| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zrób to sam > Jak sprawdzić poziom oleju w skrzyni biegów i mechanizmie różnicowym?

Jak sprawdzić poziom oleju w skrzyni biegów i mechanizmie różnicowym?

Skrzynie biegów są w samochodach z przednim napędem, lub z silnikiem z tyłu, zintegrowane z mechanizmem różnicowym. W samochodach, w których napęd na tylne koła przenoszony jest wałem, mechanizm różnicowy znajduje się pośrodku tylnej osi w metalowej obudowie.

Jeżeli nie ma wycieków ze skrzyni biegów i z obudowy mechanizmu różnicowego, częste sprawdzanie poziomu oleju nie jest konieczne. W zupełności wystarczy to zrobić raz na każde 10000 km, przy okazji innych prac przy samochodzie. Gdy jednak istnieją wycieki, co łatwo sprawdzić podkładając na noc pod skrzynię biegów, oraz pod mechanizm różnicowy i tylne koła (w przypadku napędu na tylną oś) np. gazetę. Obecność na nich tłustych, czarno-brunatnych plam świadczy o istnieniu wycieków, które należy jak najszybciej usunąć.

Zobacz również: Jak samemu wymienić tłumik?

49,90 złJazda z Hołkiem

W starszych modelach samochodów do sprawdzania poziomu oleju służyły specjalne otwory rewizyjne, zamykane przez śrubki-korki, wkręcane w boczne ścianki skrzyń biegów i w tylną połówkę obudowy mechanizmu różnicowego. Były one oznaczone najczęściej kolorem czerwonym. W przypadku trudności z ich rozpoznaniem trzeba skorzystać z instrukcji serwisowej samochodu. Bardzo wiele współczesnych samochodów nie ma ani otworu rewizyjnego w skrzyni biegów, ani nawet otworu spustowego do spuszczania zużytego oleju w mechanizmie różnicowym. Poziom oleju można skontrolować jedynie po wykręceniu korka otworu wlewowego, sprawdzając palcem, czy jest on w pobliżu dolnej krawędzi tego otworu. Czynność tę można wykonać jedynie po wjechaniu na kanał rewizyjny lub na przydrożny najazd (pomost do napraw samochodów).

Zobacz również: Kiedy wymienić filtr powietrza?

Podczas sprawdzania poziomów oleju samochód powinien stać poziomo – nie wolno unosić jego jednej strony podnośnikiem. Po skończonej jeździe trzeba odczekać kilkanaście minut, aż wszystek olej spłynie na dno. Gdy po wykręceniu korka otworu rewizyjnego i zakołysaniu samochodem pojawi się w nim olej, poziom można uznać za właściwy. Jeżeli nie, należy go dolać, pamiętając, aby nie mieszać różnych gatunków.

Podczas wykręcania korków z otworów wlewowych i rewizyjnych skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego należy dopilnować, aby nie uszkodzić i nie zgubić znajdujących się pod nimi uszczelek. Najlepiej od razu wymienić je na nowe. Gdy to niemożliwe, stare osuszyć z oleju szmatką lub jednorazowym ręcznikiem papierowym i po stwierdzeniu, że są nieuszkodzone, nałożyć ostrożnie na korek i dokręcić. Nie używać przy tym zbyt dużej siły, zwłaszcza w przypadku obudów skrzyń biegów wykonanych ze stopów aluminium – bardzo łatwo zerwać w nich gwint.

Zobacz też: Usterki w układzie hamulcowym – jak ich szukać?

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

WRZ02
TydzieńPWŚCPSN
361234567
37891011121314
3815161718192021
3922232425262728
4029300102030405

Ostatnio na forum

zobacz więcej »

Narzędzia przedsiębiorcy

Eksperci infor.pl

Eugenia Jabłokow

Radca prawny- ekspert w dziedzinie postępowania spadkowego

Zostań ekspertem Infor.pl »