REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

BMW seria 3 E46: wymiana oleju silnikowego

Robert Kuśpiel
Wymiana oleju silnikowego w BMW serii 3 E46.
Wymiana oleju silnikowego w BMW serii 3 E46.

REKLAMA

REKLAMA

Regularna wymiana oleju silnikowego w BMW E46 pozwala nam zachować silnik w odpowiedniej kondycji. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić olej silnikowy we wszystkich modelach BMW serii 3 E46.

Wymianę oleju silnikowego należy przeprowadzać co roku o tej samej porze. Olej wymieniamy co 15 000 km. Materiały eksploatacyjne nie są drogie, dlatego można sobie pozwolić na częstą wymianę. Koszt zakupu filtru to wydatek około 30 złotych. Jeśli chodzi o olej to wszystko zależy od tego na jakiego producenta się zdecydujemy.

REKLAMA

Zobacz też: BMW E46: wymiana pompy wspomagania

Do przeprowadzenia wymiany oleju w BMW E46 należy przygotować następujące narzędzie i materiały eksploatacyjne.

  • Kanał lub podnośnik
  • Puste naczynie
  • Olej silnikowy
  • Filtr oleju
  • Pierścień korka spustowego
  • Uszczelka obudowy filtru oleju

Do przeprowadzenia wymiany oleju zalecamy używać olej tego samego rodzaju. Nie należy mieszać różnych rodzajów i gatunków oleju. Mieszanie oleju różnych marek również nie jest wskazane. Jeżeli decydujemy się na jednego producenta to zalecamy przy nim zostać. Zużytego oleju nie należy wylewać w przypadkowe miejsca. Razem ze starym filtrem należy oddać go do punktu utylizacji.

Zobacz też: BMW seria 3 E46: wymiana cieczy chłodzącej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do wymiany potrzebna jest następująca ilość oleju

  • 316 od kwietnia 1998, 318i od września 1998 – 4.0L
  • 316i/318i od czerwca 2001 – 4.25L
  • 320i/323i/325i/328i/330i – 6.5L
  • 318d/320d od kwietnia 1998 – 5.0L
  • 320d od września 2001 – 5.5L
  • 330d – 6.75/7.0L

Przechodzimy do zlewania oleju silnikowego. Do naszej pracy będzie potrzebny podnośnik warsztatowy lub kanał. Można wykonać to również za pomocą tradycyjnego podnośnika (lewarka) jednak nie jest to bezpieczne jak w przypadku dwóch pozostałych rozwiązań. Przed zlewaniem oleju musimy rozgrzać silnik do temperatury roboczej. Unosimy samochód i otwieramy klapę pod miską olejową. Najlepiej zrobić to za pomocą śrubokręta gwiazdkowego.

Zobacz też: BMW seria 3 E46: wymiana żarówek

REKLAMA

Teraz podstawiamy puste naczynie pod miskę olejową i odkręcamy korek spustowy. Robimy to bardzo powoli i ostrożnie. Istnieje duże prawdopodobieństwo poparzenia. Olej silnikowy w początkowej fazie wypływa pod bardzo dużym ciśnieniem. Korek umiejscowiony jest z boku miski olejowej. Warto przyjrzeć się dokładnie jak wygląda zlany olej. Jeżeli widzimy w nim dużą ilość opiłków metalowych może to świadczyć o usterce silnika.

Zazwyczaj wskazuje to chociażby na zatarcie łożysk wału korbowego. W takim przypadku wymagana jest naprawa. Po jej wykonaniu konieczne jest dokładne wyczyszczenie kanałów i przewodów olejowych. Pozostałości mogą doprowadzić do ponownego uszkodzenia w bardzo krótkim czasie. Przechodzimy do wymiany filtru oleju. W modelu E46 stosowane są dwa rodzaje filtrów. Wszystko uzależnione jest od typu silnika.

Zaczniemy od filtra ze śrubą środkową. Na początku musimy ją wykręcić z pokrywy. Teraz wyjmujemy te dwa elementy i czekamy aż cały olej wypłynie z obudowy. Teraz pozostaje wyjąć stary wkład filtru. Warto mieć przy sobie czyste szmatki w celu wytarcia oleju, który został rozlany podczas tej operacji. Wkładamy nowy filtr zachowując wszelkie oznakowania co do kierunku montażu. Powinny być oznaczone na obudowie.

Zobacz też: BMW seria 3 E46: sprawdzanie ciśnienia sprężania

REKLAMA

Kolejny krok to dokładne wyczyszczenie pokrywy filtru oleju. Nie zapominajmy również o wymianie gumowych pierścieni uszczelniających. Powinny być w zestawie razem z filtrem. Dokładnie dwa – jeden do środkowej śruby a drugi do pokrywy. Przed montażem zalecamy zwilżyć je delikatnie nowym olejem silnikowym. Montujemy wszystko na swoje miejsce i dokręcamy śrubę środkową.

W filtrze z pokrywą wkręcaną sposób postępowania wygląda następująca. Na początku musimy wykręcić pokrywę. Do tego będzie nam potrzebny klucz nasadowy 36. Czekamy aż cały olej wypłynie z obudowy filtra i wyjmujemy znajdujący się w nim wkład. Olej, który wyciekł wycieramy dokładnie za pomocą czystej szmatki. Podobnie jak w pierwszym przypadku wymieniamy uszczelki. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Przechodzimy do zalania silnika nowym olejem. Na początku musimy zakręcić korek spustowy. Do tego używamy nowego pierścienia uszczelniającego. Nie stosujemy przy tym zbyt dużej siły gdyż można uszkodzić gwint. Teraz opuszczamy samochód i wlewamy nowy olej. Odkręcamy korek wlewu i nalewamy około 75% nominalnej ilości. Nie zaleca się zalewania zbyt dużej ilości, może to doprowadzić do uszkodzenia katalizatora lub uszczelnienia silnika.

Odpalamy samochód i pozwalamy mu popracować na luzie, patrzymy czy gaśnie lampka kontrolna ciśnienia oleju. Po około 5 minutach wyjmujemy bagnet kontrolny oleju i sprawdzamy jego stan. Jeżeli widzimy, że jest go zbyt mało to dolewamy brakującą ilość. Warto wiedzieć, że różnica pomiędzy znakiem MIN a MAX wynosi w przybliżeniu 1 litr. Teraz ponownie unosimy samochód i sprawdzamy czy nie są widoczne żadne wycieki.

Zobacz też: Jak wymienić olej w moście BMW E36 328i Coupe?

Jeżeli nie stwierdzamy żadnych nieprawidłowości to zamykamy klapę znajdującą się pod miką olejową. Ryglujemy ją obracając zacisk za pomocą śrubokręta gwiazdkowego o ok. ¼ obrotu. Zalecamy ponownie sprawdzić poziom oleju po 2 dniach.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA