| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Porady użytkowe > Cała prawda o kolektorze dolotowym

Cała prawda o kolektorze dolotowym

Kolektor dolotowy jest ważnym elementem silnika i jego uszkodzenie może mieć opłakane skutki dla auta. W naszym poradniku dowiesz się wszystkiego na temat kolektora dolotowego.

Czym jest kolektor?

Ogólnie kolektor dolotowy doprowadza dowolny czynnik gazowy lub ciekły do silnika. Kolektor dolotowy ma zwykle za zadanie połączenie urządzeń pomocniczych (filtr, chłodnica, nagrzewnica) z silnikiem, a w niektórych przypadkach także odpowiednie przyspieszenie czynnika (konfuzor), spowolnienie (dyfuzor), zawirowanie, zwiększenie lub zmniejszenie turbulencji, nadanie odpowiedniego kierunku napływu, i inne.

Polecamy: Samochód w firmie – zmiany od 1 kwietnia 2014 r.

W silnikach kolektor ssący jest przewodem wykonanym z metalu bądź tworzywa sztucznego, podłączanym do głowicy. Służy do doprowadzenia powietrza lub mieszanki paliwowej do cylindra. Należy pamiętać, że  konstrukcja kolektorów bywa różna. Można ją podzielić ze względu na liczbę rur zależnej od liczby cylindrów, sposób zasilania silnika, miejsce usytuowania gaźnika i układu wtrysku paliwa.

Jest on bardzo ważnym elementem w silniku, ponieważ zapewnia dostarczenie odpowiedniej mieszanki do silnika.

Zobacz też: Audi A3 8L 1.9 TDI: czyszczenie kolektora ssącego

Problemy z kolektorami:

Zaniedbany kolektor dolotowy przysparza ogromnego problemu użytkownikom aut. Z biegiem czasu, za sprawą przedmuchów ze skrzyni korbowej, luzów w łożyskowaniu turbosprężarki i pracy systemu recyrkulacji spalin EGR, w kolektorze dolotowym systematycznie narasta coraz grubsza warstwa nagaru. W skrajnych sytuacjach zanieczyszczenia te mogą doprowadzić do całkowitego zatkania kolektora i kanałów ssących w głowicy oraz zaworu EGR. Właśnie dlatego niezmiernie istotne jest systematyczne czyszczenie tych elementów.

Kolejnym problemem jest rozszczelnienie się uszczelek pod kolektorem. Może to powodować  wpadanie „lewego” powietrza do silnika, a to skutkuje nierówną pracą silnik na biegu jałowym, słabszymi osiągami, czy „syczeniem” z okolic kolektora. Aby sprawdzić, czy na pewno powietrze dostaje się poza kolektorem, można uszczelkę polewać wodą, najlepiej gorącą, a wtedy ujrzymy miejsce nieszczelne.

Ciekawy jest fakt, że niektóre modele są fabrycznie wyposażone w wadliwy kolektor ssący. Toyota Corolla e12, jest jednym z nich. Objawia się to bardzo głośnym klekotaniem kolektora, przez co slnik vvt-i (benzynowy) może brzmieć jak diesel. Inne objawy w przypadku uszkodzenia są te, opisane powyżej. Niestety ceny oryginalnych części w ASO są nadal bardzo wysokie, sięgają nawet 1500 zł.

Zobacz też: Jak zdejmować i zakładać kolektor dolotowy i wydechowy?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

ELPIGAZ

ELPIGAZ jest czołowym producentem i dostawcą nowoczesnych rozwiązań dla motoryzacji w zakresie gazowych układów zasilania pojazdów, zbiorników LPG i ciśnieniowych zbiorników powietrza.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »