| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zrób to sam > Opel Astra G/Zafira A: wymiana świec zapłonowych

Opel Astra G/Zafira A: wymiana świec zapłonowych

W poradniku tym dokonamy wymiany świec zapłonowych w modelu Astra G i Zafira A. Wymiana świec nie jest trudna i bez problemu poradzimy sobie we własnym zakresie.

Wymianę świec zapłonowych w Oplach - astra G i Zafira A zalecamy wykonywać co 60 000 kilometrów. Nie jest to zbyt kosztowna operacja. Koszt zakupu nowych świec to wydatek rzędu około 20 złotych za sztukę. Dokonując zakupu warto podać sprzedawcy dane identyfikacyjne naszego samochodu. Unikniemy w ten sposób problemu z doborem świec. Złe dopasowanie może doprowadzić do nieprawidłowej pracy silnika. Do wymiany będzie nam potrzebny klucz do świec 16.

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: wymiana filtru paliwa w silniku benzynowym

Całą operację najlepiej wykonywać na zimnym silniku lub przy takiej temperaturze, która pozwala na swobodne dotknięcie się silnika. Patrząc od strony technicznej, wykręcając świece przy gorącym silniku możemy doprowadzić do uszkodzenia gwintu. Przechodzimy do demontażu. W silniku: Z/X12XE, Z/X14XE, X16XEL, Z16XE, Z18XE1 I Z22SE musimy na początku zdjąć osłonę silnika.

W modelu Z/X12XE pamiętajmy o zdjęciu osłony modułu zapłonowego z pokrywy głowicy. Robimy to w prawo w kierunku korka wlewu oleju. Dodatkowo w silnikach Z/X12XE, Z14XE, X16XEL, Z16XE, X18XE1 i Z22SE należy odpiąć złącze od wspomnianego powyżej modułu zapłonowego. Teraz zdejmujemy nasadki świec zapłonowych. W niektórych silnikach jak np. X20XEV, jest specjalne narzędzie na jednej z nasadek do zdejmowania ich. W przypadku braku robimy to za pomocą szczypiec.

Nie zalecane jest ciągnięcie za kable w ten sposób możemy doprowadzić do uszkodzenia przewodów. Przed wykręceniem świec zalecamy dokładnie wyczyścić ich okolice. Nie dopuszczalne jest wprowadzenie zabrudzeń do otworów po wymontowaniu świec. Dobrą metodą jest przedmuchanie tego miejsca za pomocą sprężonego powietrza. Jednak nie każdy ma dostęp do kompresora. W takim wypadku pozostaje tradycyjny odkurzacz.

W przypadku silników benzynowych jest mniejsze ryzyko ukręcenia świecy podczas demontażu i montażu. Jednak mimo wszystko należy zachować wszelkie środki ostrożności. Klucz powinien być prowadzony prosto, nie może znajdować się pod kątem. Po wykręceniu świec sprawdzamy ich stan. Nie mogą być zaolejone. Nowe świece wkręcamy ręcznie do momentu aż nie poczujemy oporu podczas styku z głowicą.

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: przegląd skrzyni biegów i półosi napędowych

Moment dokręcania dla wszystkich wynosi 25Nm, poza silnikiem 2.2 gdzie jest mniej o 5Nm. W przypadku braku klucza dynamometrycznego czeka nas dokręcanie na wyczucie. Wymaga to pewnego doświadczenia i umiejętności, ponieważ istnieje ryzyko ukręcenia świecy. Niesie to za sobą dodatkowe, duże koszty.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Beata Przybyła

Prowadzę biuro rachunkowe od 18 lat.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK