| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Porady użytkowe > Jak działają układy kierownicze oraz ich wspomaganie?

Jak działają układy kierownicze oraz ich wspomaganie?

Wiele osób jest nieświadomych stopnia skomplikowania układu kierowniczego w swoim samochodzie oraz tego na jakiej zasadzie on działa. Warto jednak dowiedzieć się co nieco o podzespołach, które wpływają na prowadzenie pojazdu i nasze bezpieczeństwo na drodze.

Zacząć trzeba od samej definicji układu kierowniczego, co tak naprawdę się na niego składa i za co jest odpowiedzialny. Otóż, jest to element auta, który odpowiada za kierunek jazdy. Za jego pośrednictwem jest przenoszony obrót kierownicy na koła skrętne. Składa się z mechanizmu zwrotniczego – zespół dźwigni i cięgien łączących koła i zapewniający ich odpowiednie ustawienie względem siebie podczas skrętu – oraz kierowniczego – zespół, który uruchamia mechanizm zwrotniczy poprzez działanie odpowiedniej siły na koło kierownicy. Zadanie jakie są stawiane przed układem kierowniczym to:

- samoczynny powrót kół do kierunku jazdy na wprost po skręcie, oraz utrzymywanie go mimo działania sił bocznych, na które kierowca nie ma wpływu.

- utrzymanie kierunku jazdy nawet w sytuacji, kiedy koła najeżdżają na nierówności drogi.

- tłumienie drgań wywołanych przez nierówności nawierzchni.

- możliwość łatwego i skutecznego kierowania samochodem przy działaniu możliwie niewielkiej siły na kierownicę.

Zobacz też: Jak samodzielnie smarować miejsca wymagające smarowania w układzie kierowniczym, zawieszenia i hamulcowym?

Mechanizm zwrotniczy – odpowiadający za skręcanie kół można podzielić na dwa rodzaje w zależności od tego z jakim zawieszeniem pracuje. W przypadku zawieszenia zależnego w jego skład wchodzą: zwrotnica z dźwigniami osadzonymi na sztywnej osi, poprzeczny drążek kierowniczy łączący dźwignie zwrotnic, dźwignia kierownicza osadzona sztywno w jednej ze zwrotnic oraz podłużny drążek kierowniczy łączący dźwignię kierowniczą z ramieniem kierownicy. Natomiast różnice w przypadku zawieszenia niezależnego to: brak podłużnego drążka kierowniczego i dźwigni kierowniczej, poprzeczny drążek kierowniczy jest niejednolity i składa się drążka środkowego i dwóch drążków bocznych. Ramię kierownicze jest połączone bezpośrednio z drążkiem środkowym.

Mechanizm kierowniczy – odpowiada za przekazanie ruchu koła kierownicy do mechanizmu zwrotniczego. W jego skład wchodzą: koło kierownicy, przekładnia kierownicza, obudowa przekładni kierowniczej, ramię kierownicze oraz wał kierownicy.

Zasada działania układu kierowniczego – gdy zaczynamy kręcić kołem kierownicy razem z nią kręci się też jej wał, poprzez przekładnię kierowniczą ruch zostaje przekazany do ramienia kierowniczego i dalej na mechanizm zwrotniczy. W przypadku zawieszenia niezależnego ramię kierownicze działa bezpośrednio na środkowy drążek kierowniczy, przesuwając go w prawo lub lewo, a ten z kolei za pośrednictwem bocznych drążków i dźwigni powoduje obrót zwrotnic. Jeśli mamy zawieszenie zależne to ramię kierownicze ciągnie lub popycha podłużny drążek kierowniczy. Ten z kolei za pośrednictwem dźwigni kierowniczej powoduje obrót zwrotnicy. Jednocześnie dźwignia zwrotnicy za pośrednictwem poprzecznego drążka kierowniczego powoduje obrót drugiej zwrotnicy.

Zobacz też: Jak modyfikować układ kierowniczy do sportu?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radcy Prawnego Ryszard Stolarz

Ekspert w dziedzinie prawa handlowego i spółdzielczego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »