REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Mondeo MK3: kontrola skrzyni biegów

Robert Kuśpiel
Kontrola skrzyni biegów w Fordzie Mondeo MK3.
Kontrola skrzyni biegów w Fordzie Mondeo MK3.

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym pokażemy jak prawidłowo przeprowadzić kontrolę skrzyni biegów w Fordzie Mondeo Mk3. Sprawdzimy szczelność, poziom oleju i uzupełnimy ewentualne braki.

Kontrolę skrzyni biegów przeprowadzamy co roku. Nie zalecamy wydłużać tego okresu, tym bardziej, że jest to praca niewymagająca zbyt dużego wkładu. Poważna awaria skrzyni biegów na pewno zatrzyma nasz samochód. W poradniku tym przyjrzymy się dokładnie przekładni manualnej jak i automatycznej w Fordzie Mondeo Mk3.

REKLAMA

Ford Mondeo Mk3: skrzynia manualna

Zaczynamy od skrzyni manualnej. Jakiekolwiek wycieki bywają trudne do zlokalizowania z racji lokalizacji przekładni. Na samym początku zaczniemy od sprawdzenia miejsc gdzie najczęściej mogą się pojawić. Do tego będzie nam potrzebny kanał lub tradycyjny podnośnik i dwie „kobyłki”. Najwygodniejsze są dwie pierwsze opcje, jednak jak wiadomo nie każdy ma dostęp do takiego miejsca.

Zobacz też: Jak sprawdzić domowymi sposobami jakość oleju w silniku i skrzyni biegów?

REKLAMA

Wjeżdżamy na kanał lub unosimy samochód i przystępujemy do oględzin. Pierwsze miejsce to połączenie kadłuba silnika ze skrzynią biegów. Kolejne miejsca to korek wlewowo - kontrolny oleju oraz miejsce połączenia półosi ze skrzynią biegów. W celu dokładnego sprawdzenia musimy umyć obudowę skrzynki środkiem do mycia na zimno. Wszystkie połączenia należy posypać kredą i udać się na jazdę próbną.

Prowadzimy ją do momentu aż olej będzie dostatecznie rzadki. Wystarczy około 30 kilometrów. Unosimy samochód i oglądamy wszystkie miejsca gdzie jest naniesiona kreda. Przechodzimy do sprawdzenia poziomu oleju w skrzyni biegów. Należy to wykonywać, co 20 000 razem z przedstawionym wyżej sprawdzeniem szczelności. Tutaj również będzie nam potrzebny podobny zestaw jak wyżej. Odkręcamy korek z boku przekładni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Robimy to bardzo powoli ostrożnie. Jeżeli podczas wykręcania korka wypłynie trochę oleju, świadczy to o jego właściwym poziomie. W przypadku braku wycieku musimy dokonać sprawdzenia za pomocą palca. Olej powinien sięgać do dolnej krawędzi otworu wlewowego. Jego minimalny stan to 5mm poniżej otworu. Można to sprawdzić za pomocą zagiętego drutu. W przypadku konieczności uzupełnienia stanu najlepiej stosować olej sprawdzonego producenta, polecanego przez producenta auta.

W przypadku przekładni 5 biegowej w Fordzie Mondeo wymagane jest 1.9 litra oleju. W 6 biegowej – 1.75 litra. Warto mieć w zasięgu ręki kilka szmat i pusty pojemnik na wyciekający płyn. Przykręcamy korek wlewowy. Moment dokręcania to 45Nm. Opuszczamy samochód i udajemy się na jazdę próbną.

Zobacz też: Ford Mondeo MK3: wymiana filtra paliwa

Ford Mondeo Mk3: skrzynia automatyczna

REKLAMA

Przechodzimy do przekładni automatycznej. Mamy tutaj przekładnie 4 i 5 biegową. W przypadku tej drugiej potrzebne jest specjalne narzędzie do przeprowadzenia kontroli stanu oleju (dostępne w serwisach). W tej części przedstawimy kontrolę w skrzynce 4 biegowej CD4E. Kontrolę szczelności przeprowadzamy w identyczny sposób jak w przypadku przekładni manualnej.

Prawidłowy poziom oleju w automatycznej skrzyni biegów jest bardzo ważny dla bezproblemowego funkcjonowania. Ma ona specjalny bagnet w przedziale silnika, którym dokonujemy kontroli oleju jak i uzupełnienia jego poziomu. Kontrolę przeprowadzamy na rozgrzanym silniku. Temperatura oleju powinna wynosić ok. 60 – 70 stopni. W przypadku niższych lub wyższych wartości odczyt może nie być poprawny.

Ustawiamy samochód na równej powierzchni i pozostawiamy go na biegu jałowym przez ok. 2 minuty w tym czasie przełączamy dźwignię zmiany biegów w różne położenia. Zaciągamy hamulec awaryjny i przystępujemy do kontroli. Wszystko wykonujemy na pracującym silniku. Wyjmujemy bagnet i odczytujemy stan. Poziom oleju powinien znajdować się obok znaku „Max” na wskaźniku (grawerowana powierzchnia). Do przecierania bagnetu używamy szmatek, które nie pozostawiają żadnych włókien.

Zobacz też: Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów?  

W przypadku konieczności uzupełnienia poziomu oleju pamiętamy, aby użyć tego samego rodzaju ATF.. Przekroczenie górnego wskaźnika może doprowadzić do wadliwej pracy automatycznej przekładni. Zabrania się uruchamiania silnika i holowania bez napełnionej skrzyni biegów. Po dolewce wciskamy pedał hamulca i przełączamy dźwignię biegów we wszystkie możliwe położenia.

W przypadku konieczności wymiany oleju musimy stosować taki, który jest rekomendowany przez firmę Ford. Wymiana może być prowadzona z różnych powodów. Jeżeli nasza skrzynia nie pracuje płynnie lub był zbyt duży wyciek warto pomyśleć o wymianie oleju. Oczywiście po naprawie przekładni również trzeba wymienić olej. W silniku 2.0  potrzeba 6L oleju natomiast w silniku 2.5 – 6.3L oleju.

Ustawiamy dźwignię w pozycji „P” unosimy samochód. Podstawiamy pod skrzynię biegów puste naczynie na przepracowany olej. Wykręcamy korek spustowy z miski olejowej i zlewamy olej. Wyjmujemy bagnet i nalewamy przez lejek ok. 5l oleju. Uruchamiamy silnik i pozostawiamy go na biegu jałowym. Po chwili wlewamy brakującą ilość w zależności od typu silnika. Na postoju przełączamy dźwignię w każde możliwe położenie. Udajemy się na jazdę próbną do momentu aż olej się dobrze rozgrzeje. Po powrocie sprawdzamy jego stan, ewentualne braki uzupełniamy.

Zużyty olej oddajemy do punktu zajmującego się utylizacją tego typu odpadów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA