| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Porady użytkowe > Im starsze tym lepsze? Auta nie starzeją się jak wino

Im starsze tym lepsze? Auta nie starzeją się jak wino

Współczesne samochody bez problemu osiągają przebiegi, które jeszcze 10 lat temu były nie do pomyślenia. 300 tysięcy kilometrów na liczniku coraz rzadziej zniechęca do zakupu używanego auta i jest w tym wiele racji. Warto jednak pamiętać, ze nawet najlepiej utrzymany samochód z wiekiem i przebiegiem będzie jeździł inaczej niż salonowa „nówka”.

Technika w służbie długowieczności...

To że auta bez większych problemów osiągają coraz większe przebiegi to oczywiście zasługa coraz lepszych materiałów i technologii. Obecne oleje są w stanie nie tylko smarować, ale i chłodzić silnik, tworzyć warstwę ochronną, uszczelniać go – a to TYLKO OLEJ. Podobnie jest z innymi materiałami. Gumy coraz częściej zastępowane są silikonem, żeliwo stalą nierdzewną, stal aluminium lub nawet kevlarem. To wszystko powoduje, że auto dłużej jest w stanie jeździć bezawaryjnie.

Zobacz też: Jak uruchamiać silnik w czasie dużych upałów?

Trzeba jednak pamiętać, że długowieczność bynajmniej nie oznacza nieśmiertelności. Wszystkie elementy się zużywają, ale w wolniejszym tempie, lub producent po prostu zezwala na większa tolerancję zużycia. To o tyle istotne, że wraz z przebiegiem i wiekiem zmieniają się niektóre cechy auta. Chodzi zarówno o moc i przyspieszenie napędu, ale i prowadzenie, a nawet stabilność całej konstrukcji.

Co się najszybciej zużywa?

Najbardziej duży przebieg wpływa oczywiście na pracujące części mechaniczne silnika i przeniesienia napędu. Powstają większe „luzy”, mogą pojawić się stuki. W przypadku silnika będzie się on szybciej i bardziej ochoczo wkręcał na obroty spadnie jednak jego moment obrotowy. W efekcie silnik o dużym przebiegu ma większa moc niż pierwotnie, ale słabsza dynamikę.

W przypadku skrzyni biegów mogą pojawić się problemy z synchronizowaniem niskich przełożeń, cięższa praca (nawet nie zużytego) sprzęgła i gorsza praca przekładni po nagrzaniu.

Na prowadzenie i „wyczucie” samochodu z dużym przebiegiem ma też stan i kondycja elementów resorujących. Spreżyny – nawet najlepszej jakości – z wiekiem i przebytymi kilometrami osiadają, zmienia się geometria zawieszenia a zatem i sposób prowadzenia zarówno z zakręcie jak i na prostej.

Część części nierówna

Kolejnym „problemem” wypływającym na zmianę charakterystyki auta razem z wiekiem i przebiegiem jest różna jakość części zamiennych. I nie zawsze mówimy tu o tendencji spadkowej. Kilka lat produkcji danego elementu to wystarczająco dużo żeby konstruktor kilkukrotnie wprowadzał małe zmiany poprawiające jakość czy wytrzymałość.

Zobacz też: Czy oleje silnikowe i przekładniowe można mieszać?

Może się zatem zdarzyć i tak, że zamiennik będzie wyraźniej lepiej przemyślany i bardziej niezawodny niż oryginał. Tak jest najczęściej z elementami zawieszenia – i tu też jest największa pułapka. W zawieszeniu większość elementów występuje parami i jeśli zdecydujemy się na wymianę tylko jednego z elementów „układanki” na lepszy niż fabryczny auto może zupełnie przestać słuchać się kierownicy...

Wiek a bezpieczeństwo bierne

Najbardziej kontrowersyjnym tematem jest wpływ wieku na stabilność konstrukcji całego auta. Producenci zapewniają oczywiście, że ich projekty są dostosowane do intensywnej eksploatacji, a auto nawet z ogromnym przebiegiem ma zachować się podczas wypadku tak jak to, które niedawno wyjechało z fabryki. Czy to prawda? Nie do końca...

Wiekowy, czy bardzo zużyty samochód zawsze straci „sztywność” a to dlatego, że nie ma możliwości utrzymać nadwozia w fabrycznym stanie. Parkingowe stłuczki, wysokie krawężniki, w końcu warunki atmosferyczne czy sól na drogach – wszystko to nie ma neutralnego wpływu na blachę...

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Zierke

Ekspert z zakresu prawa, biznesu i ekonomii

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »