| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zrób to sam > BMW E39: wymiana płynu chłodzącego

BMW E39: wymiana płynu chłodzącego

Ciecz chłodząca powinna być wymieniana w równych odstępach czasu. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić płyn chłodniczy w BMW E39.

W przypadku obniżenia się poziomu cieczy należy dolać brakującą różnicę. Zamykamy zbiornik i nagrzewamy silnik do momentu aż otworzy się termostat. Można to rozpoznać po giętkim przewodzie cieczy chłodzącej prowadzącym do chłodnicy. Staje się on ciepły. Gasimy silnik i czekamy aż płyn ostygnie i ponownie sprawdzamy stan płynu w zbiorniczku.

Jeżeli mamy typ przezroczysty poziom płynu powinien się znajdować przy znaku „KALT/COLD”. Jeśli jest taka potrzeba uzupełniamy. W czarnym zbiorniczku wyrównawczym otwieramy delikatnie pokrywę i przystępujemy do sprawdzania. Na górnym końcu czerwonego pływaka znajduje się kula, która powinna być w jednej płaszczyźnie z górną krawędzią zbiornika wyrównawczego. Jeżeli jest taka konieczność to dolewamy cieczy chłodzącej.

Zobacz też: Czy warto mieszać płyny chłodzące różnych marek?   

Silnik wysokoprężny

Posiadacze modelu 525tds (silnik M51) mają nieco ułatwione zadanie. Odpowietrzanie odbywa się samoczynnie poprzez górny przewód prowadzący do oddzielnego zbiornika wyrównawczego. Pozbawiony jest on również śrub odpowietrzających. W pozostałych modelach BMW występują i to właśnie od nich zaczynamy naszą pracę. Pierwszy krok to poluzowanie śruby odpowietrzającej znajduje się ona na sztywnym przewodzie cieczy chłodzącej.

Demontujemy filtr powietrza i luzujemy kolejny odpowietrznik tym razem na dogrzewaczu. Napełniamy zbiornik wyrównawczy świeżym płynem do momentu aż ciecz będzie pozbawiona pęcherzyków powietrza. Będzie to widoczne przy śrubie odpowietrzającej. Po uzyskaniu takiego stanu zakręcamy je i napełniamy układ do odpowiedniego poziomu. Zdejmujemy torbę z alternatora, otwieramy zbiornik i uruchamiamy silnik BMW.

Ustawiamy ogrzewanie na maksymalną wydajność. Powoduje to otwarcie zaworów ogrzewania oraz uruchomienie dodatkowej pompy płynu chłodzącego. Uzupełniamy zbiornik do maksymalnego poziomu i pozostawiamy auto na biegu jałowym do momentu aż nie będzie wymagane dalsze dolewanie płynu. Zakręcamy zbiornik i wciskamy dwukrotnie pedał gazu do osiągnięcia obrotów rzędu 2500.

Odkręcamy ponownie śrubę odpowietrzającą przy dogrzewaczu na tak długo aż zacznie wypływać płyn pozbawiony pęcherzyków powietrza. Gasimy silnik i ustawiamy temperaturę ogrzewania na możliwie najniższą. Czekamy ok. 3 minut aż przestanie pracować dodatkowa pompa cieczy w dogrzewaczu. Uruchomiamy silnik bez włączonego ogrzewania. Otwieramy zbiornik wyrównawczy i dolewamy płynu chłodzącego do odpowiedniego stanu. Robimy to na uruchomionym silniku.

Wyłączamy silnik i czekamy aż płyn ostygnie. Na koniec ponownie sprawdzamy poziom cieczy chłodzącej w naszym BMW E39.

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

PAŹ25
TydzieńPWŚCPSN
40293012345
416789101112
4213141516171819
4320212223242526
4427282930310102

Ostatnio na forum

Narzędzia przedsiębiorcy

Eksperci infor.pl

Forum Doradców Podatkowych

Praktyczne publikacje dla przedsiębiorców, księgowych, doradców podatkowych i kandydatów na doradców podatkowych.

Zostań ekspertem Infor.pl »