| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zrób to sam > BMW seria 3 E46: kontrola układu chłodzenia

BMW seria 3 E46: kontrola układu chłodzenia

W poradniku tym pokażemy jak samemu dokonać kontroli układu chłodzenia w BMW E46. Cała operacja nie jest trudna i nie wymaga od nas posiadania żadnych specjalnych narzędzi.

Kontrolę układu chłodzenia BMW E46 zalecamy wykonać, co 20 000 km lub co roku. Zaczynamy od sprawdzenia szczelności całego układu. Na początku kontrolujemy przewody elastyczne prowadzące do chłodnicy, silnika. Muszą być bezwzględnie szczelne. Stan poszczególnych przewodów można ocenić poprzez ściskanie ich. Stwardniałe lub sparciałe przewody kwalifikują się do natychmiastowej wymiany.

Zobacz też: BMW seria 3 E46: wymiana oleju silnikowego

  • Wyczuwalnie miękki przewód – świadczy o wewnętrznym uszkodzeniu. Jest to dosyć poważna usterka. Jego cząstki mogą zanieczyścić cały układ i co gorsza skutecznie zapchać chłodnicę.
  • Stwardniały przewód – istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia w każdej chwili. Nawet solidne dokręcenie obejmy nie zatrzyma wszelkiego rodzaju wycieków. Tak jak w powyższym przypadku konieczna jest wymiana.
  • Spuchnięty przewód – jeżeli mamy spuchnięty przewód lub nasiąknięte olejem końcówki świadczy to o zanieczyszczeniu olejem lub smarem. Podobnie jak wyżej istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia.

Sprawdzamy również czy końcówki przewodów są prawidłowo osadzone na króćcach. Oczywiście nie zapominamy o kontroli opasek zaciskowych. Muszą być dobrze zaciśnięte, jeżeli stan którejś z nich wzbudza wątpliwości, należy wymienić ją na nową, zazwyczaj śrubową.

Kolejny krok to kontrola płynu chłodniczego. W modelu E46 są pewne wytyczne odnośnie przeprowadzenia kontroli. Odkręcamy korek od zbiorniczka wyrównawczego. Stan określa nam pływak, który się w nim znajduje. W tym momencie następuje pewien podział na zbiorniczki wyrównawcze. Pierwszy jaki przedstawimy to typ do roku 2001 a drugi to modele od 2002 roku.

W tym pierwszym, prawidłowy stan jest właściwy kiedy górny koniec czerwonego trzpienia pływaka znajduje się na wysokości krawędzi wlewowej. Jeżeli jest poniżej to musimy dolać odpowiednią ilość cie3czy w celu uzyskania prawidłowego stanu. W modelach od 2002 roku prawidłowy stan jest wtedy, kiedy górna krawędź króćca wlewu jest pomiędzy dwoma znakami na iglicy pływaka. Poziom minimalny jest wtedy gdy górny koniec trzpienia pływaka jest na wysokości krawędzi wlewowej.

Zobacz też: BMW seria 3 E46: wymiana cieczy chłodzącej

Niewielkie ubytki można uzupełniać przy zimnym i ciepłym silniku. Wlewanie zbyt dużej ilości cieczy na rozgrzany silnik może doprowadzić do jego uszkodzenia. Po takim zabiegu zalecamy sprawdzenie poziomu płynu za kilka dni. Jeżeli znowu zauważymy ubytek to najprawdopodobniej gdzieś jest wyciek lub mamy uszkodzony silnik.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Pasieka Derlikowski Brzozowska i Partnerzy

kancelaria prawna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »