REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Mondeo MK3: kontrola układu kierowniczego i zawieszenia

Robert Kuśpiel
Kontrola układu kierowniczego i zawieszenia w Fordzie Mondeo MK3.
Kontrola układu kierowniczego i zawieszenia w Fordzie Mondeo MK3.

REKLAMA

REKLAMA

Układ kierowniczy i zawieszenie odgrywają bardzo dużą role w naszym aucie. Wszelkie usterki przekładają się na jakość prowadzenia naszego Mondeo. Oto, jak przeprowadzić kontrolę układu kierowniczego i zawieszenia w Fordzie Mondeo Mk3.

Na początku ustawiamy koła na wprost i wyłączamy silnik. Zostawiamy otwarte drzwi i delikatnie obracamy kierownicą w obie strony. Jeśli wyczuwalny jest nadmierny luz w układzie może być kilka powodów. Najprawdopodobniej są to łożyska piast kół przednich, przeguby napędowe lub tuleje dolnych wahaczy lub sama przekładania kierownicza. W przypadku tej ostatniej będzie to największy wydatek spośród wymienionych elementów.

REKLAMA

Zobacz też: Jak działa i co daje zawieszenie gwintowane?   

REKLAMA

Oznaką usterki może być również nadmierne kołysanie auta podczas pokonywania zakrętów. Zanim przejdziemy do czynności pod samochodem, sprawdzamy stan amortyzatorów. Nie potrzebujemy do tego specjalistycznych narzędzi. Kładziemy ręce na narożnik auta i uginamy go. Wykonujemy tą czynność kilka razy. Auto powinno wrócić do swojego normalnego położenia. W przeciwnym razie oznacza to uszkodzenie lub zbyt nadmierne zużycie amortyzatorów.

Ustawiamy samochód na kanale, podnośniku warsztatowym lub „kobyłkach”. Używając „kobyłek” istnieje ryzyko, że samochód z nich spadnie podczas wykonywania mocniejszych i bardziej gwałtownych ruchów. Zaczynamy od sprawdzenia ciśnienia w oponach i oglądamy dokładnie ich bieżnik. Wbrew pozorom można z niego dużo wyczytać o stanie zawieszenia. Bieżnik opony powinien zużywać się równomiernie. Jeśli zauważyliśmy, że mocniej starta jest wewnętrzna lub zewnętrzna część bieżnika, oznacza to źle ustawioną geometrię. Tą czynność musi już wykonać fachowiec.

Łapiemy oburącz koło i poruszamy nim. Jeżeli jest wyczuwalny luz może to świadczyć o zużyciu ("wybiciu") drążków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Dlaczego koła odkręcają się podczas jazdy?  

Kiedy korzystamy z kanału możemy poprosić drugą osobę, żeby zaczęła kręcić kierownicą w jedną i w drugą stronę. Mamy wtedy okazję sprawdzić jak pracują elementy zawieszenia w naszym Fordzie Mondeo Mk3. Zdecydowana większość usterek objawia się podczas jazdy i przy obciążonym samochodzie. Niejednokrotnie wystarczy nacisk masy pojazdu na uszkodzone elementy zawieszenia.

Oglądamy dokładnie amortyzatory, czy nie ma na nich żadnych wycieków. Do pełnej kontroli brakuje nam sprawdzenia elementów metalowo–gumowych w zawieszeniu. Wystarczy je lekko odgiąć i sprawdzić ich stan. W przypadku stwierdzenia wyraźnego uszkodzenia gumy należy jak najszybciej dokonać wymiany. Na sam koniec sprawdzamy dokładnie osłony przegubów. Muszą być szczelne i solidnie zaciśnięte.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA