| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zrób to sam > Jak często trzeba wymieniać filtr powietrza, czy można to zrobić samemu?

Jak często trzeba wymieniać filtr powietrza, czy można to zrobić samemu?

Żeby do cylindrów trafiało powietrze pozbawione zanieczyszczeń, wymyślono filtr powietrza. Warto o niego dbać, często sprawdzać, wymieniać, jeśli tylko zajdzie taka potrzeba, ale też zwracać uwagę na wszystkie elementy, na które składa się układ zasysania powietrza.

Kilometry to nie wszystko

Filtr powietrza powinien wytrzymać od przeglądu do przeglądu, czyli 15-20 tysięcy kilometrów. To jednak teoria, w rzeczywistości bywa z tym różnie, głównie z powodu różnego stopnia zanieczyszczenia dróg, po których jeździmy. Dobrze jest więc co kilka tysięcy kilometrów sprawdzić, jak wygląda filtr. Różnicy w wyglądzie między mocno już zapchanym filtrem, z którego wymianą nie należy zwlekać, a filtrem czystym, nie sposób przeoczyć. Przy okazji warto pamiętać, że im brudniejszy filtr powietrza, tym auto ma większy apetyt na paliwo.

Kontrola na wejściu

Przed założeniem nowego filtra należy sprawdzić połączenie obudowy z rurą doprowadzającą powietrze z zewnątrz. Połączenie musi być szczelne, żeby powietrze trafiało dokładnie z tego miejsca, które przewidział konstruktor. Rolę uszczelnienia może pełnić gumowy pierścień, który powinien dokładnie przylegać do obwodu wlotowej rury na całym obwodzie. Jeśli tak nie jest, należy sprawdzić, czy nie zmienił on swojego położenia lub nie jest odkształcony.

Zobacz też: Jak uniknąć zabrudzenia garderoby przez pasy bezpieczeństwa?

Nieszczelności w okolicach wlotu powietrza do obudowy filtra bywają spowodowane także przez nieprawidłowe zamocowanie obudowy. Winne mogą być uszkodzone elementy, np. kołki i otwory we wsporniku odpowiadające za kotwiczenie obudowy w jednym tylko położeniu. Przekonać się będzie można o tym tylko po wyjęciu obudowy i próbie ponownego prawidłowego jej zamontowania. Wykryte nieprawidłowości zadecydują o sposobie naprawy, o ile to możliwe. Wyjętej obudowy nie zaszkodzi dokładnie oczyścić.

Pewne zamknięcie

Umieszczony w obudowie nowy wkład filtra trzeba szczelnie zamknąć pokrywą. Do tego celu służą przeważnie przeróżne systemy szybkich połączeń. Każdy z takich zamków musi być sprawny, a ich liczba dokładnie taka, jaką przewidział producent. Ponadto, przed zamknięciem, krawędzie obudowy i pokrywy muszą dokładnie do siebie pasować, co warto sprawdzić, bo inaczej nici z dokładnego filtrowania powietrza, które wykorzysta miejsca, gdzie opory przepływu będą dużo mniejsze od przepuszczalnej struktury materiału filtra.

Zobacz też: Jak uszczelnić układ wydechowy?

Czyste do końca

Szczelne zamknięcie filtra w jego obudowie nie daje jeszcze gwarancji, że do silnika trafiać będzie powietrze bez zanieczyszczeń. A to z powodu mniej lub bardziej rozbudowanego systemu rur doprowadzających powietrze z filtra do kolektora ssącego. W miejscu łączenia rur może dojść do nieszczelności z powodu, na przykład, poluzowania opasek zaciskających. Każde takie połączenie należy sprawdzić i w razie potrzeby zwiększyć napięcie opasek.

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

RynekPierwotny.pl

Portal internetowy poświęcony nowym nieruchomościom

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »