| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zrób to sam > Peugeot 206: kontrola ciśnienia sprężania

Peugeot 206: kontrola ciśnienia sprężania

Chcąc poznać prawdziwą kondycję naszego silnika należy poddać go testowi ciśnienia sprężania. W poradniku tym dowiesz się jak zrobić to samemu.

Dobry stan techniczny silnika przekłada się na dystans, jaki może pokonać bezawaryjnie. Zewnętrzne oględziny zazwyczaj niewiele nam powiedzą. Dlatego najlepsze rozwiązanie to przeprowadzenie kontroli ciśnienia sprężania na poszczególnych cylindrach. W trakcie spalania mieszanki w komorach spalania cylindra panują wysokie ciśnienia np. w silnikach benzynowych dochodzące do 6MPa.

Zobacz też: Peugeot 206: wymiana wtryskiwacza paliwa w silniku 8 zaworowym

Jest to bardzo duże obciążenie dla poszczególnych elementów. Uszkodzenie uszczelnienia komory spalania negatywnie wpływa na skład spalin oraz zwiększa zużycie oleju i paliwa. Przekłada się to wszystko na spadek mocy. To właśnie kontrola ciśnienia sprężania pozwoli na łatwiejsze ustalenie usterki.

Ciśnienie jest zróżnicowane, wszystko zależy od rodzaju silnika zamontowanego w naszym aucie. Jednak przy ocenie stanu technicznego nie zwracamy szczególnej uwagi na to czy osiągnięte są jak najwyższe ciśnienia. Najważniejsza jest różnica na poszczególnych cylindrach. Nie powinna się różnić od siebie o więcej niż 0.2 MPa. Ciśnienie spada wraz ze wzrostem przebiegu. Jeżeli jest to równomierne obniżenie to nie ma powodu do zmartwień. Zbyt duży spadek na jednym z cylindrów może sugerować wymianę.

Zobacz też: Peugeot 206: wymiana filtru paliwa i powietrza

Czasami warto się zastanowić, co jest bardziej opłacalne, remont czy wymiana silnika na drugi. Powodem zbyt dużej różnicy może być: zużycie tłoków lub pierścieni tłoka, zapieczone pierścienie tłoka, zniekształcenie cylindra, zbyt duży osad z procesu spalania, nadpalone zawory. Przechodzimy do kontroli ciśnienia.

Zanim przystąpimy do testów, proponujemy wykonać jazdę próbną do momentu aż silnik osiągnie temperaturę pracy roboczej. Kiedy olej jest dostatecznie rozgrzany, pierścienie lepiej się uszczelniają. W silniku benzynowym musimy wyjąć ze skrzynki bezpieczników przekaźnik pompy paliwa, w przypadku problemu z lokalizacją, należy sprawdzić opis skrzynki w instrukcji auta.

W silniku Diesla odłączamy złącze od zaworu odcinającego dopływ paliwa do silnika. Zaciągamy hamulec ręczny i ustawiamy dźwignię zmiany biegów na luz. Wykręcamy świece zapłonowe lub żarowe i dociskamy gumową końcówkę przyrządu do otworu po świecy. Są też modele ze specjalną wkręcaną końcówką. Teraz przyda nam się pomoc drugiej osoby. Powinna obracać rozrusznikiem przez ok. 5 sekund trzymając wciśnięty pedał gazu.

Zobacz też: Peugeot 206: wymiana linki sprzęgła

Pomiaru dokonujemy do momentu aż wskaźnik nie będzie się unosił. Odczytujemy zanotowaną wartość i podobnie postępujemy przy drugim cylindrze. Koszt takiego przyrządu to wydatek od ok. 100 do 400zł.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Emilia Stawicka

Specjalista w obsłudze księgowej i kadrowo-płacowej firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »