| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zrób to sam > Mercedes W124: kontrola automatycznej skrzyni biegów

Mercedes W124: kontrola automatycznej skrzyni biegów

W przypadku automatycznej skrzyni biegów stan oleju jest bardzo ważny dla jej prawidłowego funkcjonowania. W poradniku tym dowiesz się jak samemu sprawdzić i wymienić olej w automatycznej przekładni Mercedesa W124.

Odpowiedni poziom oleju w automatycznej skrzyni biegów jest bardzo ważny dla prawidłowej i płynnej pracy przekładni. Ma ona specjalny bagnet w przedziale silnika, którym dokonujemy kontroli oleju jak i uzupełnienia jego poziomu. Kontrolę przeprowadzamy na rozgrzanym silniku. Temperatura oleju powinna wynosić ok. 80 stopni. W przypadku niższych lub wyższych wartości odczyt może nie być poprawny.

Ustawiamy samochód na równej powierzchni i pozostawiamy go na biegu jałowym przez ok. 2 minuty. Zaciągamy hamulec awaryjny i przystępujemy do kontroli automatycznej skrzyni biegów.  Wszystko wykonujemy na pracującym silniku. Wyjmujemy bagnet i odczytujemy stan. Poziom oleju powinien znajdować się obok znaku „Max” na wskaźniku. Do przecierania bagnetu używamy szmatek, które nie pozostawiają żadnych włókien.

Zobacz też:  Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów?  

W przypadku konieczności uzupełnienia poziomu oleju pamiętamy, aby użyć tego samego rodzaju ATF. Różnica pomiędzy poziomem „Min” a „Max” wynosi 0.3l. Przekroczenie górnego wskaźnika może doprowadzić do wadliwej pracy automatycznej przekładni Mercedesa W124. Zabrania się uruchamiania silnika i holowania bez napełnionej skrzyni biegów. Po dolewce wciskamy pedał hamulca i przełączamy dźwignię biegów we wszystkie możliwe położenia.

Wymianę oleju należy przeprowadzać co 60 000km. Eksploatacja samochodu w trudnych warunkach skraca ten dystans o połowę. Najwięcej oleju potrzeba dla silnika 8 cylindrowego wysokoprężnego – 7.7l. Silnik 6 cylindrowy wysokoprężny oraz modele 230E, 250E i 250 wysokoprężny doładowany – 6l. Modele Mercedesa 6 cylindrowe benzynowe – 6.2l, natomiast 4 i 5 cylindrowe – 5.5l.

Ustawiamy dźwignię w pozycji „P” unosimy samochód i demontujemy dolną osłonę silnika. Ułatwi nam to znacznie całą operację. Podstawiamy pod skrzynię biegów puste naczynie na przepracowany olej. Wykręcamy korek spustowy z miski olejowej i zlewamy olej. Następnie obracamy wałem korbowym za koło pasowe do momentu, aż korek spustowy przy sprzęgle hydrokinetycznym znajdzie się nad otworem w kratce wentylacyjnej (kratka jest widoczna bez problemu) i również zlewamy olej.

Zobacz też:  Jak działa zautomatyzowana skrzynia biegów?  

Odkręcamy miskę olejową i wymontowujemy filtr oleju. Wkładamy nowy wkład, i przykręcamy miskę olejową stosując nową uszczelkę. Wyjmujemy bagnet i nalewamy przez lejek ok. 4l oleju. Uruchamiamy silnik i pozostawiamy go na biegu jałowym. Po chwili wlewamy brakującą ilość w zależności od typu silnika. Na postoju przełączamy skrzynię biegów w każde możliwe położenie. Udajemy się na jazdę próbną do momentu aż olej się dobrze rozgrzeje. Po powrocie sprawdzamy jego stan, ewentualne braki uzupełniamy.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

PrawoSocjalne.pl

Portal

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »