| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Porady użytkowe > Ekspert ITS radzi jak dostosować auto z kierownicą po prawej stronie do ruchu prawostronnego

Ekspert ITS radzi jak dostosować auto z kierownicą po prawej stronie do ruchu prawostronnego

Samochód z kierownicą po prawej stronie można dostosować do bezpiecznego poruszania się na drogach o ruchu prawostronnym. Ekspert z ITS tłumaczy co należy poddać niezbędnym modyfikacjom.

Różnice w autach dostosowanych do ruchu prawo- i lewostronnego

Dla warunków ruchu drogowego w państwach, w których obowiązuje prawostronny kierunek ruchu, pojazdy samochodowe mające więcej niż trzy koła i rozwijające prędkość większą niż 40 km/h powinny mieć miejsce kierowcy znajdujące się po lewej stronie pojazdu, z czego wynika, że wszelkie asymetryczne urządzenia wykorzystywane do kierowania pojazdem powinny uwzględniać takie usytuowanie kierowcy. Są to następujące urządzenia:

  • koło kierownicy oraz pozostałe urządzenia służące do kierowania pojazdem, jak pedały, dźwignie, przełączniki i lampki kontrolne;
  • przednie asymetryczne światła mijania, oświetlające drogę przed pojazdem oraz prawe pobocze;
  • tylne światło przeciwmgłowe, znajdujące się po lewej stronie pojazdu;
  • układ wycieraczek przedniej szyby zapewniających wymagane strefy widoczności do przodu;
  • zewnętrzne lusterka wsteczne, których zadaniem jest zapewnienie asymetrycznych stref widoczności za pojazdem i po jego bokach.

Zobacz też: Samochód z Anglii - jak go rozpoznać?

Dostosowanie pojazdu do przeciwnego kierunku jazdy

Z technicznego punktu widzenia istnieje możliwość zmiany przystosowania pojazdu do przeciwnego kierunku jazdy, lecz zabieg taki powinien objąć wszystkie, wymienione powyżej układy, a więc: zmianę położenia koła kierownicy oraz pozostałych urządzeń służących do kierowania pojazdem i tylnego światła przeciwmgłowego oraz wymianę kompletnego zespołu wycieraczek przedniej szyby, świateł mijania, zew­nętrznych lusterek wstecznych. W razie potrzeby należy także zmienić kierunek wylotu spalin z rury wydechowej.

Drogie modyfikacje

Zakres tych modyfikacji wymaga dobrego przygotowania, tj. wyposażenia zakładu w narzędzia specjalistyczne i dostęp do odpowiednich części oraz aparatury kontrolno-pomiarowej, wysokich kwalifikacji personelu, a także - sprawnego mechanizmu weryfikacji prawidłowości przeprowadzonych zmian w stacjach kontroli pojazdów. Należy bowiem uwzględnić fakt, że przemontowanie np. pedału hamulca wiąże się z koniecznością dość dużej ingerencji w układ hamulcowy. Sama zmiana położenia mechanizmu sterującego (np. pompy hamulcowej) powoduje zmiany długości przewodów hamulcowych, czy przewodów sterujących pracą układu zabezpieczającego przed blokadą kół podczas hamowania (ABS), co może mieć znaczący wpływ na sprawność działania układu hamulcowego.

Zobacz też: Ekspert ITS o bezpieczeństwie jazdy autem z kierownicą po prawej stronie

W wielu krajach (np. w USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech i Australii) istnieją specjalistyczne zakłady świadczące usługi w tym zakresie, a ich działalność objęta jest ścisłą kontrolą ze strony organów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo drogowe.

Dopuszczenie pojazdu zaprojektowanego i zbudowanego do ruchu lewostronnego w Polsce wymaga znaczącego ograniczenia warunków poruszania się nim w stosunku do pojazdu przystosowanego do ruchu prawostronnego, a także świadomości i odpowiedzialności kierującego takim pojazdem. W szczególności w wielu sytuacjach konieczne jest poruszanie się ze znacznie mniejszą prędkością, niż pojazdem przystosowanym do ruchu prawostronnego oraz zaniechanie manewru wyprzedzania. Zważywszy na statystyczne przyczyny wypadków drogowych w Polsce (dominuje czynnik ludzki) wydaje się, że dopuszczanie do ruchu takich pojazdów powinno być możliwe wyłącznie incydentalnie.

reklama

Ekspert:

Instytut Transportu Samochodowego

Instytut Transportu Samochodowego prowadzi, koordynuje i popularyzuje badawczo-wdrożeniową działalność naukową w dziedzinie transportu samochodowego. ITS istnieje od 1952 roku i jest najstarszą tego typu jednostką badawczą w Polsce.

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Dostosowanie auta do ruchu prawostronnego jest kapitałochłonne, ale zapewnia niezbędny poziom bezpieczeństwa w trakcie jazdy.
Dostosowanie auta do ruchu prawostronnego jest kapitałochłonne, ale zapewnia niezbędny poziom bezpieczeństwa w trakcie jazdy.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Anna Leszczyńska

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »