| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zrób to sam > Ford Mondeo MK3: kontrola skrzyni biegów

Ford Mondeo MK3: kontrola skrzyni biegów

W poradniku tym pokażemy jak prawidłowo przeprowadzić kontrolę skrzyni biegów w Fordzie Mondeo Mk3. Sprawdzimy szczelność, poziom oleju i uzupełnimy ewentualne braki.

Kontrolę skrzyni biegów przeprowadzamy co roku. Nie zalecamy wydłużać tego okresu, tym bardziej, że jest to praca niewymagająca zbyt dużego wkładu. Poważna awaria skrzyni biegów na pewno zatrzyma nasz samochód. W poradniku tym przyjrzymy się dokładnie przekładni manualnej jak i automatycznej w Fordzie Mondeo Mk3.

Ford Mondeo Mk3: skrzynia manualna

Zaczynamy od skrzyni manualnej. Jakiekolwiek wycieki bywają trudne do zlokalizowania z racji lokalizacji przekładni. Na samym początku zaczniemy od sprawdzenia miejsc gdzie najczęściej mogą się pojawić. Do tego będzie nam potrzebny kanał lub tradycyjny podnośnik i dwie „kobyłki”. Najwygodniejsze są dwie pierwsze opcje, jednak jak wiadomo nie każdy ma dostęp do takiego miejsca.

49,90 złJazda z Hołkiem

Zobacz też: Jak sprawdzić domowymi sposobami jakość oleju w silniku i skrzyni biegów?

Wjeżdżamy na kanał lub unosimy samochód i przystępujemy do oględzin. Pierwsze miejsce to połączenie kadłuba silnika ze skrzynią biegów. Kolejne miejsca to korek wlewowo - kontrolny oleju oraz miejsce połączenia półosi ze skrzynią biegów. W celu dokładnego sprawdzenia musimy umyć obudowę skrzynki środkiem do mycia na zimno. Wszystkie połączenia należy posypać kredą i udać się na jazdę próbną.

Prowadzimy ją do momentu aż olej będzie dostatecznie rzadki. Wystarczy około 30 kilometrów. Unosimy samochód i oglądamy wszystkie miejsca gdzie jest naniesiona kreda. Przechodzimy do sprawdzenia poziomu oleju w skrzyni biegów. Należy to wykonywać, co 20 000 razem z przedstawionym wyżej sprawdzeniem szczelności. Tutaj również będzie nam potrzebny podobny zestaw jak wyżej. Odkręcamy korek z boku przekładni.

Robimy to bardzo powoli ostrożnie. Jeżeli podczas wykręcania korka wypłynie trochę oleju, świadczy to o jego właściwym poziomie. W przypadku braku wycieku musimy dokonać sprawdzenia za pomocą palca. Olej powinien sięgać do dolnej krawędzi otworu wlewowego. Jego minimalny stan to 5mm poniżej otworu. Można to sprawdzić za pomocą zagiętego drutu. W przypadku konieczności uzupełnienia stanu najlepiej stosować olej sprawdzonego producenta, polecanego przez producenta auta.

W przypadku przekładni 5 biegowej w Fordzie Mondeo wymagane jest 1.9 litra oleju. W 6 biegowej – 1.75 litra. Warto mieć w zasięgu ręki kilka szmat i pusty pojemnik na wyciekający płyn. Przykręcamy korek wlewowy. Moment dokręcania to 45Nm. Opuszczamy samochód i udajemy się na jazdę próbną.

Zobacz też: Ford Mondeo MK3: wymiana filtra paliwa

HITY INFORU

TERMINARZ

LIP29
TydzieńPWŚCPSN
2730123456
2878910111213
2914151617181920
3021222324252627
3128293031010203

Ostatnio na forum

zobacz więcej »

Narzędzia przedsiębiorcy

Eksperci infor.pl

Dariusz Budnik

Radca Prawny - Kancelaria Prawna Cyman i Wspólnicy

Zostań ekspertem Infor.pl »