontowany jest w przedziale silnika, na dole po lewej stronie. Pomimo tego, że znajduje się pod maską dostęp jest tylko od dołu auta. Całą operację przeprowadzamy w pomieszczeniu dobrze wentylowanym. Niedopuszczalne jest przeprowadzanie wymiany w pobliżu źródeł ognia. Pierwszy krok to uniesienie przodu auta. Robimy to za pomocą tradycyjnego lewarka i podpieramy samochód na „kobyłkach”.

Teraz zaciskamy przewód elastyczny biegnący z pompy paliwa do filtru. Luzujemy opaskę mocującą i zaciskamy ją drugim zaciskiem. Następnie zdejmujemy przewód elastyczny prowadzący od filtru do rozdzielacza paliwa. W tym momencie odginamy delikatnie opaskę mocującą filtr i wyjmujemy go razem z przewodem. Pozostaje nam wypiąć zacisk i zdjąć przewód z filtru paliwa. Paliwo, które wydostaje się z przewodu zlewamy do pustego naczynia.

Przechodzimy do montażu. Na początku zakładamy na filtr przewód prowadzący do rozdzielacza paliwa. Zaciskamy go dokładnie za pomocą opaski. Teraz wkładamy filtr w opaskę i dokręcamy ją. Należy pamiętać, żeby zachować kierunek przepływu paliwa. Zakładamy drugi przewód na filtr i również zaciskamy go za pomocą opaski. Pozostało nam odpiąć zacisk z przewodu paliwa i uruchomić silnik. Zaciągamy hamulec ręczny, ustawiamy lewarek zmiany biegów na luz i uruchamiamy silnik. Sprawdzamy czy nie ma żadnych wycieków i opuszczamy samochód.

Przechodzimy do silnika wysokoprężnego modelu E36. Tutaj wymianę przeprowadza się co 40 000 kilometrów natomiast odwadnianie co 10 000 km. Filtr umiejscowiony jest pod maską po lewej stornie. Przed rozpoczęciem pracy należy zapewnić sobie puste naczynie do zlania wody. Jeżeli rozlejemy olej na któryś z elementów to należy jak najszybciej wytrzeć takie miejsce do sucha.

Zakładamy na króciec wylotowy przewód elastyczny o średnicy 8 mm i wsadzamy jego koniec do pustego naczynia. Teraz luzujemy śrubę na dole filtru. Zlewamy około 0.2L wody. Musi być widoczne czyste paliwo. Zakręcamy śrubę odwadniającą i uruchamiamy silnik. Wciskamy kilka razy pedał gazu w celu odpowietrzenia całego układu. Sprawdzamy czy nie ma wycieków i zamykamy maskę.

Teraz przedstawimy proces wymiany. Koszt zakupu filtru to wydatek około 60 – 70 złotych. Początek jest taki sam jak w przypadku odwadniania. Najpierw spuszczamy wodą z filtru paliwa sposobem opisanym powyżej. Teraz odkręcamy filtr od  kołnierza. Jeżeli jest zbyt mocno dokręcony możemy się wspomóc kluczem taśmowym do filtrów. W przypadku braku dostępu do takiego narzędzie możemy to wykonać inaczej.

Zobacz też: BMW seria 3 E36: kontrola układu wydechowego

Odkręcamy dwie śruby w górnej części filtru i wyjmujemy je razem z kołnierzem. Teraz ściskamy zatrzaski mocujące i zdejmujemy z filtru przewody doprowadzajże i odprowadzające paliwo. Wyjmujemy złącza elektryczne, ściskamy kołnierz w imadle i odkręcamy filtr. Nowy napełniamy olejem napędowym i przykręcamy do kołnierza. Jeżeli uszczelka się dociśnie to dokręcamy go jeszcze o 1/4 obrotu.

Montujemy filtr razem z kołnierzem i podłączamy przewody paliwowe oraz wpinamy wtyczki elektryczne. Uruchamiamy silnik i udajemy się na jazdę próbną. Po powrocie sprawdzamy szczelność.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA