| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zrób to sam > BMW seria 3 E46: wymiana cieczy chłodzącej

BMW seria 3 E46: wymiana cieczy chłodzącej

Regularna wymiana płynu chłodzącego zapewnia prawidłowe funkcjonowanie całego układu. Dobre chłodzenie silnika jest bardzo ważne. Oto opis krok po kroku jak wymienić płyn chłodzący we wszystkich modelach BMW E46.

Silniki M57 i M57TU

Pozostaje nam do omówienia ostatni typ silnika. Jest to najmocniejsza jednostka wysokoprężna, jaka była montowana do modelu E46. Jego sygnatura to M57 i M57TU. Montowany był w modelu 330d. Sposób postępowania jest trochę inny niż w pozostałych silnikach Diesla.

Na początku musimy odkręcamy śrubę mocującą przewód powietrza i wyjmujemy go z osłony filtru powietrza. Teraz możemy zdemontować górną osłonę silnika. Zamocowana jest za pomocą 4 śrub. Kolejnym krokiem jest poluzowanie śruby odpowietrzającej znajdującej się przy zbiorniczku wyrównawczym oraz przy dopływie do chłodnicy. Przed nalaniem płynu musimy poluzować śrubę odpowietrzającą w przewodzie powrotnym biegnącym z układu ogrzewania. Wlewamy ciecz i zakręcamy go kiedy zobaczymy, że wypływa ciecz bez pęcherzyków powietrza.

Z pozostałymi odpowietrznikami robimy tak samo. Otwieramy zbiorniczek wyrównawczy i uruchamiamy silnik. Musi pracować na biegu jałowym. My ustawiamy temperaturę ogrzewania na maksymalną wydajność. Uzupełniamy zbiorniczek największą możliwą ilością płynu i pozostawiamy go włączonego do momentu aż nie będziemy musieli wykonywać dodatkowych dolewek. Zakręcamy zbiorniczek i wciskamy kilkakrotnie pedał gazu do momentu osiągnięcia prędkości obrotowej rzędu 2000obr/min.

Teraz odkręcamy zbiorniczek i uzupełniamy brakujący stan płynu. Gasimy silnik i czekamy aż ostygnie. Po tym czasie sprawdzamy ponownie poziom płynu na zimnym silniku i uzupełniamy ewentualne braki. W silniku M57TU proces ten wygląda podobnie jednak są pewne punkty, które są odmienne dla tych silników.

Zobacz też: Jak dbać o klimatyzację?

Ustawiamy dmuchawą na największą temperaturę i na najniższą wydajność. Wlewamy płyn i odkręcamy odpowietrzniki przy zbiorniczku wyrównawczym i dopływie chłodnicy. Zakręcamy je jak nie będą widoczne pęcherzyki powietrza. Nalewamy płyn do maksymalnego poziomu i zakręcamy zbiorniczek. Odpalamy silnik i pozostawiamy go pracującego przez 5 minut. Wyłączamy go i odkręcamy powoli korek.

Uzupełniamy brakującą ilość płynu i uruchamiamy go na kolejne 5 minut i ponownie powtarzamy tą samą czynność. Na koniec ( silnik M57 i M57TU) zakręcamy dokładnie korek na zbiorniczku i zdejmujemy torbę z alternatora. Przy odpowietrzaniu układu chłodzenia bardzo ważna jest kolejność wykonywanych czynności. Pominięcie któregoś z kroków spowoduje niecałkowite odpowietrzenie układu.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawnicza FORUM r.pr. K. Piluś i s-ka sp.k.

Masowe odzyskiwanie wierzytelności

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »