| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zrób to sam > Volkswagen Golf IV/Bora: kontrola automatycznej skrzyni biegów

Volkswagen Golf IV/Bora: kontrola automatycznej skrzyni biegów

Celem tego poradnika jest dokonanie kontroli automatycznej skrzyni biegów w modelu Golf IV i Bora. Cała operacja nie jest trudna i możemy ją wykonać we własnym zakresie.

Podobnie jak w przypadku manualnej skrzyni biegów przegląd zalecamy wykonać co roku o tej samej porze np. podczas wymiany oleju. W przypadku automatycznej przekładni konieczna jest regularna wymiana oleju. Wpływa on na żywotność i płynność pracy automatu. Skrzynia ta była montowana na życzenie klienta zamiast tradycyjnej przekładni mechanicznej. Zazwyczaj były 4 i 5 biegowe.

Przed rozpoczęciem jakiejkolwiek pracy musimy przygotować sobie odpowiednie miejsce. Chcąc skontrolować czy nie mamy wycieków musimy mieć dostęp od dołu auta. Możemy to zrobić na 3 sposoby. Korzystając z tradycyjnego lewarka i podstawek, podnośnika warsztatowego lub kanału. Dwie ostatnie wersje są najbardziej bezpieczne.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: kontrola układu hamulcowego

Na początku wykonujemy sprawdzenie szczelności skrzyni biegów. Na początku myjemy obudowę skrzyni biegów, posypujemy kredą miejsca podejrzane o nieszczelność, opuszczamy samochód i udajemy się na jazdę próbną. Duże wycieki będą widoczne bez użycia kredy. Po przejechaniu ok. 30km wracamy, unosimy auto i sprawdzamy czy są widoczne jakieś ślady.

Wymiany oleju należy dokonać co 30 000km. Producent przewiduje stosowanie oleju VW ATF. W modelu Golf IV i Bora cały proces jest skutecznie utrudniony. Samodzielne sprawdzenie poziomu oleju jest praktycznie niemożliwe. W Golfie nie występuje nawet bagnet to kontroli stanu oleju. Efektem tego jest brak możliwości wykonanie profesjonalnej wymiany.

W warsztatach, które się w tym specjalizują mierzona jest temperatura i na jej podstawie określa się poziom oleju. Nieprawidłowy poziom oleju ma różne konsekwencje. Jeżeli jest zbyt niski to pompa oleju będzie zasysać powietrze. Efektem tego jest brak możliwości przeniesienia pełnej mocy oraz większe zużycie elementów skrzyni biegów. Dzieje się tak przez pieniący olej, który nie zapewnia dostatecznego smarowania.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: kontrola i demontaż półosi

Jeżeli poziom oleju jest zbyt wysoki to wszystkie elementy, które się obracają w skrzyni biegów wprowadzają olej w nadmierny ruch, czego efektem jest wzrost temperatury. Konsekwencje tego są takie same jak w przypadku niskiego stanu oleju. Pamiętajmy, że remonty automatycznych skrzyń biegów są dosyć kosztowne. Oczywiście możemy zdecydować się na używaną, jednak ciężko jest ocenić jej stan kiedy jest wymontowana z samochodu.

Pomimo, że samemu nie wymienimy oleju zalecamy wykonywać kontrolę szczelności i regularne wymiany oleju a przekładni automatycznej.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Aleksandra Wądrzyk

Ekspert Equity Investments S.A. w dziedzinie kadr i płac

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »