REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: sprawdzenie układu hamulcowego

Robert Kuśpiel
Seat Ibiza. Fot.Newspress
Seat Ibiza. Fot.Newspress

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym opiszemy jak sprawdzić układu hamulcowego w Seacie Ibiza III i Volkswagenie Polo IV.

Kontrolę układu hamulcowego wykonujemy przy okazji innych przeglądów i napraw. Jeżeli nie mamy takiej możliwości, proponujemy wykonać tą czynność minimum raz na rok. Niewymagane są żadne specjalistyczne narzędzia. Zaczynamy od uniesienia auta do góry. W tym celu będzie nam potrzebny podnośnik warsztatowy. Dobrym rozwiązaniem jest też skorzystanie z kanału. Jeśli chodzi o lewarek i podstawki jest to dosyć ryzykowna opcja.

REKLAMA

Zaczynamy od umycia przewodów hamulcowych. Jeśli dokładnie się im przyjrzymy to zauważymy, że pokryte są warstwą tworzywa sztucznego, które chroni przed korozją. W tym przypadku nie zaleca się używania szczotki drucianej lub papieru ściernego, ponieważ dojdzie do uszkodzenia warstwy ochronnej. Za pomocą lampy sprawdzamy przewody od pompy hamulcowej do cylinderków poszczególnych kół.

Zobacz też: Test Seat Altea XL: urodziwy i praktyczny

REKLAMA

W przypadku znalezienia jakiegoś uszkodzenia należy wymienić ten odcinek aż do miejsca najbliższego łączenia. Przewody elastyczne łączą cylinderki z przewodami sztywnymi. Te również są podatne na uszkodzenia. W celu sprawdzenia chwytamy je oburącz i przeginamy w poszukiwaniu pęknięć. Na koniec kręcimy kołem kierownicy w prawo i lewo sprawdzając, czy nie ocierają o żadne części samochodu. Wszystkie przewody elastyczny lub sztywne nie powinny być pozaginane ani poskręcane

Kolejnym krokiem będzie sprawdzenie płynu hamulcowego. Zbiornik płynu hamulcowego znajduje się pod przednią maską. Zakręcony jest korkiem, który ma po środku odpowietrznik. Nie powinien być ona zatkany. Poziom płynu powinien zawierać się pomiędzy oznaczeniem „MIN” a „MAX”. Oczywiście zbyt niski stan zostanie nam oznajmiony poprzez kontrolkę na tablicy rozdzielczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test: Volkswagen Golf VI: co dziś znaczy 1,4?

W przypadku kiedy będzie go zbyt mało to należy uzupełnić brakującą ilość świeżym płynem DOT4. Jednak należy brać pod uwagę zużycie klocków hamulcowych. Efektem tego jest niższy stan płynu w zbiorniczku. W takim przypadku nie ma potrzeby dolewki. Jeżeli ubytki są duże i występują w krótkich odcinkach czasu może to świadczyć o wyciekach płynu. W takiej sytuacji należy jak najszybciej znaleźć nieszczelność.

REKLAMA

Przechodzimy do sprawdzenia grubości klocków hamulcowych i tarcz. Jeżeli mamy na wyposażeniu alufelgi to możemy dokonać wzrokowej kontroli. Przez ich ramiona można zobaczyć zacisk wraz z klockiem. Jeżeli grubość jest ponad 7mm (razem z płytką) to nie ma konieczności wymiany. Podobnie robimy z tarczą, dotykam ją i sprawdzamy czy jest wyczuwalny rant. Jeśli nie jest zbyt duży możemy się wstrzymać z wymianą.

W przypadku bębnów musimy zdjąć koło. Na bębnie jest specjalny otwór kontrolny po jego tylnej części. Można przyświecić latarką i ocenić stan. Jednak dla lepszego rozeznania proponujemy zdjąć bęben i wykonać dokładną kontrolę. Graniczna grubość okładziny to 2.5 mm, pomijając szczękę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

REKLAMA

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

REKLAMA