| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Porady użytkowe > Kontrola samochodu - zanim przyjdzie mróz

Kontrola samochodu - zanim przyjdzie mróz

Zanim temperatura na dobre spadnie poniżej zera stopni Celcjusza warto zrobić dokładny przegląd samochodu, by nie musieć borykać się z naprawą, gdy aura na zewnątrz nie sprzyja. W łatwy sposób możemy skontrolować poszczególne układy w samochodzie.

Układ elektryczny

Jest jednym z najwrażliwszych układów na działanie warunków typowych dla zimy. Szczególną uwagę kontroli układu elektrycznego powinni poświęcić właściciele samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Zanim przyjdą poważne przymrozki warto wymienić świece żarowe odpowiadające za podgrzanie komory spalania w cylindrze.

Ponadto warto zmienić na nowe przewody wysokiego napięcia, bo to one odpowiadają za właściwy przepływ prądu. Silniki wysokoprężne potrzebują prądu o większym natężeniu niż benzynowe. W silnikach Diesla stosuje się większe akumulatory. Gdy przewody elektryczne działają poprawnie warto (na przyszłość) zaopatrzyć się w preparat do ich konserwacji. Ponadto takie środki powodują wypieranie wilgoci z układu elektrycznego, co zapewnia jego sprawniejsze działanie.

Właściciele samochodów z silnikami benzynowymi co prawda nie muszą wymieniać świec żarowych, ale powinni skontrolować układ zapłonowy swoich aut. Wymiana świec zapłonowych nie jest droga, podobnie do wymiany przewodów wysokiego napięcia.

Zobacz też: Jaki akumulator wybrać przed zimą? Przegląd rozwiązań

Układ paliwowy

Jeżeli nie chcemy mieć problemów z uruchamianiem i eksploatacją samochodu podczas mrozów warto pochylić się nad układem paliwowym. Jeżeli tankujemy paliwo na stacjach renomowanych producentów paliw, problem zamarzania benzyny w układzie paliwowym będzie dotyczył głównie kierowców posiadających stare samochody, wyposażone w gaźniki. Jednak zdecydowana większość kierowców może mieć kłopoty wynikające z gromadzeniem wody w zbiorniku paliwa (dotyczy to głównie właścicieli tzw. benzyniaków). Zamarzająca ciecz może być przyczyną zapychania przewodów paliwowych. Jednym ze sposobów na zapobieganie wspomnianych problemów jest zastosowanie dostępnych na rynku preparatów konserwująco-czyszczących oraz wypierających wilgoć z układu paliwowego..

Mrozy mogą być bardziej problematyczne dla właścicieli samochodów z silnikami Diesla. Jedną z bolączek oleju napędowego jest wytrącanie się parafiny pod wpływem mrozu. Problem ten został zniwelowany w dużym stopniu poprzez stosowanie tzw. oleju napędowego zimowego (z dodatkiem uszlachetniaczy) przez duże stacje sieciowe. Jednak osoby tankujące na stacjach nie działających pod szyldem dużych koncernów powinny się zaopatrzyć w dodatki uszlachetniające, które się wlewa do baku. Przed okresem mrozów warto też wymienić filtr paliwa na nowy.

Zobacz też: Jak dbać o czystość wnętrza samochodu zimą? Poradnik

Układ hamulcowy

Zasadniczo w okresie wiosenno-letnim większość kierowców albo nie kontroluje układu hamulcowego wcale, albo ogranicza się do sprawdzenia poziomu płynu hamulcowego. Ale przed okresem, w którym śliska nawierzchnia to tzw. "chleb powszedni" warto udać się na stację diagnostyczną i skontrolować poprawność działania układu. Dlaczego? Wyobraźmy sobie sytuację, w której podczas delikatnego hamowania na wyślizganej nawierzchni jedno koło hamuje mocniej niż pozostałe. Poślizg murowany. Wizyta na stacji diagnostycznej i kontrola układu hamulcowego to wydatek kilkudziesięciu złotych.

Zobacz też: Jak dbać o filtr powietrza zimą?

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

przegląd, naprawa Fot. Fotolia
przegląd, naprawa Fot. Fotolia

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Paulina Hućko

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »