| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Porady użytkowe > Jak wybudować kanał w garażu? Na co zwrócić uwagę?

Jak wybudować kanał w garażu? Na co zwrócić uwagę?

W sytuacji, gdy chcemy na własną rękę zdiagnozować usterkę samochodu zlokalizowaną m.in. w zawieszeniu lub układzie kierowniczym, pomocny może okazać się kanał rewizyjny w garażu. Jednak wiele garaży takiego kanału nie posiada. Czy warto budować kanał w garażu? Na co uważać podczas budowy?

Wylewanie podłogi i zabezpieczanie przed wilgocią

Jeżeli mamy wykonany wykop, czeka nas przygotowanie podłogi, a następnie ścian kanału. Całość zajmie nam minimum dwa, trzy dni robocze. Prace nie powinny być odkładane na następne tygodnie, bo powoduje to osłabienie wykopu i w efekcie ziemia może się osunąć. Do przygotowanego betonu warto, a wręcz należy dodać uszczelniacz lub użyć tzw. szlamu uszczelniającego. Możemy zrobić także tzw. wannę, wykładając cały wykop folią techniczną. Jednak sama folia po pewnym czasie również może przepuszczać wody gruntowe. Nieszczelność może być też spowodowana uszkodzeniem folii podczas murowania. Na wszelki wypadek możemy wykonać podłogę pod niewielkim nachyleniem, a w najniższym miejscu spadu stworzyć tzw. studzienkę. Będzie to zagłębienie w podłodze o szerokości kilkunastu centymetrów i głębokości kilku centymetrów, gdzie niechciana woda będzie się zbierać. W przypadku pojawienia się wody szybko wypompujemy ją małą pompą, które są dostępne na rynku już za kilkadziesiąt złotych.

Zobacz też: Samodzielna zamiana kół – czy można to zrobić samemu, czy lepiej jechać do warsztatu? Jak samemu zmienić koła?

Ściany garażu mogą być wykonane z bloczków lub wylewane z betonu. Wielu zaleca wykonanie zbrojeń, co oczywiście podnosi koszty, ale zabezpiecza przed zawaleniem się ścian kanału. Ziemia przez lata eksploatacji niezmiennie będzie napierać na kanał. Dodatkowo nacisk na ziemię zwiększa około jednotonowy samochód. Są jednak znane przypadki garaży murowanych z cegły, które są eksploatowane z powodzeniem przez kilkadziesiąt lat. Osoby, które nie chcą wykonywać szalunków układają ściany z bloczków, wykonując ewentualnie wzmocnienia betonowe wraz z zbrojeniem w dolnej części kanału pomiędzy murem, a gruntem. W górnej części kanału wstawiamy kątowniki zespawane z stali zbrojeniowej, co zwiększa również wytrzymałość kanału. Przed postawieniem ścian zastanówmy się także nad oświetleniem i ewentualnym doprowadzeniem gniazdek. Oświetlenie powinno posiadać maksymalne napięcie 240V, a gniazdka muszą mieć osłony zabezpieczające.

Przykrycie kanału

Brzegi kanału zaopatrzmy w kątowniki. Będzie to rama osadzona na ściankach kanału. Pozwoli ona na zamontowanie desek lub kratek zakrywających kanał. Jeżeli nasz garaż jest na tyle szeroki, że istnieje ryzyko nieopatrznego wjazdu samochodem do kanału, kątowniki mogą wystawać ponad posadzkę garażu, co ostrzeże nas przed zbyt dużym zbliżeniem się koła do krawędzi kanału.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Ekspert firmy Xella Polska

Eksperci Budowy SILKA YTONG.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »