| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Porady użytkowe > Nowoczesne materiały - plastik i wkłókno węglowe CFRP

Nowoczesne materiały - plastik i wkłókno węglowe CFRP

BMW coraz częściej wykorzystuje do budowy swoich samochodów materiały kompozytowe o wysokiej wytrzymałości i niskiej masy.

CFRP: materiał high-tec dla przyszłości

Wzmacniany włóknami węglowymi plastik (CFRP) ma wyjątkowo korzystny stosunek trwałości do masy, a tym samym idealnie nadaje się do konstruowania nadwozia samochodowego. Przy tej samej funkcjonalności CFRP jest o 30% lżejszy niż aluminium, a o 50% niż stal. Z dobrodziejstw tego innowacyjnego materiału korzystają już nie tylko BMW i3 oraz i8, ale też BMW M3/M4 i M6 – mają dachy i wsporniki zderzaków wykonane z tego materiału.

Wał napędowy z włókna węglowego?!

BMW Group pracuje obecnie nad dalszymi zastosowaniami, w tym do produkcji elementów o masie wirującej, jak np. hybrydowe koła z aluminium i CFRP. Warto pamiętać, że sztywność i niska masa CFRP pozwalają wytworzyć wał napędowy do M3/M4 jako pojedynczy element bez łożyska centralnego. Pozwala to obniżyć masę tego elementu o 40% i zredukować masę wirującą, co dalej poprawia reakcje na gaz.

Zobacz też: Rodzaje tarcz hamulcowych

Lżejsze podzespoły, niższa masa pojazdu

W przyszłości także inne modele BMW oraz MINI będą korzystać z możliwości wiążących się z tym materiałem. Możliwa jest także produkcja elementów „wtórnych”, tj. z odzyskiwanych i ponownie przerabianych CFRP, z których powstaną szkielety foteli, desek rozdzielczych czy koła zapasowe, co pozwoli obniżyć masę tych elementów o 30% przy poważnych zyskach w dziedzinie ekonomicznej i ekologicznej.

Źródło: materiały prasowe BMW

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Edyta Grymel

Prawnik, specjalista prawa rodzinnego i gospodarczego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »