| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Porady użytkowe > 5 najczęstszych awarii samochodu - jak sobie z nimi radzić?

5 najczęstszych awarii samochodu - jak sobie z nimi radzić?

Do kosztów utrzymania samochodu zaliczamy nie tylko wydatki na ubezpieczenie i paliwo. Poza dodaniem do tabeli utraty wartości pojazdu warto przewidzieć dodatkowy budżet na materiały eksploatacyjne, serwisowanie, a także ewentualne naprawy. Te ostatnie mogą się okazać niespodziewanie drogie. Jakie są najczęściej występujące usterki w samochodzie?

Awaria samochodu w trasie to poważny kłopot, stres i koszt. Pół biedy, jeśli jest to przepalona żarówka, zawsze można dokupić nową na stacji benzynowej. Gorzej, kiedy mamy do czynienia z poważniejszą usterką silnika, sprzęgła czy hamulców. Dlatego przed wyruszeniem w trasę warto mieć pewność, że jesteśmy na takie sytuacje odpowiednio przegotowani.

Wiele awarii zaskakuje w najmniej spodziewanym momencie. Dla spokoju ducha warto więc zapewnić sobie ubezpieczenie, które daje wsparcie w przypadku niespodziewanej przerwy w podróży spowodowanej usterką. Taka usługa assistance najczęściej jest dostępna w ramach ubezpieczenia Auto Casco. Czasem można z niej również korzystać mając ubezpieczenie w podróży albo kartę kredytową z odpowiednim pakietem. Przykładowo w ramach pakietu ubezpieczenia assistance dla Visa TurboKARTA wydawanej przez Santander Consumer Bank, kierowca może liczyć na pomoc w podróży w postaci holowania, pomocy mechanika, samochodu zastępczego, a nawet zapewnienia noclegu czy opieki nad dziećmi.

Zobacz też: Przez jakie usterki samochód nie przejdzie przeglądu technicznego?

Prawdopodobieństwo, że coś się w czasie jazdy zepsuje, można zminimalizować. W jaki sposób? Oczywiście przez regularne serwisowanie samochodu i wymianę części eksploatacyjnych zgodnie z zaleceniami producenta. Wyniki badania zrealizowane przez IBRIS na zlecenie Santander Consumer Bank wskazują, że średnie koszty utrzymania samochodu (nie wliczając paliwa) mogą sięgnąć nawet
12 tys. złotych. rocznie. Z badań banku wynika, że wielu z nas (co trzecia kobieta i niemal co drugi mężczyzna) części eksploatacyjne kupuje na stacjach paliw. Aby obniżyć ich koszty warto korzystać
z programów lojalnościowych i np. kart płatniczych z funkcją moneyback (gwarantuje zwrot części wydanych kwot opłaconych taką kartą).

Jeżeli awarie samochodu zdarzają się coraz częściej, oznacza to zapewne, że kluczowe podzespoły uległy zużyciu i nie wystarczy im już tylko przegląd, odświeżenie czy naprawa. Z kolei wymiana poszczególnych części może okazać się droższa od zakupu samochodu z mniejszym stażem, a co za tym idzie w lepszym stanie technicznym.

Jak pokazują dane Santander Consumer Banku, Polacy najczęściej zmieniają swoje samochody co 4-5 lat. To racjonalne podejście, bo z czasem auta zużywają się, generując coraz więcej niemożliwych do uniknięcia kosztów.

Zobacz też: Kiedy opłaca się korzystać z carsharing zamiast kupować własne auto?

  

Poniżej przedstawiamy pięć najczęstszych awarii z jakimi borykają się właściciele samochodów

1. Przebita opona

Jeden z najczęstszych problemów na drodze, to przebicie opony. Przed złapaniem "kapcia" właściwie nie da się zabezpieczyć, ale warto się na taką ewentualność dobrze przygotować. W tym celu należy regularnie kontrolować stan zapasowego koła i poziomu ciśnienia w nim. Warto też wozić w bagażniku podnośnik i klucz do kół.

W przypadku usterki ogumienia, sprawę może ułatwić wcześniejsze wykupienie assistance, którego miesięczny koszt jest niewielki. Taka ochrona często dodawana jest do ubezpieczenia Auto Casco, ale warto zapoznać się jaki jest jej zakres. Z assistance mogą też korzystać posiadacze niektórych kart kredytowych.

2. Awaria hamulców

Usterki związane z hamulcami stwarzają poważne zagrożenie. Mogą być wywołane skorodowanymi lub uszkodzonymi przewodami hamulcowymi. Dlatego ważne, by regularnie kontrolować poziom płynu hamulcowego. Zbyt duży ubytek świadczy o wyciekach i może być groźny.

Inna kwestia to zbyt mocno zużyte klocki hamulcowe, które w skrajnych przypadkach mogą wypaść z zacisków, zwłaszcza jeśli trafimy w dużą dziurę w jezdni.

Jeszcze jedna przyczyna awarii układu hamulcowego to zagotowanie płynu hamulcowego. Może to nastąpić po długotrwałym hamowaniu, na przykład podczas długiego zjazdu. To śmiertelnie niebezpieczne. Co w takim przypadku robić? Zjeżdżając drogą w dół należy odciążać układ hamulcowy przez hamowanie silnikiem. Oznacza ono włączanie niższego biegu, niż zwykle i utrzymywanie silnika na dość wysokich obrotach. Jego opór będzie wspomagał hamowanie. Korzystnym ubocznym skutkiem jest zerowe zużycie paliwa podczas takiego zjazdu i oczywiście oszczędzanie klocków.

Zobacz też: Jak skonstruowany jest samochód WRC?

Inna przyczyna szybkiego "gotowania się" płynu jest jego wiek. Symptomy tej sytuacji to zapadnięcie pedału hamulca i utrata możliwości hamowania. Płyn hamulcowy silnie wchłania wilgoć, a duża zawartość wody drastycznie obniża temperaturę, w której płyn zaczyna się przegrzewać.

3. Awarie układu elektrycznego

Jak pokazują raporty firm, zajmujących się pomocą drogową, jedną z najczęściej występujących awarii są te związane z układami elektronicznymi. Przyczyn jest wiele. Może to być spięcie w instalacji, przepalenie bezpiecznika albo rozładowanie przeciążonego akumulatora, a nawet wada fabryczna, co w dobie masowej produkcji niestety zdarza się dość często.

Aby uniknąć problemów z układem elektrycznym wozu, przede wszystkim należy dbać o akumulator. Inne usterki trudno przewidzieć, bo nie masz wpływu na stan układów scalonych czy spięcie w gąszczu przewodów gdzieś pod deską rozdzielczą.

Po 4-5 latach akumulator i tak może nadawać się do wymiany. Warto o tym pamiętać i skonsultować się ze specjalistą np. w trakcie przeglądu.

Zobacz też: Jak sprawdzić historię samochodu sprowadzonego z Francji?

4. Usterki sprzęgła

Sprzęgło ma trudne zadanie, szczególnie jeśli jest intensywnie eksploatowane w mieście. Choć powinno wytrzymać dziesiątki tysięcy kilometrów, częste ruszanie, manewry na tzw. półsprzęgle, podjazdy pod górę, czy dynamiczne sprinty od świateł do świateł mogą ten przebieg skrócić co najmniej o połowę.

Co zrobić, jeśli w trasie spotka nas usterka sprzęgła? Najlepiej wezwać pomoc assistance. Jeżeli nie jest to możliwe, trzeba spróbować znaleźć najbliższy warsztat.

5. Awarie silnika

Przyczyn awarii silnika może być dużo. Zazwyczaj to zatarcie, zerwanie paska rozrządu, awaria turbiny. Jak ich uniknąć? Bezwzględnie należy dbać o wymianę i właściwy poziom oleju silnikowego, szczególnie jeśli jednostka napędowa jest stosunkowo nowoczesna i jest wyposażona w turbosprężarkę.

W nowoczesnych autach częstą przypadłością są usterki turbiny. Jak rozpoznać zbliżającą się awarię? Na przykład obserwując odczuwalny spadek mocy silnika, większe zadymienie spalin czy głośniejszą pracę turbiny. Jeśli do tego dochodzi wyciek oleju z okolic turbiny, a poziom oleju zauważalnie spada - to ostatni dzwonek. I niestety kosztowny remont.

Źródło: materiały Santander Consumer Bank

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Michał Kołodziejczyk

Adwokat, ekspert w zakresie sądowego postępowania cywilnego i karnego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »