REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cała prawda o kolektorze dolotowym

Piotr Dziedzic
Zaniedbane kolektory dolotowe, mogą powodować liczne problemy.  Fot. Fotolia
Zaniedbane kolektory dolotowe, mogą powodować liczne problemy. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kolektor dolotowy jest ważnym elementem silnika i jego uszkodzenie może mieć opłakane skutki dla auta. W naszym poradniku dowiesz się wszystkiego na temat kolektora dolotowego.

Czym jest kolektor?

REKLAMA

Ogólnie kolektor dolotowy doprowadza dowolny czynnik gazowy lub ciekły do silnika. Kolektor dolotowy ma zwykle za zadanie połączenie urządzeń pomocniczych (filtr, chłodnica, nagrzewnica) z silnikiem, a w niektórych przypadkach także odpowiednie przyspieszenie czynnika (konfuzor), spowolnienie (dyfuzor), zawirowanie, zwiększenie lub zmniejszenie turbulencji, nadanie odpowiedniego kierunku napływu, i inne.

Polecamy: Samochód w firmie – zmiany od 1 kwietnia 2014 r.

W silnikach kolektor ssący jest przewodem wykonanym z metalu bądź tworzywa sztucznego, podłączanym do głowicy. Służy do doprowadzenia powietrza lub mieszanki paliwowej do cylindra. Należy pamiętać, że  konstrukcja kolektorów bywa różna. Można ją podzielić ze względu na liczbę rur zależnej od liczby cylindrów, sposób zasilania silnika, miejsce usytuowania gaźnika i układu wtrysku paliwa.

Jest on bardzo ważnym elementem w silniku, ponieważ zapewnia dostarczenie odpowiedniej mieszanki do silnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Audi A3 8L 1.9 TDI: czyszczenie kolektora ssącego

Problemy z kolektorami:

REKLAMA

Zaniedbany kolektor dolotowy przysparza ogromnego problemu użytkownikom aut. Z biegiem czasu, za sprawą przedmuchów ze skrzyni korbowej, luzów w łożyskowaniu turbosprężarki i pracy systemu recyrkulacji spalin EGR, w kolektorze dolotowym systematycznie narasta coraz grubsza warstwa nagaru. W skrajnych sytuacjach zanieczyszczenia te mogą doprowadzić do całkowitego zatkania kolektora i kanałów ssących w głowicy oraz zaworu EGR. Właśnie dlatego niezmiernie istotne jest systematyczne czyszczenie tych elementów.

Kolejnym problemem jest rozszczelnienie się uszczelek pod kolektorem. Może to powodować  wpadanie „lewego” powietrza do silnika, a to skutkuje nierówną pracą silnik na biegu jałowym, słabszymi osiągami, czy „syczeniem” z okolic kolektora. Aby sprawdzić, czy na pewno powietrze dostaje się poza kolektorem, można uszczelkę polewać wodą, najlepiej gorącą, a wtedy ujrzymy miejsce nieszczelne.

Ciekawy jest fakt, że niektóre modele są fabrycznie wyposażone w wadliwy kolektor ssący. Toyota Corolla e12, jest jednym z nich. Objawia się to bardzo głośnym klekotaniem kolektora, przez co slnik vvt-i (benzynowy) może brzmieć jak diesel. Inne objawy w przypadku uszkodzenia są te, opisane powyżej. Niestety ceny oryginalnych części w ASO są nadal bardzo wysokie, sięgają nawet 1500 zł.

Zobacz też: Jak zdejmować i zakładać kolektor dolotowy i wydechowy?

Inny problem dotyczy samochodów wyposażonych w instalacje LPG. W przypadku złego montażu, czy niewłaściwego dobrania technologii, może dojść do uszkodzenia kolektora lub nawet silnika. W przypadku plastikowych kolektorów (obecnie coraz więcej samochodów je posiada) i montażu taniej jednopunktowej instalacji, może dochodzić do wybuchów, co może spowodować rozerwanie kolektora. Odpowiedni dobór elementów i fachowe wykonanie, praktycznie eliminują możliwe uszkodzenie kolektora przez instalację LPG.

Jak dbać o kolektory?

REKLAMA

Aby kolektor prawidłowo funkcjonował, należy szybko reagować na objawy możliwego uszkodzenia tego elementu. Obecnie produkuje się preparaty, które ułatwiają czyszczenie kolektora, bez konieczności demontażu całego elementu. Jednak dotyczy to tylko silników diesla.

Podczas demontażu należy uważać na śruby, które się odkręca: nie można uszkodzić ich główek oraz nakrętek. Dlatego nie należy do tej czynności używać zwykłych otwartych kluczy płaskich, lecz jedynie klucze oczkowe lub nasadowe.

Zobacz też: Co zrobić z pękniętym kolektorem wydechowym?

Zakładając kolektory należy zawsze pamiętać o konieczności użycia odpowiednich uszczelek. Uszczelki kolektora dolotowego są miękkie i łatwo przylegające do drobnych nierówności samego kolektora jak i miejsc na głowicy silnika, z którymi on się styka. Przed montażem nie należy smarować ich silikonową masą uszczelniającą, ponieważ jest ona mało odporna na działanie paliwa i po pewnym czasie mogą powstać pewne nieszczelności w miejscach, z których zostanie ona wypłukana.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA