REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przydatne porady dla kobiet za kierownicą!

Praktyczne porady dla kobiet za kierownicą /fot. Fotolia
Praktyczne porady dla kobiet za kierownicą /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak sprawdzić moc swojego silnika w samochodzie albo wiek jego opon? Na te pytania odpowiedzi nie znają często nie tylko kobiety, ale często nawet doświadczeni za kółkiem mężczyźni. Oto garść praktycznych porad dla kobiet-kierowców i nie tylko!

Czy wiesz, ile koni mechanicznych ma twoje auto albo skąd się tego dowiedzieć? Czy bez wysiadania z kabiny potrafisz sprawdzić, z której strony masz wlew paliwa? Skąd się dowiesz, w którym roku wyprodukowano Twoje opony? Tego typu wiedza na temat własnego samochodu uchroni przed błahymi błędami, które mogą kosztować dużo nerwów i pieniędzy. Oto kilka podstawowych faktów, które powinien znać każdy kierowca. Niezależnie od płci.

REKLAMA

1. Pamiętaj o datach

Są takie daty, o których jako właściciel samochodu po prostu musisz pamiętać. Chodzi przede wszystkim o terminy obowiązków, jakie wiążą się z posiadaniem i użytkowaniem pojazdu. Po pierwsze, przegląd rejestracyjny. Już teraz sprawdź w dowodzie rejestracyjnym (na jego drugiej stronie), czy posiadasz aktualne badanie techniczne. Po upływie jego terminu, nie masz prawa poruszać się swoim autem po drogach. Jeśli ta data się zbliża, udaj się do dowolnej stacji diagnostycznej. Po drugie, sprawdź datę ważności polisy OC. Po trzecie, staraj się wykonywać przeglądy techniczne zgodnie z zaleceniami producenta. Wizyta w serwisie (w zależności od modelu samochodu i typu silnika) powinna odbywać się po przejechaniu określonej liczby km lub raz w roku. W serwisie możemy liczyć na wymianę oleju, sprawdzenie stanu najważniejszych układów i zalecenie koniecznych napraw.

Zobacz też: Jak ograniczyć koszty eksploatacji samochodu?

2. Oszczędności wygenerujesz słuchając silnika

Jeśli podróżujesz nowym samochodem, korzystaj z tego. Coraz więcej aut wyposażonych jest w tzw. podpowiadacz. To proste urządzenie, które za pomocą strzałek na wyświetlaczu deski rozdzielczej, sugeruje kiedy zmienić bieg, aby zużyć jak najmniej paliwa. Strzałka do góry – wrzuć wyższy bieg, strzałka do dołu – zredukuj. Słuchając tych podpowiedzi oszczędzisz sporo paliwa. Jeśli Twoje auto nie umie podpowiadać, my to zrobimy. W autach z silnikiem diesla operuj przekładnią tak, by obroty utrzymywały się w przedziale 2-3 tys. obr./min, w autach z silnikiem benzynowym około 2,5 – 3,5 tys. obr./min. Unikaj gwałtownych przyspieszeń i wysokich prędkości (powyżej 130 km/h). Przewiduj zachowanie innych uczestników ruchu tak, by jak najrzadziej hamować i koniecznie planuj trasę. Staraj się wytracać prędkość redukując po kolei biegi, ale do świateł dojeżdżaj na biegu. Sprzęgło wciskaj w ostatniej chwili. Tych kilka prostych zasad to gwarancja oszczędzenia nawet 20 proc. paliwa. Chcesz więcej oszczędności? Korzystaj z programów lojalnościowych na stacjach benzynowych. A jeśli jesteś sprytna, połącz wspomniane programy z innymi, które zapewnią zwrot części wydanych na paliwo pieniędzy. Przykładowo, kiedy płacisz za paliwo kartą Visa TurboKARTA wydawaną przez Santander Consumer Bank, na twoje konto, dzięki moneyback, może wrócić nawet do 360 zł rocznie. 

3. Nie ignoruj sygnałów o usterkach

Najnowsze samochody same informują kierowcę o usterce przy pomocy odpowiedniego komunikatu na ekranie komputera pokładowego. W tańszych oraz starszych pojazdach jesteśmy zdani tylko na kontrolki. Każda z nich oznaczona jest uniwersalnym symbolem, dlatego warto je zapamiętać. Generalnie obowiązuje zasada, że to, co świeci się (podczas jazdy) na czerwono wymaga szczególnej uwagi. Zignorowanie „czerwonej” informacji może być kosztowne (poważna awaria, wypadek itp.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak skutecznie zabezpieczyć samochód przed włamaniem hakera?

Kontrolki świecące się na żółto sygnalizują bieżące działanie niektórych urządzeń lub awarie, które nie grożą bezpośrednio uszkodzeniem pojazdu. Kontrolki zielone nie sygnalizują awarii - informują o działaniu układów (np. świateł). Ale i od tych reguł są odstępstwa. Dlatego warto zapoznać się ze znaczeniem poszczególnych symboli w instrukcji auta lub w internecie. Znajomość tych oznaczeń oszczędzi ci stresu i pieniędzy. Jeśli odpowiednio zareagujesz na komunikaty własnego auta, nie dopuścisz do spustoszeń w jego układach.

4. Trójkąta ostrzegawczego szukaj w bagażniku. I upewnij się, że ma odpowiednią homologację

Zmiana koła z przebitą oponą? Awaria? Nieważne z jakiego powodu zatrzymujesz auto na poboczu. Ważne, by postój odpowiednio zasygnalizować. Obowiązkiem każdego kierowcy jest wożenie trójkąta ostrzegawczego. Jego brak może skutkować otrzymaniem mandatu, dlatego warto wiedzieć, w którym miejscu w aucie jest on przechowywany. Zazwyczaj ma on swoje specjalne miejsce w bagażniku, np. jest przymocowany od środka do klapy. Przy zakupie tego obowiązkowego elementu wyposażenia samochodu, warto pamiętać, że musi on mieć homologację, czyli odpowiednio dużą powierzchnię odblaskową. Obowiązkowo wystawiasz trójkąt, jeśli zatrzymujesz się na poboczu (pasie awaryjnym) autostrady lub drogi ekspresowej. Jego odległość od pojazdu powinna wynosić 100 m (przeciętnie to około 120 kroków). Trójkąt powinnaś wystawić także, jeśli zatrzymujesz auto w miejscu, w którym postój jest niedozwolony (np. w skutek awarii pojazdu). W obszarze niezabudowanym jego odległość od samochodu powinna wynosić 30 – 50 m, a w obszarze zabudowanym 1 m od niego. Pamiętaj, aby za każdym razem włączyć światła awaryjne.

5. Stłuczka to już wystarczający kłopot. Nie narażaj się na mandat

Dla większości z nas każde bliskie spotkanie z innym autem to „wypadek”. Jednak „wypadek” ma swoją wyraźną kodeksową definicję. Dlaczego warto ją znać? Żeby nie dostać mandatu. Wypadek to zdarzenie mające miejsce w ruchu lądowym, spowodowane poprzez nieumyślne naruszenie zasad bezpieczeństwa obowiązujących w tym ruchu, którego skutkiem jest śmierć jednego z uczestników lub obrażenia ciała powodujące naruszenie czynności narządu ciała lub rozstrój zdrowia trwające dłużej niż 7 dni. Zatem, jeśli w zdarzeniu nie było ofiar ani poszkodowanych, należy jak najszybciej usunąć auta z jego miejsca (jeśli tamują ruch). Uszkodzony zderzak czy lakier nie jest powodem do tworzenia korków. Tak samo uważają policjanci (i przepisy). Jeśli będziesz czekać na patrol na środkowym pasie głównej ulicy w mieście, tylko dlatego, że inne auto otarło się o Twoje – dostaniesz mandat.

Zobacz też: Główne zasady ekonomicznego używania auta

Co więcej, jeśli nie ma wątpliwości, co do winowajcy zajścia, w ogóle nie musisz wzywać policji. Wystarczy zwykłe oświadczenie sprawcy. Powinno ono zawierać: dane osób uczestniczących w zdarzeniu, dane pojazdów, nazwę ubezpieczyciela oraz pełny nr polisy OC i okres jej obowiązywania, szczegółowy opis przebiegu zdarzenia, opis uszkodzeń pojazdów, szkic sytuacyjny. Warto zrobić też kilka zdjęć obu samochodów. Wszystko powinno odbywać się w taki sposób, by nie utrudniać przejazdu innym uczestnikom ruchu drogowego.

6. Rok produkcji opon odczytasz ze specjalnego kodu

Kondycję opon warto sprawdzać w zakładzie wulkanizacyjnym. Jeśli wolisz zrobić to sama, pamiętaj,
że minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika to 1,6 mm. Jednak w przypadku opon letnich, warto
je zmienić, gdy bieżnik ma głębokość 3 mm. Już wtedy mają znacznie ograniczone osiągi. Bieżnik opony zimowej traci swoje właściwości już na poziomie 3, a nawet 4 mm. Warto też pamiętać, że nie należy kupować opon starszych niż 10 lat (nawet jeśli są nieużywane). Jak to sprawdzić? Na boku opony znajduje się napis DOT, a po nim cyfry. Ostatnie 4 z nich oznaczają datę produkcji. Np. DOT J3EX 4305 to opona wyprodukowana w 43 tygodniu, czyli mniej więcej pod koniec października 2005 roku. Koniecznie też należy pilnować prawidłowego ciśnienia, które opisane jest w instrukcji, a także na nalepce w okolicach drzwi kierowcy.

7. Wzór na liczbę koni mechanicznych

Jedno z pierwszych pytań, jakiego możesz się spodziewać w rozmowie na temat samochodu z osobą, która choć trochę zna się na motoryzacji, to jaką ma moc Twoje auto albo ile ma koni mechanicznych. Warto znać te parametry. Odpowiednią informację wyczytasz z dowodu rejestracyjnego. Na ostatniej jego stronie, w kolumnie P.2, znajdziesz cyfrę określającą moc pojazdu podaną w kilowatach (kW). Jeśli chcesz wiedzieć ile Twoje auto ma koni mechanicznych, wystarczy podaną cyfrę pomnożyć przez 1,33. 

8. Olej czy benzyna

Dużo podróżujesz? Często pożyczonym autem? Zanim zatankujesz musisz wiedzieć, czy wlać do baku benzynę, czy olej napędowy. Niektórzy kierowcy są w stanie poznać to po charakterystycznym dźwięku silnika diesla, ale warto się upewnić. Wlanie nieprawidłowego paliwa to zagrożenie dla silnika i kłopot dla kierowcy. Wskazówkę, czy pojazd jest na olej napędowy (ON), czy na benzynę (PB) zawiera naklejka po wewnętrznej stronie wlewu paliwa. Taką informację możesz również znaleźć w dowodzie rejestracyjnym w rubryce P.3. Jeśli widnieje w niej literka P (jak Petrol), potrzebujesz benzyny, jeśli D (jak Diesel) – zatankuj olej napędowy. Warto też zapamiętać, że obrotomierze aut na olej napędowy zazwyczaj wyskalowane są do 6 tys. obrotów na minutę, a tych, które potrzebują benzyny do 7 lub nawet 9 tys. obrotów na minutę.

Zobacz też: Co się bardziej opłaca - hybryda czy auto na gaz LPG?

9. Gdzie jest wlew paliwa sprawdzisz bez wysiadania z auta

Dylemat, z której strony podjechać do dystrybutora na stacji to zmora osób, które często zmieniają samochody, np. w ramach firmowej floty. Przeciąganie węża za samochodem nie jest wygodne i może się skończyć uszkodzeniem lakieru. Jest łatwy sposób, aby podjeżdżając pod dystrybutor bez wysiadania z samochodu sprawdzić, gdzie mamy wlew. W większości pojazdów przy wskaźniku poziomu paliwa na desce rozdzielczej znajduje się mała strzałka, która o tym informuje. Europejskie samochody mają ją zazwyczaj z prawej strony, natomiast auta z Azji z lewej.

Źródło: materiały prasowe 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA