W skład układu kierowniczego może też wchodzić jego wspomaganie. Od wielu lat jest to podstawowe wyposażenie wszystkich samochodów dostępnych na rynku, ponieważ bardzo ułatwia prowadzenie i komfort jazdy. Takiego systemu nie posiadają jednak samochody startujące we wszelkiego typu wyścigach torowych, gdyż kierowcy uważają to za zbędny ciężar i daje mniejszą możliwość „wyczucia” pojazdu.
W układzie wspomagania kierownicy siła z jaką działamy na kierownicę nie służy do pokonania oporu kół, lecz uruchamia układ sterujący siłownikiem odpowiedzialny za skręt. W samochodach osobowych są stosowane trzy rodzaje wspomagania:
reklama
reklama
Hydrauliczny – pompa wspomagania, w której po przez napędzanie silnikiem wzrasta ciśnienie pomaga w ruchach kierownicą.
Elektryczny - podczas ruchów kierownicą po przez czujniki zostaje uruchamiany silnik elektryczny spełniający główne zadanie.
Hydrauliczno – elektryczny – silnik elektryczny napędza pompę wspomagania.
Zobacz też: Obciążone auto: czy prowadzi się inaczej?
W samochodach produkowanych obecnie najczęściej stosuje się wspomaganie elektryczne z tego względu, że jest prostsze w budowie i lżejsze niż rozwiązanie hydrauliczne. Natomiast w samochodach ciężarowych oraz autobusach montowane są układy pneumatyczne.