| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zrób to sam > BMW seria 3 E36: wymiana oleju silnikowego

BMW seria 3 E36: wymiana oleju silnikowego

Regularna wymiana oleju silnikowego jest bardzo ważna. Oto opis wymiany oleju silnikowego w BMW serii 3 E36.

Wymianę oleju zalecamy wykonać co roku. Koszt zakupu filtra oleju to wydatek średnio 30 złotych. Producent zaleca wymianę oleju w silniku benzynowym co 10 000 kilometrów natomiast w Dieslu co 7 500 km. Można zwiększyć ten dystans dwukrotnie. W przypadku benzyny przyjmujemy 20 000 kilometrów a w wysokoprężnym 15 000 km.

Zanim podejmiemy pracę, zalecamy zebrać wszystkie potrzebne narzędzia oraz materiały eksploatacyjne. Na pewno będzie nam potrzebny podnośnik. Możemy do tego wykorzystać tradycyjny lewarek z podstawkami. Jeżeli mamy dostęp do kanału rewizyjnego to również jest to dobre rozwiązanie. Do odkręcenia śruby filtra oleju jest potrzebny klucz nasadowy 13, 17 lub 19 w zależności od wersji silnikowej.

Zobacz też: BMW seria 3 E36: kontrola układu chłodzenia i wymiana płynu

Należy przygotować puste naczynie do zlania zużytego oleju. Powinno mieć pojemność od 5 do 8 litrów. Uzależnione jest to od pojemności naszego silnika. Zalecamy wymienić również aluminiową uszczelkę. Jest ona dostępna w sklepach motoryzacyjnych sprzedających części do BMW. Teraz musimy zaopatrzyć się w olej do naszego samochodu. Poniżej znajduje się zestawienie wersji silnikowych wraz z potrzebną ilością oleju do wymiany.

  • 316i, 318i – 4.0 L
  • 318is, 318ti do grudnia 1995 – 4.5 L
  • 318is, 318ti od stycznia 1996 – 5.0 L
  • 318tds do sierpnia 1994 – 5.0 L
  • 318tds od września 1994 – 5.5 L
  • 325td, 325tds do sierpnia 1994, 320i, 323i/ti, 325i, 28i – 6.5 L
  • 325td, 325tds od września 1994 – 7.0 L

Przed wymianą należy trochę rozgrzać silnik, aby olej nie był zbyt gęsty. Po powrocie unosimy samochód i odkręcamy dolną osłonę silnika (jeżeli występuje) i podstawiamy puste naczynie pod korek spustowy. Odkręcamy go i czekamy aż spłynie cały olej. Stary olej należy zutylizować w odpowiednim punkcie. Wyjmujemy korek i wymieniamy uszczelkę. Przechodzimy do wymiany filtru. Na początku odkręcamy środkową śrubę filtru oleju. W modelach od 1994 roku może być pokrywa wkręcana.

Zobacz też: BMW seria 3 E36: sprawdzenie ciśnienia sprężania

Wyjmujemy filtr oraz starą uszczelkę gumową. Następnie montujemy nowy zestaw (filtr + uszczelka) i zakręcamy pokrywę. Dokręcamy korek spustowy na misce olejowej i nalewamy oleju. Odkręcamy korek wlewu w pokrywie głowicy cylindrów i wlewamy 3/4 nominalnej objętości oleju. Uruchamiamy silnik (nie wkręcając go w obroty!) i czekamy około minuty. Gasimy go i ponownie sprawdzamy stan i dolewamy brakującą ilość.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria GRAVIS LEGAL GROUP Widera, Sułkowski Sp.j.

Kancelaria

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »