| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Porady użytkowe > Jak wybudować kanał w garażu? Na co zwrócić uwagę?

Jak wybudować kanał w garażu? Na co zwrócić uwagę?

W sytuacji, gdy chcemy na własną rękę zdiagnozować usterkę samochodu zlokalizowaną m.in. w zawieszeniu lub układzie kierowniczym, pomocny może okazać się kanał rewizyjny w garażu. Jednak wiele garaży takiego kanału nie posiada. Czy warto budować kanał w garażu? Na co uważać podczas budowy?

Kanał w garażu możemy potraktować jak inwestycję. Jeżeli zadajemy sobie pytanie, czy warto budować kanał, możemy skupić się na kosztach, które będziemy musieli ponieść, by go wykonać, a następnie zastanowić się, jak często będziemy z niego korzystać (naprawiać w nim samochód) i jakie wymierne korzyści nam przyniesie. Jeżeli jesteśmy urodzonymi majsterkowiczami i sami naprawiamy samochód, może okazać się, że inwestycja szybko nam się zwróci. Pod warunkiem jednak, że kanał w garażu wybudujemy sobie sami we własnym zakresie.

Koszty, które poniesiemy podczas budowy kanału w garażu są ściśle powiązane z jego wymiarami. Wpływ na cenę materiałów i robocizny będzie miał też sam teren. W niektórych przypadkach niezbędne może okazać się wynajęcie koparki, która łatwo poradzi sobie za kamienistym podłożem. Oczywiście także w takim terenie dół możemy wykopać sami. Firmy budowlane oferują wykonanie kanału za 2000-3500 zł (kopanie, murowanie, ewentualne wykładanie płytkami bez kosztów materiałów). Jednak musimy zadać sobie pytanie, na ile cenimy swój czas? Od odpowiedzi na to pytanie powinna zależeć decyzja, czy kopiemy sami, czy może zrobi to ktoś za nas.

Zaczynamy budowę kanału

Ręczne wykopanie kanału do przydomowych napraw może nas kosztować nawet 30 godzin pracy. Operator koparki może uporać się z tym zadaniem do dwóch godzin. Koparka będzie nas kosztować około 70-120 zł za godzinę, plus ewentualne koszty dojazdu. Jeżeli nasz garaż ma grubą wylewkę, będziemy musieli ją także skuć. Pracę ułatwimy sobie używając młota pneumatycznego lub nawiercając otwory w podłodze. Podczas samego kopania pamiętajmy o zabezpieczeniu wykopu przeciw osunięciu. Jest to szczególnie ważna sprawa w przypadku gruntu piaszczystego, który może obsunąć się już przy głębokości nie przekraczającej jeden metr. Podobna sytuacja może mieć miejsce, jeżeli w wykopie zbiera się woda gruntowa. Pamiętajmy, że ściany i fundamenty garażu cały czas napierają na grunt, w którym kopiemy. W skrajnych przypadkach kopiąc bez zabezpieczenia, garaż może nawet osiąść. Wykonując wykop pod kanał pamiętajmy też o dodaniu kilkunastu centymetrów z każdej strony na mur stanowiący jego ściany.

Zobacz też: Jak wybrać warsztat wulkanizacyjny? Jak powinien być wyposażony dobry warsztat wulkanizacyjny i jakie usługi powinien oferować?

Kanał powinien umożliwiać nam swobodne wejście i zejście pod samochód podczas jego inspekcji. Jeżeli chcemy zawsze mieć dostęp zarówno do przedniej, jak i tylnej części samochodu, powinien on być o około metr dłuższy niż nasze auto. Jeżeli jednak nie mamy miejsca na pięcio- a nawet sześciometrowy kanał, możemy wykonać krótszy wykop, a później podjeżdżać samochodem przodem lub tyłem w zależności od miejsca usterki. Szerokość garażu powinna oscylować pomiędzy 65-80 cm dla samochodów osobowych, ale wielu robi kanały nawet 20 cm szersze. Jego głębokość dostosowujemy do naszego wzrostu, tak abyśmy nie musieli się przykurczać podczas pracy. Sam przegląd samochodu nie nadwyręży naszego kręgosłupa, natomiast jeśli planujemy wykonywać w kanale skomplikowane, czasochłonne naprawy nienaturalna pozycja z pewnością okaże się katorgą, a praca będzie mało wydajna.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

WFY Group

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »