REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Fiat Punto Mk2: wymiana oleju i filtra w skrzyni biegów CVT

Robert Kuśpiel
Wymieniamy olej i filtr w skrzyni biegów CVT w Fiacie Punto MK2. fot. Fiat
Wymieniamy olej i filtr w skrzyni biegów CVT w Fiacie Punto MK2. fot. Fiat

REKLAMA

REKLAMA

Skrzynia CVT w Punto MK2 nie jest często spotykana i nie ma zbyt wielu informacji na temat eksploatacji. W poradniku tym pokażemy, w jaki sposób wymienić olej i filtr w skrzyni biegów Punto MK2.

Na początku warto wspomnieć, że dostępność materiałów eksploatacyjnych do bezstopniowej skrzyni CVT w Fiacie Punto Mk2 jest bardzo ograniczona - mamy na myśli filtr. Zazwyczaj jest dostępny tylko w ASO na zamówienie, a jego cena jest stosunkowo wysoka.

REKLAMA

Zobacz też: Fiat Punto MK2: wymiana tylnej piasty. Poradnik

Co będzie nam potrzebne do wymiany filtra w skrzyni CVT?

• Filtr do skrzyni CVT
• Olej do skrzyni biegów CVT
• Klucz 17
• Klucz do filtra

Wykonanie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jeśli chodzi o olej do skrzyni biegów mamy tutaj duży wybór. Proponujemy marki Mobil ATF 220 Premiom, gdyż jest to dobry olej, który zagwarantuje nam poprawną pracę przekładni. Z kolei chcąc użyć olej polecany przez Fiata, musimy zapłacić prawie dwa razy więcej niż za marki Mobil. Producent Fiata Punto Mk2 podaje, że potrzebne są dwa litry tego oleju, przy czym w praktyce jest to trochę mniej. Najlepiej kierować się wskazaniami bagnetu. Przed rozpoczęciem wymiany proponujemy pokonać około 30 kilometrów, by olej w skrzyni CVT dobrze się rozgrzał.

Całą operację polecamy wykonywać z pozycji kanału lub podnośnika warsztatowego. Ustawiając samochód na równej powierzchni mamy pewność, że spłynie nam cały olej. Pierwszym krokiem jest odkręcenie starego filtra. Niestety dostęp do niego nie jest ułatwiony, trzeba dobrze wygiąć rękę, żeby móc wykonać jakikolwiek ruch kluczem. Teraz odkręcamy korek na misce olejowej, który umiejscowiony jest na tylnej ściance skrzyni. Olej najlepiej spuszczać, kiedy jest wystarczająco rozgrzany.

Zobacz też: Jak działa napęd 4x4 ze sprzęgiełkiem wielopłytkowym?

Zakręcamy korek i przechodzimy do montażu filtra. Tutaj znowu będziemy mieli problem z manewrowaniem kluczem po małej przestrzeni. Nie ma potrzeby bardzo mocno go przykręcać. Jeżeli wyczujemy, że uszczelka stawia opór, przestajemy kręcić. Należy zwrócić uwagę na gwint filtra, jest bardzo krótki. Efekt tego jest taki, że po kilku obrotach czujemy opór.

Pozostało nam zalanie skrzyni CVT świeżym olejem. Niestety, czeka nas spore zaskoczenie, gdyż nie ma nigdzie dedykowanego wlewu do skrzyni. Pozostaje nam tylko uzupełnianie oleju poprzez bagnet, co jest dosyć czasochłonne, jednak nie ma innego wyjścia. Po wlaniu ok. 1,5 litra proponujemy sprawdzić poziom oleju. Wycieramy bagnet i ponownie zanurzamy. Uzupełniamy aż do poziomu maksymalnego.

Zobacz też: Jak często wymieniać łożyska alternatora?

Uruchamiamy samochód i udajemy się na jazdę próbną. Skrzynia CVT powinna pracować bez żadnych problemów. Po kilku dniach proponujemy sprawdzić stan oleju na bagnecie, aby sprawdzić ewentualne wycieki.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA