| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zrób to sam > Volkswagen Golf IV/Bora: przegląd układu wspomagania

Volkswagen Golf IV/Bora: przegląd układu wspomagania

Układ wspomagania jest już zazwyczaj wyposażeniem standardowym. W poradniku tym pokażemy jak dokonać kontroli układu wspomagania w modelu Golf IV i Bora.

Wspomaganie znacznie ułatwia kierowanie każdym pojazdem. Daje się to odczuć podczas jazdy miejskiej z dużą ilością manewrów oraz przy parkowaniu. W takich momentach wspomaganie jest wręcz wymagane. Zasada działania takiego układu jest dosyć prosta. W zbiorniczku wyrównawczym znajduje się olej hydrauliczny. Pompa zasysa go i przekazuje do przekładni kierowniczej.

Od tego jak skręcimy kołami zależy jego przemieszczenie. Zostaje on skierowany do prawego lub lewego cylinderka. Ten odpowiedzialny jest za nacisk na tłok zębatki. Efekt jest taki, że wyczuwamy łatwość podczas obracania kołem kierownicy np. w miejscu. W przypadku braku takiego systemu byłoby to dosyć ciężkie. Przegląd taki zalecamy wykonać co roku. Najlepiej podczas kontroli układu kierowniczego.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: przegląd układu kierowniczego

Kontrolę możemy wykonać na zimnym i ciepłym silniku. Póki co zostaje to bez znaczenia jednak jest bardzo ważne przy odczycie prawidłowego stanu na zbiorniczku wyrównawczym. Umiejscowiony jest on obok zbiorniczka cieczy chłodzącej. Teraz za pomocą śrubokręta odkręcamy jego pokrywę. Jak da się zauważyć przymocowany jest do niej miernik. Wycieramy go za pomocą suchej szmatki i ponownie przykręcamy pokrywę (ręcznie do końca).

Na zimnym silniku olej powinien być w okolicach znacznika MIN w dopuszczalnej odchyłce 3mm. Jeżeli dokonywaliśmy pomiaru na ciepłym silniku to prawidłowy stan mieści się pomiędzy MIN a MAX. W przypadku stwierdzenia większej ilości oleju należy go usunąć ze zbiornika. Najlepiej zrobić to za pomocą strzykawki. Jeżeli stan jest zbyt niski może to oznaczać, że w układzie jest nieszczelność.

Kolejnym punktem będzie właśnie wykonanie kontroli szczelności całego układu wspomagania. Nie jest to operacja konieczna, jeśli nie mamy podejrzeń co do niskiego poziomu płynu w zbiorniczku. Czynność tą można potraktować jako obsługę okresową wykonywaną co 2 lata. Przystępujemy do wykonania kontroli.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: pomiar ciśnienia sprężania

Przy uruchomionym silniku zaczynamy obracać kierownica w lewo i prawo. Pamiętajmy, żeby robić to do oporu. W ten sposób wytworzymy duże ciśnienie w układzie co będzie sprzyjać ewentualnym wyciekom. Oczywiście pompa ta ma swoje granice wytrzymałości. Nie można jej zbytnio przeciążać. Taka kontrola nie powinna trwać dłużej niż około 10 sekund.

W tym momencie przyda nam się pomoc drugiej osoby. Musi ona przytrzymać kierownicę w danym położeniu kół i pozwolić nam na dokonanie oględzin. Musimy dokładnie sprawdzić cały układ. Zaczynamy od zaworu tłoka. Znajduje się on tam gdzie łączy się kolumna kierownicy z przekładnią kierowniczą. Jeżeli są tam jakieś problemy to zazwyczaj olej wypływa do kabiny bezpośrednio na przegrodę czołową.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

KRAUSE LEGAL Kancelaria prawna

Nasza kancelaria świadczy wszechstronną pomoc prawną skierowaną do właścicieli firm rodzinnych oraz małych i średnich przedsiębiorstw.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »