| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zrób to sam > Opel Vectra B: kontrola układu hamulcowego

Opel Vectra B: kontrola układu hamulcowego

O tym jak ważne są sprawne hamulce wie każdy kierowca. W poradniku tym pokażemy jak samemu dokonać sprawdzenia układu hamulcowego w modelu Opel Vectra B.

Przegląd układu hamulcowego w Oplu Vectrze B należy wykonać co roku o tej samej porze. Najlepiej zrobić to przed okresem wakacyjnym. W tym czasie dużo podróżujemy. W terenach górzystych, gdzie częstotliwość hamowania jest znacznie większa, bardzo dobry stan hamulców jest wręcz wymagany.

Pierwszy krok jaki wykonamy to sprawdzenie poziomu płynu hamulcowego. Zbiorniczek znajduje się w przedziale silnika. Prawidłowy stan powinien zawierać się pomiędzy znacznikiem MIN a MAX. Posiada on po jednej komorze dla każdego obwodu hamulcowego.

Zobacz też: Opel Vectra B: wymiana żarówek

Kolejnym krokiem będzie sprawdzenie przewodów hamulcowych. W tym celu będzie konieczne uniesienie auta. Po wykonaniu tego myjemy przewody hamulcowe. Pokryte one są warstwą tworzywa sztucznego, dlatego nie należy czyścić ich papierem ściernym lub ostrym narzędziem. Przy dobrym świetle sprawdzamy stan przewodów od pompy do cylinderków każdego z kół. Elastyczne przewody łączą się ze sztywnymi. Musimy dokładnie posprawdzać miejsca ich łączeń.

Po pewnym czasie elastyczne przewody mogą stać się porowate. Przeginamy je i dokładnie obserwujemy powierzchnię.

Kolejny krok to sprawdzenie stanu klocków, tarcz oraz bębnów hamulcowych. Zaczynamy od przodu auta. Podnosimy jedną stronę za pomocą tradycyjnego podnośnika i zdejmujemy koło. Sprawdzamy wzrokowo stan klocków. Ich grubość powinna być większa niż 7.5 mm razem z płytką mocującą. Warto też przyjrzeć się, w jakim stanie są tarcze. Zbyt duży rant kwalifikuje je do wymiany. Zakładamy koło i opuszczamy samochód.

W przypadku tylnych hamulców bębnowych i tarczowych sprawa wygląda podobnie. Unosimy tył auta i zdejmujemy koło. W przypadku hamulców tarczowych grubość wkładki powinna być większa niż 6.7 mm razem z metalową płytką mocującą. W przypadku tego drugiego typu hamulców będziemy musieli zdemontować bęben hamulca. Podobnie jak w przypadku tarcz sprawdzamy grubość okładzin. Nie powinna być mniejsza niż 1mm.

Oglądamy również powierzchnie bębnów. Zbyt duży rant kwalifikuje je do wymiany lub przetoczenia. Wymieniając klocki lub szczęki należy pamiętać, że robimy to parami w każdym kole. Niedopuszczalna jest wymiana tylko po jednej stronie.

Zobacz też: Opel Vectra B: kontrola skrzyni biegów

Na końcu podejmiemy się wymiany płynu hamulcowego. Będzie nam do tego potrzebny klucz oczkowy do odpowietrzników i płyn hamulcowy DOT 4. Czynność tą zaleca się wykonywać, co 2 lata.

Odkręcamy zbiorniczek z płynem hamulcowym i za pomocą strzykawki opróżniamy go, tak żeby została widoczna ilość. Nie zalecamy całkowitego odessania, może to doprowadzić do wprowadzenia powietrza w układ. Napełniamy zbiorniczek świeżym płynem aż do znaku „max”. Podłączamy elastyczny wąż pod tylny lewy hamulec i zaczynamy wymianę

Podstawiamy puste naczynie i odkręcamy odpowietrznik. Pompuje pedałem hamulca ok. 10 razy i zakręcamy go. W identyczny sposób robimy z pozostałymi zaciskami. Wypływający płyn powinien być przezroczysty, wolny od zabrudzeń i pęcherzyków.

Kolejność jest następująca

  • Tylny prawy hamulec
  • Tylny lewy hamulec
  • Przedni prawy hamulec
  • Przedni lewy hamulec
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Krystyna Jolanta Ptasińska

Doradca podatkowy, prawnik. Prowadzi kancelarię podatkową.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »