| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zrób to sam > Ford Mondeo MK II: sprawdzenie paska klinowego i zębatego

Ford Mondeo MK II: sprawdzenie paska klinowego i zębatego

Prawidłowy stan paska klinowego i zębatego jest bardzo ważny. Czytając ten poradnik dowiesz się jak samemu dokonać takiej kontroli w Mondeo II generacji.


W silniku benzynowym naciąg paska klinowego realizowany jest automatycznie. Dlatego nie ma potrzeby sprawdzenia go pod względem odpowiedniego ustawienia. W przypadku silnika Diesla sprawa wygląda zupełnie inaczej. Tutaj należy przeprowadzić kontrolę naciągu za pomocą kciuka. Należy pamiętać, że niedokładne ustawienie doprowadza do zwiększonego uszkodzenia. Oczywiście nie możemy przesadzić z naprężeniem paska. Zbyt duże prowadzi do uszkodzenia łożysk napędzanego zespołu. Plusem całej operacji jest brak konieczności posiadania specjalistycznego sprzętu.

Zaczynamy od wzrokowego sprawdzenia wszystkich kół pasowych i rolek napędzających. Najważniejsze, żeby były właściwie ustawione względem siebie. Koła pasowe powinny znajdować się w jednej płaszczyźnie. Nierównomierne ułożenie powodować będzie piski podczas pracy. Pod żadnym pozorem nie zalecamy smarować pasków lub elementów napędzających, nie pozbędziemy się w ten sposób przykrego hałasu.

Zobacz też: Ford Mondeo MK II: wymiana świec zapłonowych

Ustawiamy dźwignię zmiany biegów na luz i zaciągamy hamulec ręczny. Za pomocą kredy nanosimy oznaczenie na powierzchni paska klinowego. Teraz przystępujemy do obracania wału korbowego do momentu aż ponownie zobaczymy nasze oznaczenie. Do tej operacji będzie nam potrzebny klucz nasadowy na środkową śrubę koła pasowego znajdującą się na wale korbowym.

Obracając go oglądamy dokładnie stan paska. Delikatne zużycie nie kwalifikuje go do natychmiastowej wymiany. Mamy tutaj na myśli wszelkiego rodzaju niewielkie wytarcia. W przypadku wyraźnych ubytków, które mogą powodować głośną pracę należy bezzwłocznie wymienić pasek. Na koniec weryfikujemy go pod względem pęknięć. Jeżeli jest ich zbyt dużo na małym odcinku to również czeka nas wymiana. Sytuacja wygląda podobnie w przypadku wyrwanych żeber paska.

Przechodzimy do sprawdzenia paska rozrządu. Tutaj wymiana przewidziana jest, co 120 000km. Przeprowadzona przez nas kontrola ma na celu upewnienie się, czy nie ma żadnych zakłóceń podczas jego pracy. Oglądając go dokładnie jesteśmy stanie stwierdzić, w jakim jest stanie. W tym celu musimy zdjąć plastikową obudowę. Następnie obracamy wał korbowy podobnie jak w przypadku paska klinowego.

Zobacz też: Ford Mondeo MK II: wymiana filtru paliwa i powietrza

Pamiętajmy o prawidłowym ustawieniu podczas wymiany. Nieprawidłowy układ może doprowadzić do uszkodzenia silnika. Przestawienie rozrządu może nasz drogo kosztować.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Exact Software

Exact Software Poland Sp. z o.o. dostarcza dynamiczne oprogramowanie dla biznesu.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »