| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Porady użytkowe > Jak działa system DNA w autach Alfa Romeo?

Jak działa system DNA w autach Alfa Romeo?

Auta z logo Alfa Romeo od wielu lat charakteryzuje oryginalny wygląd i sportowy charakter. W najnowszych modelach takich jak Giulietta czy MiTo instalowany jest system DNA, który umożliwia zmianę trybu pracy głównych mechanizmów auta. Jak działa DNA?

System DNA w aucie seryjnym zastosowano po raz pierwszy w modelu MiTo. Nazwa pochodzi od pierwszych liter nazw trybów w jakich ustawić można samochód: Dynamic, Normal oraz All Wheater. DNA ma wpływ na pracę mechanizmów takich jak siła wspomagania układu kierowniczego, hamulce, elektroniczne systemy wspomagające kontrolę nad pojazdem oraz charakterystykę pracy silnika i skrzyni biegów.

W trybie Normal auta zachowują się spokojnie. Układ kierowniczy pracuje lekko, a maksymalny moment obrotowy silnika jest dostępny dopiero po mocniejszym naciśnięciu pedału gazu. Systemy VDC i DST zapobiegają nadsterowności auta. Tryb ten najlepiej sprawdzi się w ruchu miejskim lub w czasie spokojnej podróży.

Zobacz też: Używana Alfa Romeo 147: styl, szyk i naprawy

Jeśli kierowca będzie miał ochotę na ostrzejszą jazdę, powinien przełączyć system DNA w tryb Dynamic. Maksymalny moment obrotowy wzrasta i jest dostępny w nieco wyższym zakresie. Pedał gazu jest bardziej czuły podobnie jak układ kierowniczy. Zawieszenie także ma sztywniejsze nastawy. Obniża się także ingerencja systemów VDC i ASR.

W trybie Dynamic działa także inna nowinka technologiczna przygotowana przez inżynierów Alfa Romeo: układ Q2.

Zobacz też: Test Alfa Romeo MiTo: cieszy nie tylko oko

Tryb All Wheater przewidziany jest do jazdy w trudnych warunkach. Ułatwia panowanie nad pojazdem na śliskiej nawierzchni, maksymalnie łagodząc reakcje na wciskanie pedałów przyspieszenia i hamulca, zwiększając siłę wspomagania układu kierowniczego, oraz czułość systemów stabilizacji jazdy.

Jak działa system DNA na poszczególne mechanizmy samochodu?

Panel przyrządów: Wyświetlacz komputera pokładowego pokazuje wybrane parametry silnika, takie jak np. ciśnienie w turbosprężarce w trybie Dynamic. 

Układ kierowniczy: Siła wspomagania kierownicy zmienia się zależnie od wybranego trybu DNA, w opcji Dynamic układ ma mniejszą siłę wspomagania niż w trybie Normal.

Zawieszenie: Aktywne zawieszenie dostosowuje się do wybranego trybu pracy systemu DNA. W trybie Dynamic zawieszenie jest sztywniejsze niż w trybie Normal.

Zobacz też: Test Alfa Romeo Giulietta QV: w pakiecie oferuje emocje

Komputer silnika: Reakcja na naciśnięcie pedału gazu zależy od wybranego trybu systemu DNA. W trybie Dynamic rekcja na gaz jest szybsza.

System VDC: System VDC dysponuje trzeba ustawieniami współpracującymi z trybami systemu DNA. Np. w trybie Dynamic VDC umożliwia bardziej agresywny styl jazdy.

Skrzynia biegów: W przypadku skrzyni biegów TCT, która charakteryzuje się podwójnych suchym sprzęgłem, zmiany biegów w trybie Dynamic są szybsze i mają miejsce przy większej prędkości silnika.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Bernatowicz, Komorniczak, Mazur Radcy Prawni i Doradcy Podatkowi

spółka partnerska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »