| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zrób to sam > Mazda 323 IV: kontrola płynu ATF w automatycznej skrzyni biegów

Mazda 323 IV: kontrola płynu ATF w automatycznej skrzyni biegów

W modelu 323 z automatyczną skrzynią biegów proces kontroli przebiega inaczej niż w przypadku przekładni ręcznej. W poradniku tym dowiesz się, jak zadbać o automat w Mazdzie 323.

Na samym początku warto przyjrzeć się warunkom eksploatacyjnym automatycznej skrzyni biegów. Cała przekładnia wypełniona jest syntetycznym olejem o nazwie ATF, czyli Automatic Transmission Fluid. Wykorzystywany jest on do sterowania ciśnieniem hydraulicznym skrzynią biegów oraz do jej smarowania.

Bardzo ważne jest oznaczenie umieszczone przez producenta. Model 323 powinien mieć adnotację „Dexron II” lub „M-II”. Wbrew pozorom jest to bardzo ważne. Zły dobór oleju może doprowadzić do uszkodzenia skrzyni biegów.

Zobacz też: Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów?

Proces kontrolny automatycznej skrzyni biegów musi być przeprowadzony w odpowiednich warunkach. Płyn ATF musi mieć odpowiednią temperaturę, wynosi ona około 65˚C. Jak ją uzyskać? W tym celu należy wykonać półgodzinną jazdą po uruchomieniu silnika na zimno. Wykonując kontrolę poziomu oleju na zimnym silniku uzyskamy niemiarodajny wynik.

Kiedy wrócimy z półgodzinnej jazdy, zaciągamy hamulec ręczny i wciskamy hamulce nożny. Następnie włączamy silnik i pozostawiamy go na biegu jałowym na około dwie minuty. Za pomocą drążka zmiany biegów z pozycji „P” przechodzimy przez każdy z zakresów pracy skrzyni automatycznej. Na koniec wracamy do pozycji „P”.

Wyciągamy bagnet poziomu oleju ATF. Znajduje się on po lewej stronie, patrząc w stronę kierunku jazdy, z przodu pomiędzy akumulatorem a kolektorem ssącym. Wyjmujemy bagnet i przecieramy go suchą szmatką. Wkładamy go ponownie i wyjmujemy. Poziom płynu powinien być pomiędzy widocznymi znacznikami. Po kolorze płynu możemy określić stan naszej przekładni.

• Nowy płyn ATF jest przezroczysty i ma barwę jasnoczerwoną.
• Kolor ciemny lub czarny, oznacza to zużycie elementów przenoszących napęd
• Jasnobrązowy lub ciemnobrązowy, oznacza przegrzanie lub mocne zużycie oleju.
• Śnieżno-biały, oznacza, że do naszego układu dostała się woda.

Kiedy po wyciągnięciu bagnetu czujemy spaleniznę, oznacza to uszkodzenie skrzyni biegów.

Niewielkie ubytki oleju uzupełniamy. W przypadku większych musimy przyjrzeć się, czy nie ma nigdzie wycieków ze skrzyni biegów. Należy uważać, żeby nie przepełnić skrzyni biegów. Spowoduje to powstawanie piany i może uszkodzić przekładnie.

Wymiana oleju

Mazda nie przewiduje wymiany płynu ATF w automatycznej skrzyni biegów. Dopuszczalne są niewielkie dolewki. Olej jest wymieniany przy naprawie automatycznej skrzyni biegów.

Zobacz też: Czy można zatankować więcej niż pojemność baku?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Narkiewicz-Tarłowska

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »