| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Porady użytkowe > Jak działają układy kierownicze oraz ich wspomaganie?

Jak działają układy kierownicze oraz ich wspomaganie?

Wiele osób jest nieświadomych stopnia skomplikowania układu kierowniczego w swoim samochodzie oraz tego na jakiej zasadzie on działa. Warto jednak dowiedzieć się co nieco o podzespołach, które wpływają na prowadzenie pojazdu i nasze bezpieczeństwo na drodze.

W skład układu kierowniczego może też wchodzić jego wspomaganie. Od wielu lat jest to podstawowe wyposażenie wszystkich samochodów dostępnych na rynku, ponieważ bardzo ułatwia prowadzenie i komfort jazdy. Takiego systemu nie posiadają jednak samochody startujące we wszelkiego typu wyścigach torowych, gdyż kierowcy uważają to za zbędny ciężar i daje mniejszą możliwość „wyczucia” pojazdu.

W układzie wspomagania kierownicy siła z jaką działamy na kierownicę nie służy do pokonania oporu kół, lecz uruchamia układ sterujący siłownikiem odpowiedzialny za skręt. W samochodach osobowych są stosowane trzy rodzaje wspomagania:

Hydrauliczny – pompa wspomagania, w której po przez napędzanie silnikiem wzrasta ciśnienie pomaga w ruchach kierownicą.

Elektryczny - podczas ruchów kierownicą po przez czujniki zostaje uruchamiany silnik elektryczny spełniający główne zadanie.

Hydrauliczno – elektryczny – silnik elektryczny napędza pompę wspomagania.

Zobacz też: Obciążone auto: czy prowadzi się inaczej?

W samochodach produkowanych obecnie najczęściej stosuje się wspomaganie elektryczne z tego względu, że jest prostsze w budowie i lżejsze niż rozwiązanie hydrauliczne. Natomiast w samochodach ciężarowych oraz autobusach montowane są układy pneumatyczne.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Artur Rosiński

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »