| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zrób to sam > Jak sprawdzić stan płynów w układzie hamulcowym, akumulatorze, spyskiwaczu i wspomaganiu kierownicy?

Jak sprawdzić stan płynów w układzie hamulcowym, akumulatorze, spyskiwaczu i wspomaganiu kierownicy?

Podpowiadamy jak sprawdzić stan płynów w układzie hamulcowym, akumulatorze, układzie spryskiwacza i wspomagania kierownicy.

Jednym z systemów wymagających częstej kontroli poziomu płynu jest układ hamulcowy. Zbiorniczek umieszczony jest zazwyczaj w komorze silnika, blisko przedniej szyby. Należy odkręcić nakrętkę i sprawdzić jego poziom. Powinien on sięgać do oznaczonego na zbiorniczku poziomu maksymalnego. Jeśli płynu brakuje, trzeba go koniecznie uzupełnić. Płyn hamulcowy możemy zakupić na stacji benzynowej lub w supermarkecie, a także w sieciowym sklepie motoryzacyjnym. Zwróćmy uwagę na oznaczenie na butelce. Polecamy stosować płyn z oznaczeniem DOT-3 lub powyżej. Oznaczenie to wskazuje temperaturę parowania. Im wyższa wartość, tym większe bezpieczeństwo przy wielokrotnym, ostrym hamowaniu, które nagrzewa cały system. Najlepiej jest jednak używać zalecanego przez producenta. Nie wolno też mieszać ze sobą płynów hamulcowych różnego typu.

Zobacz również: Kiedy wymienić filtr powietrza?

Podczas dolewania płynu zadbajmy o to, aby do układu nie dostała się woda. Jeśli pada deszcz, róbmy to w garażu lub pod dachem. Układ hamulcowy powinien być szczelny. Jeśli zaobserwujemy notoryczny spadek płynu, prawdopodobnie jest to oznaką przecieku. Taka usterka jest bardzo niebezpieczna dla naszego bezpieczeństwa, dlatego powinniśmy niezwłocznie udać się do mechanika.

Kolejnym elementem wymagającym kontroli jest akumulator. Niektórzy producenci stosują akumulatory bezobsługowe w samochodach, które rozpoznamy po braku otworów na wieku. Jeśli nie posiadamy takiego akumulatora, powinniśmy co jakiś czas sprawdzić jego stan. Każda cela zabezpieczona jest małą pokrywką, którą w zależności od budowy możemy podważyć lub odkręcić śrubokrętem. Płyn powinien sięgać maksymalnego, wyznaczonego przez producenta poziomu. Jeśli tak nie jest, należy wypełnić celę wodą destylowaną, która nie zawiera zanieczyszczeń mogących powodować korozję. W ten sposób powinniśmy uzupełnić każde ogniwo akumulatora.

W baterii znajduje się kwas, mogący zaszkodzić naszej skórze, oczom i ubraniu. 

Układ wspomagania kierownicy również działa dzięki obecności płynu. Jego poziom sprawdzamy w zbiorniku znajdującym się w komorze silnika, oznaczonym napisem „power steering”. Jeśli zajdzie konieczność uzupełnienia go, możemy dokonać jego zakupu choćby w supermarkecie lub na stacji benzynowej.

Płynu z dość oczywistych powodów wymagają też spryskiwacze przedniej i tylnej szyby oraz ewentualnie reflektorów. Zbiornik oznaczony jest zazwyczaj rysunkiem przedniej szyby. Aby sprawdzić jego poziom, należy po prostu zdjąć nakrętkę i zajrzeć do środka, a następnie dolać płynu, jeśli go brakuje. Nie nalewajmy nigdy wody ani płynu letniego do zbiornika, jeśli na zewnątrz panują ujemne temperatury. Zamarzający płyn może uszkodzić poszczególne elementy układu. Uważajmy też, żeby nie pomylić zbiornika spryskiwacza ze zbiornikiem wyrównawczym płynu chłodniczego. Są one podobnych rozmiarów a pomyłka mogłaby skończyć się katastrofą dla naszego silnika.

Zobacz również: Jak zabezpieczyć silnik przed uszkodzeniami mechanicznymi?

Kontrolowanie płynów w różnych układach naszego pojazdu jest dość łatwe i nie zabiera dużo czasu. Brak płynu hamulcowego lub w spryskiwaczu może stanowić poważne zagrożenie dla naszego bezpieczeństwa, a niedobór wody w akumulatorze może znacznie obniżyć jego wydajność. Warto więc zadbać o to, aby wszystkie układy w naszym samochodzie działały poprawnie.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Michał Wójtowicz

Ekspert Kredytowy Salomon Finance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »