REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Naprawić poza ASO i nie stracić gwarancji

Naprawić poza ASO i nie stracić gwarancji. Fot. Fotolia
Naprawić poza ASO i nie stracić gwarancji. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prawo dopuszcza serwisowanie samochodu poza autoryzowaną stacją obsługi i nie przewiduje za to utraty gwarancji. Jednak, żeby zachować prawo do bezpłatnych napraw w ASO, warsztat nieautoryzowany musi spełniać określone wymogi.

Serwisując samochód poza ASO nie stracisz gwarancji

Od czerwca 2010 roku zaczęły obowiązywać przepisy dotyczące stosowania w sektorze motoryzacyjnym europejskiego prawa o konkurencji.

REKLAMA

REKLAMA

- Zapis obowiązującego obecnie rozporządzenia Komisji UE zakazuje uzależniania ważności gwarancji od tego, czy nabywca danego pojazdu dokonuje napraw i przeglądów w autoryzowanej sieci naprawczej – wyjaśnia Piotr Ciesielski, opiekun kategorii „Motoryzacja” w serwisie Allegro.pl – Warto więc pamiętać, że diler nie może zmusić właściciela pojazdu do serwisowania go w sieci ASO. Może jednak zaoferować pakiety przedłużonej gwarancji, pakiety assistance lub inne ubezpieczenia, które w warunkach szczególnych mają zawartą klauzulę, że konieczne jest serwisowanie w ASO. Jest to działanie w pełni zgodne z prawem, warto więc dokładnie zapoznać się z podpisywanymi dokumentami.

Badanie przeprowadzone przez serwis Allegro.pl wykazały, że niecałe 70 proc. konsumentów słyszało o tym rozporządzeniu, ale tylko 23 proc. właścicieli pojazdów w czasie trwania gwarancji zdecydowało się dokonać przeglądu lub naprawy poza siecią ASO.

Najczęstszymi powodami wymienianymi przez osoby, które słyszały o unijnych wytycznych, ale nie korzystają z możliwości serwisowania pojazdów na gwarancji poza siecią autoryzowanych serwisów są: „nieznajomość aktów prawnych, które regulują to zagadnienie” oraz „strach przed utratą gwarancji”.

Wśród 33 proc. ankietowanych, którym nieznane są obowiązujące rozporządzenia Komisji UE zaledwie 14 proc. nie wyraziło zainteresowania korzystania z dodatkowych przywilejów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jakich używanych części nie wolno montować w samochodzie?

Jakie wymogi musi spełniać warsztat nieautoryzowany, by po skorzystaniu z jego usług nie stracić gwarancji

REKLAMA

- Zanim wybierzemy się do warsztatu niebędącego w autoryzowanej sieci danego producenta, warto sprawdzić, jakie kryteria jakościowe określił on dla ASO. Jeżeli serwis niezależny spełnia te warunki nie utracimy gwarancji – wyjaśnia Piotr Ciesielski – Trzeba więc wybrać taki warsztat, który ma odpowiednie wyposażenie, a procedura i technologia napraw jest zgodna z tą, którą jest wykorzystywana w serwisach autoryzowanych.

Podczas wizyty w warsztacie niezależnym warto zadbać, aby w książce serwisowej pojazdu znalazły się odpowiednie wpisy, które będą potwierdzone posiadanymi rachunkami, fakturami lub potwierdzeniami wykonania danej usługi. Ważnym elementem całej dokumentacji będą również wydruki z komputera diagnostycznego oraz numery katalogowe części oraz specyfikacje wymienianych płynów.

Skompletowanie całej dokumentacji związanej z serwisowaniem samochodu poza siecią ASO jest o tyle ważne, że jeżeli serwis autoryzowany odmówi naprawy pojazdu w ramach gwarancji, należy niezwłocznie zażądać, aby decyzja i argumenty zostały przedstawione na piśmie. Należy bowiem pamiętać, że producenci mają prawo do takiej odmowy, jeżeli udowodnią, że bezpośrednią przyczyną powstania usterki jest przegląd lub naprawa przeprowadzone wadliwie lub niezgodnie ze specyfikacją ustaloną przez producenta.

Zobacz też: Czy płyny eksploatacyjne mogą się przeterminować?

- Co więcej, mamy prawo udać się do dowolnego warsztatu (również ASO) z częściami zamiennymi zatwierdzonymi przez producenta kupionymi na przykład w serwisie Allegro.pl i zlecić ich montaż. W tej sytuacji, jeśli zachowana zostaje procedura i technologia montażu zalecana przez producenta, również nie stracimy gwarancji – dodaje Piotr Ciesielski, opiekun kategorii „Motoryzacja” w serwisie Allegro.pl.

Wybierając warsztat niezależny zadbajmy o to, aby użył zatwierdzonych przez producenta części zamiennych. To niezwykle ważne, aby nie stracić gwarancji. Tak zwane oryginalne części nie muszą być zapakowane w opakowanie z logo producenta samochodów, wystarczy jeżeli będą zgodne z normami producenta. Sprawa dotyczy zarówno zamienników, jak i podzespołów tak zwanego „pierwszego montażu”.

Na koniec warto pamiętać, że możemy dokonywać poza siecią ASO naprawy pozagwarancyjne, ale bezpłatne naprawy gwarancyjne muszą już być wykonywane w sieci autoryzowanych warsztatów.

Źródło: materiały prasowe Allegro.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA